Limburgsche legenden, sagen, sprookjes, en volksverhalen. Deel 1
(1875)–H. Welters– AuteursrechtvrijDe H. Oda te Venraij. (Getrokken uit een handschrift, berustende in het klooster ‘Jeruzalem’ aldaar.)Ick heb gehoert ende eendeels gelesen, datter een heilige ioncfrou geweest is, genoemt sancta Oda, van coninclike geslecht geboren in Schotlant. Dese heilige ioncfrou was blient geboren, ende hoerden seggen dat bij dat licham sinten Lambertus te Luyck wonderlike teyken geschieden. Soe badt sij oerlof van hoeren alders ende is bevertGa naar voetnoot(1) gereyst mit enen eerlike gesynne, nae Luidick. Ende als sij quam bij die stat van Luyck, ende haer gesyn sechde dat sij saegen sinten Lambertus kerck, soe heeft sij sich laten heeffen van den wagen daer sij op sat, ende spraak hoerGa naar voetnoot(2) gebet, ende stonden aen wart sij siende. Ende dancke [de] onse lieven Heer ende sinten Lambertus ende tot gehoechnis des myrakels, soe is daer getymmert een capeel in sanctam Walburchs eer. Doe dese heilige ioncfrou gesont was worden, ende een schoen suverlike ioncfrou was, soe wolde oer alders ende vriende sij bestaeden ter echt nae oeren edelen geslechte, tegen horen danck ende wille.- want sij hat hoei- reynicheit Got gelavet. Soe riep dese heilige ioncfrou een van oeren trousten dienre ende twee ioncfrou wen, ende gaf hen te kennen, dat sij heymeliken wolde en wech wt Schaetlant trecken, omdatGa naar voetnoot(3) sij niet gedrongen wort oer reynicheit te verliesen. Ende naem een pelgryms cleet ende reysde toe Romen ende tot sinten Mychel oer bevert, ende daernae in Peellant, ende woende te Venrade, op die stede daer nu onse nyen peertstal, voer des lieeren huys is, met eenen dienre ende twee ioncfrouwen, inden tyden dat sinten Hubertus gestorven was. Ende sechden ducGa naar voetnoot(4) dat daer op die stede, omtrient daer oer woenynge was, te Rade, solde comen een heilige vergaderynge van susteren. Ende die oversten solden cleyne tympensGa naar voetnoot(5) aen oer coevelen dragen. | |
[pagina 87]
| |
Ende want daer voel orloges was iaden lautde (sic) soe woende te Rade een deel haefluyde, geaoemt die van Wyckrade, die veiutveriagetGa naar voetnoot(1) waren; die woenden op Lijsken Bans hofstat. Dese haefluyden deden sancta Oda ende oer gesynnede groeten overlast. Die heilige ioncfrou van Rade toech te sinten Oienrade, over Peel, daer nu in oer eer een ltanonisye gesticht is. Ende als die heilige ioncfrou genecteGa naar voetnoot(2) nae MaresselenGa naar voetnoot(3) ende quam opten berch aen die wijntmoelenGa naar voetnoot(4) tusschen Ray ende Marsselen, soe sach sij rouwelik om nae dat dorp van Venrade daer sij geern gebleven had. Ende boechden knijen ende badt God, dat doch Yenrade nummer meer verheertGa naar voetnoot(5) of verbranten worde van-den vianden, ende dat geen haefluyden, die den gueden nabirenGa naar voetnoot(6) overlast doen wolden, daer niet bedienGa naar voetnoot(7) en solden of lange blieven woenen; ende dat die pestelencie niet gemeynlic overal ende solde regnieren, ten weer dat sij van buyten daer ingebracht worde. Ende soe omsiende gesondeGa naar voetnoot(8) sij dat dorp Venrade; ende soe heyt die berch noch den omsienden berch. Ende daer steet noch een heilige stoxkenGa naar voetnoot(9) ter memorien; ende alst schijnt, soe ist soe tot deser tyt geschiet, dat sinten Oda gebeden heeft voer dat deerp (sic) van Venrade. Dit heb ic eendeels gelesen ende eendeels van gueden alden luyden gehoert. W. Everts. |
|