De imitatione Christi (Qui sequitur)
(1954)–Thomas à Kempis– Auteursrechtelijk beschermdDe middelnederlandse vertaling
[pagina 88]
| |||||||||||||||||||||||||
[Boek II]Dat ander begint.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina t.o. 89]
| |||||||||||||||||||||||||
Hs. Leiden, Letterk. 339, F 26′a-26′b.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 89]
| |||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+Vander inwendigher wanderinghe.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 90]
| |||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+19. Sich dattu di selven die (die) tijtlike | dinghen niet toe en voeghes, op dattu niet ghevanghen en wertste noch verloren en blives. 20. Laet dijn ghedachte wesen biden oversten, ende dijn ghebet wort ghevoert sonder middel totten oversten. 21. En constu niet scouwen die hoghe hemelsce dingen, so ruste di in die passie Cristi ende gaern wone in die heilighe wonden. 22. Ende ist dattu devoteliken vlietste totten preciosen wonden ende teykenen Jhesu Cristi, in dijnre tribulacien selste ghevoelen grote starckinghe ende niet [veel] en selstu achten versmadinghe der menschen ende lichtelic selstu dragen die woorde der aftersprekers. 23. Cristus was oec inder werlt versmaet van den menschen ende inder groter noot ende inder versmaetheit ghelaten van hemelschen vader ende van sinen vrienden ende magen. 24. Cristus woude liden ende versmaet wesen, om dattu dijnre ymmer niet Ga naar margenoot+becla|ghen en soutste dorren. 25. Want Cristus hadde wedersakers ende wedersprakers, ende du wilste dat alle menschen di guet doen ende dijn vriende sijn? 26. Waer om soudmen dijn verduldicheit cronen of beclaghen, of di gheen wederstoet en gemoete? 27. En wilstu niet liden dat di contrarie *is, hoe soudstu dan Cristus vrient wesen? 28. Lide mit Cristus om Cristus wille, wilstu mit hem regneren. 29. Hadstu eens volcomelic in ghegaen van binnen in Jhesum ende hadstu [ghesmaect] een weynich sijnre minnen, dan en soudstu niet meer vraghen na dijns selfs profijt of oerbaer, mer du soudste di meer verbliden datti versmaetheit worde ghedaen, want Jhesus minne doet den mensche hem selven versmaden. 30. Een minre Jhesu ende der waerheit ende vry van ongeordineerder begheerten Ga naar margenoot+die mach hem vry te Gode keren ende mach hem selven verheffen | inden gheest boven hem selven ende rusten inden ghebruken. 31. [ontbr.] 32. Wye van binnen can wanderen ende die dinghen van buten luttel can weghen, die en soect gheen stede noch hi en verbeit gheen tijt om te hebben devote oefeninge. 33. [ontbr.] 34. Hem ontbreect gheen uutwendich arbeit noch gheen onledicheit totter tijt toe die van node is, mer recht als die dingen comen, soe scicket hi hem daer tegen. 35. Wie van binnen wel bereit is ende wel gheoerdineert is, die en acht niet die wonderlike verkeerde ghevaerde der menschen. 36. Also veel wert die mensch ghehindert ende of ghetoghen als hem dat uutwendich dinc tot hem trect. 37. Waert dattet mit di te recht waer ende du wel ghepurgiert waerste, alle dinc soude di te guede ende te profijt comen. 38. Ende daer om sijn di veel dingen mishagelic ende dicke beroerense di, want Ga naar margenoot+du en biste noch | niet volcomelic di selven ghestorven noch gesceyden van allen aertschen dinghen. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 91]
| |||||||||||||||||||||||||
39. Gheen dinc en bevlect so seer des menschen herte als onreyne minne inden creatueren. 40. Versmaetstu den troest van buten, so moghestu die hemelsche dinghen scouwen ende ghemeenlic di van binnen verbliden. | |||||||||||||||||||||||||
Vander oetmoedicheit.
