Psalmen Davidis
(1566)–Jan Utenhove– Auteursrechtvrijin Nederlandischer sangs-ryme
Forme des bannes of afsnydinghe.Ga naar voetnoot+ VOrierst verklaert de diener, na einde der vormiddagischer predike, De ban sy een insettinge Christi, wardoor alle halszstarcke ende wreuelighe | |
[Folio 43v]
| |
verachters aller Christliker vermaningen, Ga naar voetnoot+ als Heyden ende ongeloiuigen vth der gemeinte geselschap afgesecht ende dem duyuel, ter verderuinge des vléesches, op dat de géest salich worde, ouergegeuen werden. Ga naar voetnoot+ Ten andern, dat men die alléene bannen ende afsnyden moet, die in openbaren of heimliken sunden ouertuyget, alle vermaningen na Christi beuel gedaen, sonder enige gegeuen hopeninge der beteringe, verwerpen of verachten. 1. Waruth klaer is, De banne sie niet so seer de sunden an, als de verwerpinge of verachtinge der vermaningen darouer ghedaen. Ga naar voetnoot+ 2. Ten anderen, Dat hy oock alleene gedreuen werden moet, ouer dat gene, dat mit Godes wordt bewesen werdt sunde te syne, wan men darouer geene vermaninge annemen, noch boete doen wil. Ga naar voetnoot+ Ten derden, Hoewel de ban eygentliken van den dieners der Ghemeinte beleidet werden moet, so mogen sy nochtans alleene (veel weiniger alleene huerer etlike, of een eenich diener) niemande bannen, voor dat sy der | |
[Folio 44r]
| |
Ghemeynte eendrachtige bewilliginge dar ouer hebben. Ga naar voetnoot+ Ten vierden, Dat de gebanneden, edt sy dan dat sy sich bekeeren, in eene gewisse verdoemenisse der sielen komen, ende syn so seker van der kercke Christi afgesneden, ende van der gemeynschap der heyligen ende toesagen des eewigen leuens vthgesloten, ende den duyuel ouerghegeuen, als sy van der vterliker gemeinschap der Ghemeynte afgesneden syn: Ia doet hier in rechter banninge de Gemeynte niet, dat niet Godt vorheen in hemel gedaen heeft. Welck ock Christus selues mit eede beuestet heeft, ende ghesecht, Warliken ick segghe v, Ga naar voetnoot+ wat gy op erden binden sullet, dat sal oock in hemel ghebonden syn, Ga naar voetnoot+ Ten lesten, Dat dat eynde des bannes sy, niet verderff, dan salicheyt des gebanneden: ende weluardt der Ghemeynte, die hier mede bewyset, Sy voede, noch boiszheit, noch slappicheyt, noch ergernissen, noch oirsaken des tornes ende straffe godes, by sich. Ga naar voetnoot+ Ga naar voetnoot+ Na deser verklaringe stellen sich de andere dieners tosamen voor der Ge- | |
[Folio 44v]
| |
meynte: so verklaert dan de diener vordan vth den stoel to der Ghemeynte, Hoe sy na hueren ampte sus lange te vergeuesch den geuallen broeder beide heimelick ende opentliken vermanet hebben, ende derhaluen nu gedwungen werden to den banne te komen. Ga naar voetnoot+ Ten andern, Dat niemandt ouer der oirsake des bannes enigh twyfel hebbe, bewyszt hy vth Godes wordt, de swarheit synes vergrypes, ende hoe hy darbeneuen alle vermaningen sus lange hartneckliken verachtet hebbe. Hierouer néempt hy de andere dieners, die voor der Ghemeynte staen, to tuygen. Ga naar voetnoot+ Ten lesten verklaert hy, Dar hebbe in der vorgaender weeken niemand geene verhinderinge vortdtgebracht: derhaluen men sulckes, voor eene eendrachtige bewilliginge der Ghemeynte hielde. Uermaent darouer de Ghemeynte, Sy sal den val deses broeders als hueres ledes beweenen, ende sich darouer hoichliken bekummeren, end Godt voor hem bidden op deser wyse. Ga naar voetnoot+ O eewige ende barmhertige Godt die du na dyner vaderlicker goedicheit | |
[Folio 45r]
| |
niet willest des sundaers doidt, mer dat hy sich bekeere ende leue: wy bidden dy oetmoedeliken, wil door dynes Geestes kracht, vermorwen end breken dat steeneren hert onses broeders N. ende de duysternissen synes gemoedes wehren, dat hy waraftlicken bekennen moghe, hy hebbe tegen dy ende dyne Ghemeynte ghesundicht, ende sulckes van herten beweene ende betere: Op dat hy also sy ende bluye een ledt dynes Soons in dyner Ghemeynte. Uerhoir ons, o goedige vader, die wy dy in namen dynes lieuen Soons Iesu Christi anroepen: ende wil onsen vorgenoemden dwaligen ende vergaenden broeder, wederumme op de rechte bane voeren, dat wy alle, die wy nu vm synes valles ende halszstarcheyt willen bedroeuet syn, in syner oprechter boete, ons veruruewen mogen. Neige dyne oiren, allerbarmhertighste vader, to den ghebede dynes volckes, dat dy voor een kranck ledt dyner Gemeinte anroepet, dat edt gesondt blyue, ende niet afgesneden werde ende verga. Dit bidde wy allergoedighste vader, van dy, | |
[Folio 45v]
| |
door denseluen dynen sone Christum Iesum, als wy van hem gheleert syn ende spreken, Onse vader die du. etc. Na desen gebede, spreckt de diener to der Gemeinte, Nademael onse B, N. die sich an Godt ende syne Ghemeynte vergrepen heeft, door geene vermaningen, ter boete ghebracht heeft konnen werden, Ga naar voetnoot+ ende dat vth Godes wordt openbar is, Hy sy darumme van den hemelrycke Godes vth gesloten. So moete wy sulckes, na heysche onses dienstes, mit der macht ons van Iesu Christo onsen Heere gegeuen, door opentlike afsnydinge betuygen, ende hem vth der Ghemeynte doen mit anroepen onses Heeren Iesu Christi op deser wyse. |
|