6. Fra Bartolommeo en Andrea del Sarto.
Naast de twee genieën die met hun Romeins werk de volgroeide renaissance
beheersen,past het nog op een paar schilders te wijzen, welke in dien tijd den
nieuwen stijl te Florence vertegenwoordigden: Fra Bartolommeo en Andrea del
Sarto.
Bartolommeo della Porta was hetzelfde jaar als Michelangelo geboren, 1475. Onder
den indruk van Savonarola's prediking verbrandde hij zijn wereldse schilderijen,
en trok zich na den dood van den profeet in het S. Marcoklooster terug, waarom
hij voortaan als Fra (broeder) Bartolommeo bekend staat. Na enkele jaren moest
hij toch zijn roeping weer gehoorzamen, maar stelde nu zijn kunst uitsluitend
ten dienste van zijn innig religieus gevoel. Hij stierf in 1517, nog vóór Rafaël
en zelfs vóór Leonardo.
In het eerste werk dat door den monnik werd geschilderd, de H. Maagd en S.
Bernardus, van 1506 (Florence, Accademia) (afb. 363), treft hij reeds door de
grootheid van de opvatting: een vergelijking met den Filippino Lippi van een
twintig jaar vroeger (afb. 291) of zelfs den Perugino (afb. 305), is geschikt,
om ons weer beter den jongen klassieken geest te laten begrijpen, en wat
Bartolommeo in dat opzicht, naast Leonardo en Michelangelo, toen al te Florence
betekenen mocht.
Volgen wij zijn oeuvre tot den Christus met de vier Evangelisten (Florence,
Pitti, afb. 364), uit het jaar van zijn dood, dan zien wij hoe hij zich gestadig
tot rijker, statiger macht verhief, - wat anderen hem gaven en wat zijn eigen
accent was.