| |||||||||||||||||||||||||
Van gueden vreedsamigen menschen.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 92]
| |||||||||||||||||||||||||
7. Hy merket wel wat ander luden sculdich sijn te doen, ende hi verghet dat hi selve doen soude. 8. Hebbe alre meest minne op di selven, ende dan moghestu minnen dinen even mensche. Ga naar margenoot+9. Du conste wel dijn wercken | ontsculdigen ende verwen, ende ander menschen ontscout en wilstu niet horen rechtverdigen. 10. Beter wairt dattu di selven besculdichste ende dinen broeder ontsculdichste. 11. Wilstu ghedraghen wesen, so drage eerst enen anderen. 12. Sich hoe verre du noch biste van warachtiger caritaten ende oetmoedicheit, die nyement en can vertoornen noch veronwaerden dan alleen haer selven. 13. Het en is niet groot mitten sachtmoedigen ende goeden omme te gaen, want dat behaghet natuerlic alle menschen ende een ygelic hevet gaern vrede, ende die sijn sins volgende sijn, die mint hi meest. 14. Mer mitten harden ende mitten verkeerden ende ongetemden of die gene die ons contrarie sijn, mit hem vredelic connen leven, dat is een grote gracie ende seer lovelic ende eens mans werc. Ga naar margenoot+15. Daer sijn die sommige die hem selven in | vreden houden ende mit anderen menschen hebben si vrede. 16. Ende het sijn die sommige die gheen vrede en hebben noch ander menschen niet in vreden en laten; ander menschen sijn si swaer, ende hem selven alre zwaerste. 17. Ende daer isser sommich die hem selven in vreden houden ende arbeyden om ander menschen in vreden te brengen. 18. Ende nochtan al onse vrede sellen wi eer setten in oetmoedigen verdrachlicheit dan in niet te gevoelen dat ons contrarie is. 19. Die best lijdsamich is, die sel houden den meesten vrede; ende dese is een *verwinre sijns selfs ende een here der werlt, een vrient Cristi ende een erfnaem der hemelen. | |||||||||||||||||||||||||
Van reyne gedachten ende simpel meninghe.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 93]
| |||||||||||||||||||||||||
8. Waerstu van binnen guet ende reyn, alle dinc soudstu sonder hinder sien ende alle dinc soudstu wel doen. 9. Een reyn herte doerboort den hemel ende die helle. 10. Alsoe als een is van binnen, also oerdelt hi een ygelic van *buten. Ga naar margenoot+11. Isser blijsscap in | die werlt, die besit een mensche van reynre herten. 12. Ende is erghent enighe tribulacie of droefheit, *dat weet best een mensch van quader consciencien. 13. Ende recht als yser [dat] in dat vuer gheworpen wort, verliest sijn rootheit ende wort glymmende, also is die mensch die hem gheheel tot Gode keert: hi wort uut gedaen van alre traecheit ende wert verwandelt in enen nuwen mensche. 14. Als die mensche beghint te traghen, so ontsiet hi een luttel arbeits ende gaern ontfaet hi troest van buten. 15. Mer wanneer die mensche volmaectelic beghint hem selven te verwinnen ende manlic te wanderen inden weghe Gods, dan acht hi des minste, dat hem eerst swaer heeft dencken wesen. | |||||||||||||||||||||||||
Dat een mensche hem selven kennen sel.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 94]
| |||||||||||||||||||||||||
14. In desen selstu veel profijts doen, ist dattu di selven voer hoetste van alre tijtliker sorchvoudicheit. 15. [ontbr.] 16. Niet en laet di groot wesen noch hoghe noch dancbaerlic noch ontfanclic dan puerlic God of dat van Gode is. 17. Latet di al ydelheit dencken wesen, wat troest dy te voren comt van Ga naar margenoot+creaturen. | 18. Een God minnende siel onder God versmaet alle dinc. 19. God is alleen ewich, groot ende alle dinc vervollende, vroechde der sielen ende warachtighe blijscap des herten. | |||||||||||||||||||||||||
Van vroechde der gueder consciencien.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 95]
| |||||||||||||||||||||||||
