onvatbare overgangen. Al
wat uit zijn handen kwam heeft een innemende frisheid, een delicate
bevalligheid, figuren en bloemige versiering. Tot op een grafmonument lachen ons
bij hem de kinderen van Donatello weer aan, met een onbevangen vreugd, een
overmoedigen kijk naar het leven. En naast Donatello geeft hij ons in zijn
madonna-reliëfs en zijn borstbeelden - het bekoorlijkste wat de XVe-eeuwse
plastiek heeft voortgebracht, - datgene wat niet zozeer in Donatello's aard lag:
de gratie van de jonge vrouw. Die borstbeelden, b.v. de zogenaamde Marietta
Strozzi te Berlijn (afb. 210), zijn sprekende getuigenissen van de teder-sterke
schoonheid die de Florentijnse renaissance-wereld eigen was, en, in louter
kunstopzicht, van het Florentijnse gevoel voor de mooie lijn: slanke en
veerkrachtig-gezonde meisjes, met fijnen mond en verstandigen blik, zo
natuurlijk en toch door lange cultuur veredeld, en met de zachte atmosfeer van
een dichterlijke jonge ziel als met een geheimen levensadem omgeven.
Toen de humanist Carlo Marsuppini overleed, de opvolger van Leonardo Bruni in het
ambt van schrijver der republiek Florence, werd hem, hoewel hij ten aanschijn
van den dood een verstokte heiden was gebleven, in dezelfde kerk S. Croce,
tegenover Leonardo Bruni, een heerlijk wandgraf opgericht (± 1455), werk van
Desiderio da Settignano (afb. 211). Deze koos zich daarbij Bernardo Rossellino
als voorbeeld. Vergelijken wij nu de twee tomben, dan worden wij het verschil
tussen twee tijdvakken gewaar: de ene is nog streng in haar sierlijkheid, de
andere gaat al meer tot weelderige bevalligheid over.