Wij gelooven in den film
(1926)–Constant van Wessem– Auteursrecht onbekendEen belijdenis van onze generatie
Constant van Wessem (red.), Wij gelooven in den film. De Branding, Utrecht z.j. [1926]
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
exemplaar Koninklijke Bibliotheek Den Haag, signatuur: 6063 G 27
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Wij gelooven in den film van Constant van Wessem uit 1926.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (II, IV, 78, 80) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina I]
WIJ GELOOVEN IN DEN FILM
[pagina III]
WIJ GELOOVEN IN DEN FILM
EEN BELIJDENIS VAN ONZE GENERATIE
SAMENGESTELD DOOR
CONSTANT VAN WESSEM
UTRECHT
UITGEVERS-COMP. ‘DE BRANDING’
[pagina 79]
INHOUD
Pag. | |
---|---|
Wij gelooven in den film | 1 |
De belangstelling voor den film, door Constant van Wessem | 2 |
Cinema militans, door Menno ter Braak | 7 |
Filmkunst en filmtechniek, door Luc. Willink | 17 |
Film-werkingen, door C.v.W. | 22 |
Beschouwing over het filmscenario, door Gerard van Duijn | 25 |
Marcel l'Herbier en zijn weg naar de filmkunst, door Simon Koster | 29 |
Amerikaansche film-industrie | 33 |
De Ufa, door Jules Sonnenfeldt | 35 |
De kultuur-historische beteekenis van de ‘Nibelungen’-film, door L.J. Jordaan | 38 |
‘Pantserkruiser Potemkin’, door Luc. Willink | 45 |
Salto mortale (‘Variété’), door H. Marsman | 50 |
Charlie Chaplin, door Constant van Wessem | 51 |
Asta Nielsen, door Emmy van Lokhorst | 61 |
Autonomie, door J.F. Otten | 64 |
De explicateur, door C.J. Kelk | 66 |
De invloed van de cinema op de moderne literatuur, door Constant van Wessem | 69 |
Anderen over de film | 74 |
Kleine bibliografie | 76 |