toegepast op al de
delen van het portaal, - boogveld, bovendrempel, middelstijl, deurposten, - zo
dat zij er een aaneensluitend geheel uitmaakt. Angstwekkende apocalyptische
voorspelling: een Heerscher van bovenmenselijke macht troont tussen de symbolen
van de evangelisten en twee engelen, omgeven van de vierentwintig fel bewegende
ouderlingen. Elementen van verschillende herkomst zijn te onderscheiden: de
leeuwinnen van den deurpijler zijn oosters, de ornamenten van den bovendrempel
hoofdzakelijk Gallo-Romeins, en voor de figuren heeft de beeldhouwer
waarschijnlijk gesteund op ivoor- of metaalwerk. Maar in de zonderlinge kracht
van het timpaan worden wij een stout en hoogwillend streven gewaar, en de twee
gestalten die tegen den leeuwinnenpijler aangebracht zijn (op de afbeelding
onzichtbaar) verrassen in haar bovenmate verlengde vormen door een buitengemene
fijnheid van modelering, die met het spel van het licht rekening weet te houden.
In Bourgondië kwam de stoot van de ijverige Clunisiaanse orde. Aan het portaal
van de kathedraal te Autun (± 1130), waar het Laatste Oordeel door de
ongelooflijk gekunstelde en toch kies-gevoelige omvormingen van de figuren
treft, en aan het ongeveer gelijktijdige portaal van de heerlijke kerk te
Vézelay (afb. 15), die de vereerde relikwieën van de heilige Magdalena bewaarde,
- het boogveld vertoont een symbolische voorstelling van Pinksteren en de
verspreiding van het Woord onder de vreemde volkeren, - werden andere modellen
gebruikt, namelijk miniaturen. Daar de vormen van éne kunstsoort in een andere
worden omgezet, wordt de vertaling vrijer. Vooral te Vézelay neemt de
beeldhouwer menige