Verzameld werk. Deel 5
(1951)–August Vermeylen– Auteursrecht onbekendAugust Vermeylen, Verzameld werk. Deel 5 (red. Herman Teirlinck en anderen). Uitgeversmaatschappij A. Manteau, Brussel 1951
-
gebruikt exemplaar
exemplaar universiteitsbibliotheek Leiden, signatuur: S.Ned. 76 6035
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Verzameld werk. Deel 5 van August Vermeylen, onder redactie van Herman Teirlinck en anderen uit 1951.
redactionele ingrepen
p. 144-145: Het verwijzingsteken ‘(7)’ voor aantekening 7 ontbreekt in het origineel. Aangezien in de digitale versie de koppeling naar deze aantekening verloren gaat zonder verwijzingsteken, heeft de redactie dit teken aangebracht aan het einde van de zin die volgt op aantekening 6. Het is onduidelijk of dit de juiste plaats is.
p. 671: Nederlanden Frankrijk → Nederlanden, Frankrijk: ‘XVIII. De kunst in de Nederlanden, Frankrijk en Spanje van ± 1500 tot ± 1540’.
p. 791: Tussen vierkante haken is de kop ‘Aantekeningen’ toegevoegd.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. 2, 6, 10, 34, 212, 514, 516, 804 en 810) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
VERZAMELD WERK VAN AUGUST VERMEYLEN V
[pagina 3]
AUGUST VERMEYLEN VERZAMELD WERK
VIJFDE DEEL
VAN DE CATACOMBEN TOT GRECO
GESCHIEDENIS DER EUROPESE PLASTIEK
EN SCHILDERKUNST IN DE MIDDELEEUWEN EN DE RENAISSANCE
TEKSTGEDEELTE
[Vignet]
UITGEVERSMAATSCHAPPIJ A. MANTEAU N.V. BRUSSEL
[pagina 4]
De redactie-raad, die zich met deze uitgave van het Verzameld Werk van August Vermeylen belast heeft, is als volgt samengesteld:
Dr Herman Teirlinck, voorzitter |
Mr P. Vermeylen |
Prof. Dr Fr. De Backer |
Prof. Dr Fr. Closset |
Prof. Dr P. de Smaele |
Prof. Dr P. Minderaa |
Dr W. Vanbeselaere |
G. Schmook |
Anton van Duinkerken |
Raymond Herreman |
Em. De Bom |
Maurice Roelants |
Julien Kuypers |
A. Hegenscheidt |
[pagina 827]
INHOUDSOPGAVE
EEN WOORD VOORAF | 9 | |
INLEIDING | 11 | |
1. De kunstgeschiedenis | 11 | |
2. Grenzen van de kunstgeschiedenis | 14 | |
3. Het principe van den samenhang | 16 | |
4. De sociologische verklaring | 18 | |
5. De innerlijke ontwikkeling | 22 | |
6. De betrekkelijkheid van invloeden | 28 | |
7. De eenheid van de ontwikkeling | 30 |
EERSTE BOEK: DE MIDDELEEUWEN
I. De vroege middeleeuwen (tot ± 1050) | 35 |
1. De vroeg-christelijke kunst | 35 |
2. Betekenis van het Oosten | 40 |
3. De Byzantijnse kunst | 42 |
4. De kunst in het Westen | 50 |
II. De Romaanse kunst van ± 1050 tot ± 1140 | 57 |
1. Inleiding | 57 |
2. De wordingstijd (± 1050-± 1110) | 61 |
3. De bloeitijd (± 1110-± 1140) | 65 |
III. De overgang: Laat-romaans en vroeg-gothisch (± 1140-± 1210) | 68 |
IV. De volgroeide gothische kunst (± 1210-± 1270) | 79 |
1. Inleiding | 79 |
2. De beeldhouwkunst in Noord-Frankrijk | 98 |
3. De beeldhouwkunst in Duitsland | 111 |
4. De beeldhouwkunst in Italië | 124 |
5. De schilderkunst | 128 |
V. Giotto (†1337) | 134 |
[pagina 828]
VI. De late gothiek (± 1270-± 1350) | 146 |
1. Inleiding | 146 |
2. De beeldhouwkunst in Frankrijk | 150 |
3. De beeldhouwkunst in Duitsland | 155 |
4. De beeldhouwkunst in Italië | 157 |
5. De schilderkunst in Italië | 164 |
6. De schilderkunst in Frankrijk | 170 |
VII. Overgang van gothiek tot renaissance (± 1350-± 1400) | 174 |
1. Inleiding | 174 |
2. De beeldhouwkunst | 182 |
3. De Italiaanse schilderkunst | 195 |
4. De schilderkunst buiten Italië | 203 |
TWEEDE BOEK: DE VROEGE RENAISSANCE (XVe eeuw).
