geleiding die fluistert tot de ziel wat woorden niet
zeggen kunnen, ik weet niet welk hemels voorgevoel. De eenheid der voorstelling
is hier de algehele doorgeestiging van den vorm.
Maar dit mag vroegrijpheid heten van een genie, dat in zijn wezen zelf muziek
was, harmonie, en in dien tijd nog alleen stond.
Wat hij in den Doop van Christus voor één figuur gedaan had, dat welluidende en
samenluidende van alle rythmen, wij vinden het, ongeveer tien jaren later,
toegepast op een grote compositie: de onvoltooid gebleven Aanbidding der Wijzen,
in 1481 besteld (Uffizi) (afb. 320). De energie der beweging, die had hij van
Pollaiuolo geleerd (de dravende en steigerende paarden op den achtergrond komen
uit diens S. Sebastiaan, afb. 282), maar zonder iets van haar kracht te
verliezen heeft ze aan lenigheid gewonnen. En het nieuwe is nu, dat bij een
karakteristiek vol verscheidenheid, de sterke accenten altijd opgenomen zijn in
de samenstemming van een wel-gebonden groepering, de delen schijnen uit het
geheel geboren te worden. De compositie strekt zich niet uit naar links en
rechts, in het vlak van het schilderij, zij is naar de diepte toe boogvormig
rond een middelpunt geordend. Zoals in Pollaiuolo's Sebastiaan, zal men zeggen:
maar hoe kinderachtig, droog symmetrisch was zij daar, en toch hoe los en ijl; -
hier draait een symfonie van rythmische massa's rond de gratie der jonge vrouw,
de schoonheid die ze bestraalt. Leonardo bracht de geheimenis van den Geest.
Het blijkt nu, dat men dien Geest nog niet ten volle begrijpen kon. Nadat
Leonardo in 1482 naar Milaan ver-