wijl't seer lustig, en met schoone Boomen rijckelijk voorzien was, soo kregense lust, om 't selve aen te doen. Doch niemandt wilde sijn Slaef [by haer Trucimans genoemt] geerne wagen. Eyndelijk wierd besloten, de saak aen't Lot te stellen; en 't viel eenen van 't Schip uyt Ligurien te beurt. Straks wierdt de Boot toe-gherust, om deese Slaaf aen landt te setten; dien echter bevolen wierd, soo hy gevaer sag, niet op te treden, om van de woeste Inwoners niet gegrepen te werden. Maer indien hy [buyten gevaer] te land kon komen, soo sou hy ondersoecken, wat voor Volck daar woonde; wat voor Vorsten, en hoedanige Gewoonten sy daar hadden; of'er ook Goud was, of eenige andere dingen die haar dienen konden? De Slaaf te land gekomen sijnde, vond zig terstond vande swarte Mooren [welcke de Scheepen zien komen hebbende, haer aen den Oever verborgen hadden gehouden] overvallen; en nae korte t'samenspraak hieuwense hem met haere Swaarden in stucken, sonder dat die vande Scheepen hem te hulp konden koomen, tot haar uytstekend verdriet. Sy konden hier uyt ghenoeghsaem bemercken de woedende wreedheyd van dit volk, en hoe onbarmhertig sy haer gehandeld souden hebben, indiense in hun handen quaemen te vallen. Derhalven vertrockense van daar, en voeren met een Zuyde wind voort, komende ten laetsten aen den uytgangh van de Vloedt Gambre, die op 't smalste tusschen de 3. en 4. Mijlen breed is.
4. In deese Rivier ledense een harden aenstoot vande swarte Moren, die met veel kleyne Scheepjens op haar afquamen, schietende met vergifte pylen. Sy geraakten wel met malkander in gesprek, doch dese Moren wilden haar geen handelingh noch aenkomst vergunnen; segghende, Datse wel wisten, wat de Christenen voor lieden waeren, van waerse quaemen, en hoese voortyds met den Koning van Senege gehandeld hadden. Datse geenssins goed konden syn, wyl hun bekend was, datse Menschen-vleesch aten, en alleenlyck de Knegten der swarte Moren koghten, om deselve, even als wilde Dieren, te verscheuren, en op t'eeten. Derhalven was 't haar niet geoorlooft, met de Christenen eenigh Verbondt te maecken; maer waeren in tegendeel van meeningh, haar te berooven van al wat in hun Schepen was, om 't selve haeren Coningh (die drie daghreysen van daer in't Ryk Gambre woonde) te schenken, en haere personen selfs op 't grouwlykste te doden.
5. Wijl nu Cadamustus niet gheraedsaam vondt, hier aen Landt te gaen, soo heeft hy ook, voor datmael, geen Beschryvingh van 't Rijk Gambre konnen doen. Alleen verhaeld hy, verstaen te hebben, dat het hier niet anders regend, als heet water. Dat'er geen Dageraed voor der Sonnen opgang gaet, wijl'er tusschen deselve en de nagt geen tijd is; en ter dier oorsaek schijnd de Son, so haest de nagt voorby is, sonder eenige tusschen-beyden-lating van tijd. Evenwel schijndtse niet boven een half uyr te vollen, daer na werdse eenigzins verduysterdt, gelijk als in een Sonne-swijm. Waerom nu de Son hier eer gezien werd als op