18. Du en beste niet te heiliger, datmen di prijst; du en biste oec niet te argher, datmen di laect. 19. Want wattu biste, dat bistu; men en sel di oec niet groter kennen dat dy God kent. 20. Ist dattu merkeste wattu bi di selven biste van binnen, du en selste niet achten wat die menschen van di segghen. 21. Die mensche siet int aensichte, God die siet inder herten. 22. Die menschen (die menschen die) merken die werken, ende God ghedencket die meninghe. 23. Altoes wel te doen ende (die mensche) weynich van hem selven te houden, dat is een bewisinge van eenre oetmoediger sielen. Ga naar margenoot+24. Niet | ghetroest te willen wesen van enighen creaturen, dat is een teyken van groter puerheit ende van enen inwendigen hope. 25. Soe wie gheen ghetughe en gheert van hem selven van buten, het schijnt dat hi hem selven Gode al bevolen heeft. 26. Niet en is die ghene gheproeft, die hem selven prijst, mer hy is gheproeft dien God prijst. 27. Mit Gode te wanderen ende gheen begheerte van buten te houden, dat is een staet des inwendigen menschen. | |||||||||||||||||||||||||
Vander lieften ons Heren boven alle dinc.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 96]
| |||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+11. En wil | dijn hope niet setten op een windich riet, want alle vleysch is hoey ende al sijn glorie valt als een bloem des hoeys. 12. Haestelic selstu bedroghen worden, ist dattu alleen aensieste die vertoninghe des uutwendigen menschen. 13. Soecstu in yement dijn solaes ende woninge, du selste hinder vinden ende voelen. 14. Soecstu in allen dinghen Jhesum, du selste Jhesum wel vinden. 15. Ist dattu di selven soecste, du vindeste di selven, mer tot dijnre scaden. 16. Veel scadeliker ist den mensche, dat hi Jhesum niet en soect, dan alle die werlt ende alle sijn wedersaken. | |||||||||||||||||||||||||
Vander vriendelicheit des gheselscaps ons Heren.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 97]
| |||||||||||||||||||||||||
20. Wy sellen alle die werlt eer kyesen contrarie te hebben, eer Jhesum te vertoornen. Ga naar margenoot+21. Voer alle die leven sel Jhesus die speciael | gheminde wesen. 22. Alle menschen selmen minnen om Jhesus willen, ende Jhesus sellen wi minnen om sijns selves willen. 23. Allene Jhesus te minnen is sonderlinge te kyesen, wantmen vinten guet ende ghetrouwe boven alle sijn vrienden. 24. Om sinen wille ende in hem so sellen die vianden also veel als vriende lief wesen; ende voir alle dese is hi aen te beden, op dat wi hem alle moghen kennen ende minnen. 25. Nymmermeer en begheer bi sonderlinge gheloeft of ghemint te wesen, want dat hoort Gode alleen toe, want sijns gelijc en hevet hi niet. 26. Noch du en soudste niet willen dat yement mitti onledich waer in sijnre herten, noch du en selste di niet becommeren mit yements minne, mer laet Jhesus in di wesen ende in enen ygeliken gueden mensche. 27. Wes puer ende vry van binnen sonder becommeringe enyger creatueren. Ga naar margenoot+28. Du moetste | wesen puer ende een reyn herte tot Gode draghen, wilstu sien ende weten hoe soet die Heer is. 29. Ende voerwaer daer toe en constu niet comen, ten si dattu voerganghen biste van sijnre gracien ende in ghetoghen, op dattu alles dinghes ledich biste ende dus ghevriet mit hem alleen verenicht moechste wesen. 30. Wanneer die gracie Gods comt totten mensche, so is hy machtich tot allen dinghen, ende als si van hem gaet, so sel hi arm wesen ende siec, recht als een die totter gheselinge ghelaten is. 31. In desen en selmens niet verwerpen noch in ghene wanhope vallen, mer totten wille Gods sel hi gelijc staen, ende al dat hem toe coemt sel hi liden totten love Jhesu Cristi, want naden winter comt die somer ende na der nacht comt die dach ende na onweder grote claerheyt. | |||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+Van beroe|vinghe alles solaes.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 98]
