Mozes' wonderen. De professor verdedigt het recht van den sterkste. Tenslotte vraagt de huisknecht het woord en pleit voor de vervulling van eindelooze, kleine, noodzakelijke plichten, zonder heroïek of pathos...
Voilà tout!
Gráág geef ik toe, dat deze bespiegelende film nòg niet heel hoog stond, maar... zij is al vijf jaar oud en staat toch thans nog mijlen boven Tom Mix en al die andere braven, die strijk en zet het mooie meisje kussen, als het orkest het uitsmijtertje aanheft.
Eenigszins hiermee te vergelijken is ‘Ménilmontant’, een hóógst merkwaardige film, de eersteling van een paar doodarme Russen, die zonder geld (vergelijk de Yankee film-miljarden) en zonder studio dit werk vervaardigden op 18-20 jarigen leeftijd, waarna... niemand haar vertoonen wilde, tot ‘Le Vieux Colombier’ er zich over ontfermde.
Dit werk is simpel en rein, het is echte, waarachtige kunst. Het is kinderspel, máár kinderspel, dat tranen in de oogen brengt en dat uit een ragfijn voelend hart is opgeweld. Het geschiedenisje is doodeenvoudig (een jongen maakt een meisje ongelukkig en daarna haar zuster. Door dit leed vereend troosten deze twee meisjes elkaar) en de verfilming is vol technische fouten. Maar het is stil en puur en nederig. Deze film is als een allereerst gedicht van een knaap, die tot de allergrootsten kan gaan behooren. Het is een belofte.
Zoo zou ik u talloos veel kunnen opsommen. Filmkunst straalt naar alle richtingen (en -ismen!) uit. Maar dat laat zich niet in enkele regels samenvatten.
Nog moge ik enkele kenmerkende eigenaardigheden der optische techniek aanstippen. Film beheerscht het begrip ‘ruimte’ zóódanig, dat men kan filmen in een auto, die met een vaart van 100 K.M. per uur zich voortspoedt. Gelijktijdig daarmee kan men een willekeurig ander beeld laten samenvallen èn versmelten. Door dit dubbele beeld telkens kort te doen onderbreken en dan door een ander te vervangen, kan men een derde handeling vrijwel gelijktijdig geven, zonder dat de logische lijn onduidelijk wordt (‘Feu Mathias Pascal’, ‘L'Inhumaine’ e.a).
Film is meester over de proporties. Een lucifer zonder kop kan desgewenscht optreden als micro-organisme, als zichzelf, als balk.