De rustige harmonie is opnieuw verbroken. Hartstochtelijker stemmen klinken er
uit op, woeste dissonanten soms. Hier beseffen wij, hoezeer de antieken slechts
één motief in zijn werk zijn geweest: dat verdwijnt nu wel niet, maar blijft
beperkt tot versiering. De geest van de oudheid wordt overwonnen door den
christelijken, - de schoonheid van de vormen moet weer wijken voor de volstrekte
uitdrukking van het gemoedsdrama.
Voor de Doopkerk te Siena maakt hij een bronzen Johannes den Dooper (thans in den
dom), wreed in de woestijn verwilderden asceet met geraamte-handen,
verschrikkelijk onder zijn ruige dierenvacht, - voor de kathedraal te Florence
(thans in de Doopkerk) een houten S. Magdalena (afb. 232), die als de nog
verschrikkelijker zuster van dien Johannes verschijnt: nooit, zelfs niet in zijn
hevigsten naturalistischen tijd, was Donatello zo ver gegaan in de roekeloze
weergave van het leed, de ellende, de lelijkheid. In dat uitgemergelde lichaam,
in dat masker zonder tanden, dat onder zijn vuile haarklessen als uitgeteerd
door tranen, reeds uitgevreten is door den dood, leeft alleen nog de vlam van de
pijnlijkste, traanloze smart, met de oude biddende handen het laatst menselijke
in dat rauwe beeld dat de stof en alle aardse vreugd verloochent.
Doch toen Donatello zijn tragische Judith-groep, de Onthoofding van Holophernes
voor den binnenhof van Cosimo's paleis goot (thans in de Loggia dei Lanzi), -
een zonderlinge, eigenlijk niet geslaagde samenstelling, die niet alleen van
alle zijden kan bezien worden, maar eerst begrepen wordt als men ze van alle
zijden beziet, - toen liet hij op het driekantig voetstuk de meest uitgelaten