| |||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+7. Die heilige martelaer sinte Lourijs die hevet verwonnen die werlt mit sinen priester, want al dat in die werelt ghenoechlic scheen te wesen, versmade hi, ende die overste priester Gods Sixtum, dien hi boven allen minlic was, doer die minne Cristi liet hi en guedertierlijc van hem nemen. 8. Hier om doer die minne des sceppers verwan hi die minne der menschen, ende voer dat solaes der menschen koes hi meer Gode te behaghen. 9. Aldus seltu om der lieften wille Gods enen gheminden ende enen noot vrient leren laten. 10. Ende du en selstet niet swaerlic draghen dattu van dinen vrient gelaten wordes, want dat seltu weten, dat wi alle van malcander ghescheiden sellen worden moeten. 11. *Veel ende lange so moet die mensche in hem selven *striden, eer hi leert Ga naar margenoot+hem selven te vollen verwinnen ende alle sijn begheerte | in Gode te trecken. 12. Wanneer die mensche staet op hem selven, lichteliken valt hi tot menscheliken troest. 13. Mer een warachtich minre Cristi ende een naerstich volgher der doechden die en valt niet op ghenen troest noch en soect sodanige gevoelike soeticheit niet meer, mer hi soect starcke oefeninge ende te liden om Cristus wille harden arbeit. 14. Ende in dien dat die geestelike troest ghegheven wort, neemt die gaven Gods dancberlic van hem, mer merket dattet is die gave Gods ende niet dijn verdiente. 15. En wil di niet verheffen noch te seer verbliden noch ydeliken (mit) di vermeten, mer wil meer oetmoedigher wesen vanden gaven ende voerhoediger, ende ontsich di meer in allen dinen werken, want die ure sel gaen, ende dan sel volghen die tijt der becoringe. 16. Wanneer dan di die troest ghenomen wort, te hant en seltu niet wanhopich Ga naar margenoot+worden | noch wesen, mer mit oetmoedicheden ende mit verduldicheden verbeide die hemelsche vandinge, want God is machtich di meren troest te gheven. 17. Dit en is niet nuwe noch vreemde den ghenen die den wech Gods kundich is, want in groten heiligen of in ouden profeten so is dicke alsulken [wandel] gheschiet. 18. Want een propheet die voelde die gracie Gods in hem comen ende seide aldus: ‘Ic hebbe gheseit in mijnre overvloedicheit: ic en sel niet beroert worden inder ewicheit’. 19. Ende doe die gracie van hem ghenomen was, hoert wat hi seit: ‘Du hebste dijn aensicht van mi ghekeert ende ic bin bedroeft geworden’. 20. Nochtan in desen en wanhopede hi niet, mer naerstelike badt hi den Heer ende seide: ‘Totti, Heer, so sel ic roepen, ende tot minen God sel ic bidden’. 21. Hier na brenget hi weder die vruchten sijns ghebeeds ende tughet hem ghehoort Ga naar margenoot+te we|sen ende seit: ‘Die Heer heeft mi ghehoort ende mijnre ontfermt’. 22. Ende hi seit voirt: ‘Du hebste mijn droefheit verwandelt in vroechden ende du hebste mi omme behangen mit blijscappen’. 23. Is dit aldus gheschiet mit groten heiligen, so en sellen wi niet wanhopich wesen, wi die cranc sijn ende arm, al ist dat wi somwilen warm sijn ende somwilen cout. 24. Want die geest comt ende gaet nae sijns selfs behaghen, want die propheet | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 99]
| |||||||||||||||||||||||||
Job seit: ‘Du *vandeste den mensche des morghens, ende onversienlike so proefstu hem’. 25. Waer op mach hi dan hopen ende waer in sel hi dan betrouwen dan alleen in die grote ontfermherticheit Gods ende alleen in hope der gracien van boven? 26. Weder die guede mensche bi mi sijn of devote broederen of trouwe vriende of heilige boeke, scone tractate of soete sanc ende melodie, Ga naar margenoot+27. alle dese helpen | mi luttel als ic woest ben van gracien ende ghelaten in mijnre armoede. 28. Dan en is gheen beter middel dan lijdsaemheit ende locheninghe mijns selfs inden wille Gods. 29. Ic en vant nye gheen so gheestelic noch soe devoot, hi en hadde bi tiden ontreckinge der gracien of hi en ghevoelde minrenge sijnre vuericheit. 30. Nie heilich en was soe verlicht of getogen, hy en wort voir of na ghetempteert. 31. Hi en was nye waerdich die hoge Gods bescouwinge, die om Gods willen niet geoeffent en is mit enigher tribulacien. 32. Een voertganc der temptacien dat is een teyken des toecomenden troests. 33. Want wie gheproeft sijn mit temptacien, hem wort geloeft die hemelsche troest, want die Heer seit: ‘Die verwint, dien sel ic teten gheven vanden houte des levens’. Ga naar margenoot+34. Die troest Gods wert gheghe|ven, om dat die mensche te starcker wesen sel sijn wederstoet te weder staen. 35. Temptacie die volghet oec, om dat hem die mensche in doechden niet verheffen en sel. 36. Die duvel en slaept niet, noch dat vleysch en is oec niet doot; daer om en rust niet di te bereiden totten stride, want an die rechter side ende an die luchter side sijn viande die nymmermeer en rusten. | |||||||||||||||||||||||||
