Terpsichore of over den dans
In Memoriam Anna Pawlowa
Anna Pawlowa is gestorven. Over dit sterven is genoeg gezegd. Er rest ons rekenschap te geven hoe groot het verlies is dat deze dood ons berokkende.
Was het niet een oogenblik, of de dans zelf, of alle dansen ter wereld gestorven waren, en reddeloos verloren? Of er een kunst ten einde ging, insteê van een kunstenaar? Het gevoel is redeloos: en toch trof het hier, als zoo vaak, den diepsten grond. Er blijft een danskunst leven, maar met Pawlowa's dood verdween daaruit het edelste dat onze tijd als dans heeft gekend: er verdween een kunst in haar hoogsten vorm. In een aloude tweespalt kent ook de dans altijd twee eerediensten, die van hemel en aarde; die van het dansen dat allen hartstocht en zinnen te boven gaat, en ze niet ontkent, noch hun bezieling mist, maar ze opheft tot een heldere sfeer - en daarnaast, daarmee gemengd en verwant, maar toch in wezen gescheiden staat een anders gericht dansen: dat van de hartstochtelijke wereldsche vreugde, van de eerlijke zuivere zinnen, om huns zelfs wil beleden. De historie kent dat onderscheid in Taglioni en Elssler; wij hebben het gekend in Pawlowa en Argentina. Pawlowa mag ons dansen hebben gegeven vol gratie en aardsche vreugde, Argentina's dans mag gestegen zijn tot een vurigen eenvoud, die de zinnen te boven gaat, nochtans is het onderscheid duidelijk voor ieder: Pawlowa danste onsterfelijke seconden, Argentina danst sterfelijke minuten en op het uurwerk der muzen en der menschen tellen deze seconden meer, omdat zij seconden der eeuwigheid zijn.
Een droom der menschheid is in beiden belichaamd. In Argentina die van de bloeiende lichamelijke levenskracht. In Pawlowa die van het lichaamlooze, het boven mensch, aarde en zwaartekracht gaande, het zwevende, het vliegende, het hemelsche dansen. Men mag zulke onderscheidingen nimmer ten einde toe doortrekken: nochtans zijn er deze twee droomen der danskunst, die van de dansende zinnen, en die van de dansende ziel. Dat zij, in beide danseressen, soms elkanders gebied betraden, is wederom een oude historie, die