Kleyn liedtboecxken
(1633)–Pieter Jansz. Twisck– Auteursrechtvrij
[pagina 235]
| |
Op de wijse: Van Helena.
GHy Christenen ghemeen, u Christelijcke naem,
Wort afghebeelt gheheel, by veel dinghen bequaem,
Als by Cruyden, Vogels, Vee, Bloemen of Personen
Die met haer daden schoon, d'waerheydt haers naems betonen.
Waer mee, ick u nu, leere in dit sermoen
Dat ghy Christ'nen, u Christen naem wilt voldoen,
Godts Kinders, Sonen, en Dochters sijt ghy gheheten,
Sijn bemind, liefste, bruyt, ende vrouwe secreten.
Sijn volck Ghemeente, Tabernakel Tempel Huys,
Gasten, Burgers, Huys-genoten Gods Heyligh kuys
Sijn uytvercorene Heylighen, Vrienden, Vriendinnen,
Sijn Moeder, Broeder, Suster, Ionghers en Vorstinne.
Coningen, Priesteren, 't uytvercoren geslacht,
Christi liehchaem, leden, vleysch van sijn vleysch gheacht,
| |
[pagina 236]
| |
Levende steenen, 'tlicht der werelt, 'tsout der aerden,
Tempelen des gheestes, 'tHemels Ierusalem
Gods erve, Christi rust, en eygendom met een
Schapen sijnder weyden, Harten, Hinden ende reen,
Ende by Vogelen, Swaluwen, Duyven, Dieren
Sijt ghy vergeleken, op alderley manieren.
Als Myrrhe, Mirte, Nardus, Calmus en Caneel,
Roosen, Lelien, Bloemen, Lust-hoven gheheel,
Lybanus, Cruyt-Bergen, Beemden, Velden en weyden,
Honichseem, Wijngaerden, Wijnrancken, Wijn Druyven beyden.
Palm-boomen Ceders schoon, en Olijf-boomen soet
Wieroock-Boom, Lust-Hof, van Granaet-appelen goet,
By Vlpen-been, Edel-ghesteenten, schoone Kroone,
Worden rechte Christenen veel ghestelt te toone.
Abrahams zaet, kinderen des verbonts voor en na,
Iacob en Israel, 'tware gheest'lijcke Iuda,
| |
[pagina 237]
| |
'Tis hier mede ghenoegh, wilt nu wel en recht achten,
Die sin van dees namen, met waerheydt te betrachten.
Want het is niet ghenoegh, een Christen zijn ghenaemt,
Maer Chris'lijck te leven, een Christen recht betaemt,
Godts Kinderen, Sonen, Dochteren wilt ghy heten,
Maer een gehoorsaemlijck, leven dient niet vergeten.
Wilt ghy sijn Bruyt en Vrou, Liefste zijn alst behoort,
Omhalst u Bruydegom, uyt Liefde voort en voort,
De naem van Godts Huys, Tempel, Gemeent Woon-stede,
Vervordert een reyn hert, vervult met liefd' en vrede.
Burgers, Gasten en Huys-ghenoten Gods te zijn,
Leert ons generen met Hemelsche spijse fijn,
En wilt ghy Coninghen, Vorsten, Vorstinnen wesen,
| |
[pagina 238]
| |
Siet of ghy al uyt edel geslachte sijt gheresen.
Van Godts uytvercoren, Leviten, Priesters saen,
Moeten geestlijcke, reyn, offerhande op gaen,
Te zijn Christi lichaem, leden natuer en vleysche
Wil ons in een Goddelijck, leven en wesen eysschen
Die woorden van Schapen, Harten, Hinden en reen
Leeren ootmoet en eenvult, snelheydt tot liefde en vreen
Canmen die by Boomen, Wijngaert of Hof gelijcken,
Daer geeft geest'lijcke vrucht van lief, vreughd vrede blijcken?
Laet volgen als een Roos, Bloem en Lely bequaem,
Een lieffelijck reuck, schoon, soet en aengenaem,
Soo sult ghy u Christelijcke naem te recht betoonen,
Den name Godts des nieuwen Ierusalems schoonen
Sal op u geschreven zijn en daer by ontfaen
Een nieuwe naem, om in't eeuwigh leven te gaen,
| |
[pagina 239]
| |
By Gods heyligen al en Christum onsen Heere,
Hy behoet voor misval, hem zy lof prijs en eere.
Na beter. |
|