Van datmen danckbaer wesen sel der gracien Gods.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 100]
| |||||||||||||||||||||||||
8. God die doet wel int gheven troest sijnre gracien, mer die mensche doet qualiken dat hi Gode niet altemael dancbaer en is van sijnre gracien. 9. Ende daer om so en mogen in ons niet vloeyen die gaven der gracien, want wi sijn ontdancbaer den ghenen die ons gracie verleent, noch alle danc en gheven wi niet den beghin ende den oerspronc der gracien. Ga naar margenoot+10. Alle tijt soe | hoort hem danc toe die dancs waerdich is te ontfangen, ende men sel vanden hovaerdigen nemen dat men den oetmoedighen pleget te gheven. 11. Ic en wil die troest niet die van di niet en comt; ic en begheer oec niet bescouwinge die mi trect tot verheffinge. 12. Noch dat hoghe is, en is heylich, noch al en ist niet guet dat soete is, noch alle begheerte en is niet puer, noch al datmen mint, en is Gode niet dancbairlic. 13. Gaerne neem ic gracie, daer ic oetmoediger of worde ende [in] meerre vresen of ghevonden worde, ende daer ic meest bereit toe worde mi selven te laten. 14. Die gheleert is vanden gaven der gracien ende die gheleert is in ontreckinge der woorden, die en sel hem selven niet guets toe voeghen, mer hi sel eer belien hem selven arm te wesen ende naect. Ga naar margenoot+15. Ghif Gode dat Gods is ende scrive | di selven toe dat dijn is; ghif Gode lof voir sijnre gracien, di selven alleen ghif misdaet toe, ende waerdige pijn voer dijn sonden ghevoele in di. 16. Sette dy altoes tottet laechste, ende dat hoechste sel di ghegeven worden, want dat hoechste en staet niet sonder dat laechste. 17. Die hogheste heiligen voir Gode sijn die alre minste voir hem selven, ende hoe si glorioser ende groter sijn, veel te meer sijn si oetmoedigher in hem selven. 18. Die vol sijn der warachticheit ende der glorien des hemels, die en sijn der ydelre glorien niet ghierich. 19. Die in Gode ghefondeert sijn ende ghestarct, die en mogen in gheenre wijs hoverdich wesen. 20. Ende die ghene diet al Gode toe scryven, wat gracien dat si van Gode ontfanghen hebben, onder malcanderen so en soeken si ghene glorie, mer die glorie die alleen is van Gode, die willen si ende begheren si in allen sinen heiligen te loven, Ga naar margenoot+ende altoes is haer be|gheren in hem. 21. Hier om weest dancbaer voir dat minste, ende du selste waerdich wesen meerre gaven te ontfangen. 22. Laet dat minste voir dat alre meeste wesen, ende die meeste versmadinge is voir een sonderlinghe gave. 23. Sie wi aen die wairdicheit des gheens die die gaven gheeft, wat hi gheeft, ten is niet cleyn of ten sel di niet onnut dencken wesen. Ten is niet cleyn dat vanden oversten Gode ghegheven wort. 24. Ende al gave hi ons pine ende slaghe, het sel ons dancbaerlic ende duerbaer dencken wesen, want hi doettet altoes om onse salicheit, want hi verhenghet dattet ons toecoemt. 25. Wie begheert die gracie Gods te houden, die sel dancbaer wesen voir die Ga naar margenoot+gracie die hem gegeven is; hi sel verduldich wesen van die gracie die hem | ontoghen is; hi sel bidden dat sijn gracie wedercome; ende hi sel voirsienich wesen ende oetmoedich, op dat hise niet weder en verliese. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 101]
| |||||||||||||||||||||||||
Datter luttel minres sijn des cruces ons Heren.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 102]
| |||||||||||||||||||||||||
25. Ende dan so mach hi arm ende naect wesen van gheest ende segghen mitten propheet: ‘Want ic alleen [ende] arm bin’. 26. Nochtan en is nyement ryker dan dese, niement starcker, nyement vryer dan die hem selven ende alle dinc laten can ende hem setten int alre laechste. | |||||||||||||||||||||||||
Vanden conincliken leven des cruces Cristi.