VIII. Inleiding | 213 |
1. Algemeen karakter van de vroege renaissance | 213 |
2. Nationale schakeringen: Italië | 225 |
3. Nationale schakeringen: De Nederlanden | 230 |
IX. Het voorspel (± 1400-± 1415) | 242 |
1. De beeldhouwkunst | 242 |
2. De schilderkunst | 249 |
X. De ontwikkeling in de beeldhouwkunst | 259 |
1. De beeldhouwkunst buiten Italië (± 1415-± 1460) | 259 |
2. Ghiberti en Jacopo della Quercia | 261 |
3. Donatello (tot ± 1430) | 265 |
XI. De ontwikkeling in de schilderkunst | 276 |
1. Masaccio | 276 |
2. Tijdgenoten van Masaccio | 283 |
3. Het Turijns getijdenboek | 299 |
[pagina 829]
4. Jan van Eyck | 304 |
5. De ‘Meester van Flémalle’ en Rogier van der Weyden | 319 |
6. De Duitse schilderkunst | 328 |
7. Eerste uitstraling van de Vlaamse kunst in de romaanse wereld | 337 |
8. De jonge Mantegna | 344 |
9. Dirk Bouts | 349 |
XII. De hoogste bloei | 356 |
1. Inleiding | 356 |
2. Donatello van ± 1430-± 1453 | 357 |
3. Tijdgenoten van Donatello | 370 |
4. Piero della Francesca | 373 |
5. Huighe van der Goes | 376 |
6. Andrea Mantegna | 384 |
XIII. De laatste decennien | 393 |
1. Inleiding | 393 |
2. De oude Donatello | 395 |
3. De Italiaanse beeldhouwkunst na Donatello | 400 |
4. De beeldhouwkunst buiten Italië | 412 |
5. De schilderkunst in de Nederlanden | 420 |
6. De schilderkunst in de Duitse landen | 438 |
7. De schilderkunst in Frankrijk en Spanje | 447 |
8. De Florentijnse schilderkunst | 451 |
9. De Umbrische schilderkunst | 475 |
10. De schilderkunst in Noord-Italië | 485 |
11. De jonge Leonardo da Vinci | 495 |
XIV. Terugblik | 500 |
DERDE BOEK: VOLGROEIDE EN LATE RENAISSANCE (XVIe eeuw)
XV. De volgroeide renaissance in Italië (± 1500-± 1525) | 517 |
[pagina 830]
1. Inleiding | 517 |
2. Leonardo da Vinci | 537 |
3. Giorgione | 548 |
4. Michelangelo tot ± 1525 | 560 |
5. Rafaël | 579 |
6. Fra Bartolommeo en Andrea del Sarto | 601 |
7. Tiziaan tot 1526 | 604 |
XVI. Overgang naar de late renaissance in Italië (± 1515-± 1540) | 615 |
1. Inleiding | 615 |
2. Correggio | 621 |
3. De school van Rafaël en de Florentijnen | 628 |
4. Michelangelo en de Nieuwe Sacristie van S. Lorenzo | 631 |
5. Tiziaan van 1526-1540 | 636 |
XVII. De Duitse kunst van ± 1500 tot ± 1540 | 640 |
1. Inleiding | 640 |
2. De beeldhouwkunst | 645 |
3. Mathis Gothardt-Neithardt (Grünewald) | 646 |
4. Albrecht Dürer | 651 |
5. Tijdgenoten van Grünewald en Dürer | 663 |
6. Hans Holbein | 667 |
XVIII. De kunst in de Nederlanden, Frankrijk en Spanje van ± 1500 tot ± 1540 | 671 |
1. Inleiding | 671 |
2. De beeldhouwkunst in de Nederlanden | 673 |
3. Gerard David | 674 |
4. Quinten Metsys | 677 |
5. Joachim Patenier | 683 |
6. Gossart en van Orley | 684 |
7. Lucas van Leyden en Scorel | 693 |
8. Frankrijk en Spanje | 698 |
[pagina 831]
XIX. Late renaissance en prae-barok in Italië (± 1540-± 1610) | 701 |
1. Inleiding | 701 |
2. De oude Michelangelo | 702 |
3. Het maniëristisch verval | 707 |
4. De oude Tiziaan | 711 |
5. Tintoretto en Veronese | 723 |
6. De Carracci en Caravaggio | 739 |
XX. Late renaissance en prae-barok buiten Italië (± 1540-± 1610) | 746 |
1. Duitsland en Frankrijk | 746 |
2. De tijd van Bruegel | 748 |
3. Bruegel | 754 |
4. Van Bruegel tot Rubens | 772 |
5. Spanje en Greco | 777 |
XXI. Terugblik | 786 |
AANTEKENINGEN VAN DEN SCHRIJVER | 791 |
NAWOORD van Dr W. Vanbeselaere | 803 |
LIJST VAN KUNSTENAARSNAMEN | 811 |
LIJST VAN PLAATSNAMEN | 819 |
[pagina 832]
DE DRUK VAN DIT VIJFDE DEEL VAN HET VERZAMELD WERK VAN AUGUST VERMEYLEN WERD IN SEPTEMBER 1951 VOLTOOID OP DE PERSEN VAN DE DRUKKERIJ ERASMUS TE LEDEBERG-GENT