de
oplossing: het verdelen van het gewelf in afzonderlijke vakken, gedragen door
een ribbenwerk van bogen; d.w.z., het scheiden van de wezenlijke steunkrachten,
die het geraamte van het gewelf uitmaakten, en de afsluitingsvakken, die op dat
geraamte rustten. Uit dat ontledend beginsel, dat het louter constructieve, het
werkend orgaan, streng onderscheidde van het invullende, van den
ruimte-afsluitenden wand, leidde de gothische architect al de gevolgtrekkingen
af, met een onverbiddelijke logica, en één van de belangrijkste gevolgtrekkingen
was het openbreken van den ruimte-afsluitenden wand, die voor de hechtheid van
den bouw niet verder nodig bleek en nu vervangen kon worden door gekleurde
vensters.
Het kerkraam werd aldus de voornaamste vorm van de monumentale schilderkunst: het
heerlijke kleurengebed begenadigd door het licht uit den hemel, zo dat het
heiligdom van binnen gloorde in heldere geheimzinnigheid. Het zon-arme Noorden
droomde weer den oostersen droom. Onbeschrijfelijk schoon, als de zuiverste
zomeruchtend, is het kristallijne, diep-klare blauw van sommige vroege vensters,
te Chartres b.v.; later kwam het weemoedig getover van violet, waar bloedrobijn
en vurige topaas uit opfonkelen. De gebreken zelf van het glas, zijn zwellingen
en bobbeltjes, met de oneffen vervloeiing der tinten, doen het visioen
schitteren als in het getril van de warme lucht, terwijl onze hedendaagse
kerkramen, uit onberispelijk glad materiaal, daar wel wat doods bij lijken.
Die kunst van het gebrande glas - die het van belang ware te bestuderen in
verband met de vorderingen van