| |||||||||||||||||||||||||
[pagina 103]
| |||||||||||||||||||||||||
18. God wil dattu tribulacie sonder vertroestinge leerste liden ende dattu di selven mit allen onder danich maecste, ende dattu oetmoediger werdes vander tribulacien ende vanden liden. 19. Niement en voelt also hertelijc die passie Cristi als die ghene die gebuert des ghelijc te liden. Ga naar margenoot+20. Dat | cruus is dan altoes bereit ende verbeit di over al. 21. Noch du en moechste hem niet ontvlien, waer du loopste, want waer du comes, du draghes dijns selfs cruus mit di, ende altoes vindestu di selven. 22. Keer di op wert, keert di nederwaert, keert di buten, keer di binnen, ende in allen desen selstu dat cruus vinden, ende in allen desen ist di noot dattu over al verduldicheit houdeste, wilstu hebben inwendige vrede ende verdienen die croon der ewicheyt. 23. Ist dattu dat cruus gaerne dragheste, so selt dy draghen, ende het sel dy leyden totten eynde dijnre begheerten, daer een eynde sel wesen des lidens, al ist dattet hier niet wesen en sel. 24. Draghestu dat cruus niet gaerne, du makeste di selven een last, ende du verswaerste di selven meest; nochtan so moetstuut liden. Ga naar margenoot+25. Ende | werpstu een cruus van di, sonder twivel du selste een ander vinden ende licht een swaerre. 26. Waenstu ontgaen dat gheen sterfelic mensche voir bi en mach gaen? Welc van den heiligen is in deser werlt gheweest sonder cruus ende tribulacie? 27. Noch onse Heer Jhesus Cristus en hevet een ure niet geweest sonder droefheyt der passien, also langhe als hi leefde, want als hi selve seit: ‘Cristus die most liden ende verrisen vander doot, ende so gaen in sijnre glorien’. 28. Ende hoe soecstu ander weghe dan desen conincliken wech die daer is den conincliken wech des cruces? 29. *Al dat leven Cristi was een cruus ende marteli, ende du soecste rust ende blijscap? 30. Du dwaelste mit allen, soecstu anders dan liden ende tribulacie, want al dat sterfelike leven is vol onsalicheden ende omme gheteykent mitten cruce. Ga naar margenoot+31. Ende hoe die mensch meer | profijt doet inden geest, hoe hi dicker ende swaerre crucen vint, want die pijn sijnre ellende, dat hi also lange ballinge blijft uten ewighen leven, die wasset ende die meerret so langhe so meer. 32. Mer dese mensche aldus menichvoudelic bedroeft *en is sonder hulpe des troest niet, want hi voelt grote vruchte van dat hi dat cruce draghet. 33. In dien dat hi hem selven den Heer onderdanich maket, alle last der tribulacien die wert verwandelt in hope des godliken troest. 34. Ende hoe dat vleysch [meer] doer verdriet onder ghetreden wort, also veel te meer wort die gheest gestarcket mit ynwendigher gracien. 35. Ende nymmermeer en wort hi also seer ghetroest vander begheerten der tribulacien ende des wederspoets doer der minnen der gelikenissen des cruces Cristi, Ga naar margenoot+dat hi niet en woude [wesen] sonder smarte ende tribullacien, want also veel ist Gode ontfancliker als hi meerre ende swaerre last om sinen wille draghen mach. 36. Dit en is niet die cracht des menschen, mer die gracie Cristi, die aldus veel | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 104]
| |||||||||||||||||||||||||
mach ende werct in dat ghebreclike vleysch; dat die mensche altoes van natueren vreest ende vliet, dat neemt hi aen mit wille uut rechter minnen ende vuericheit des gheestes. 37. Ten is niet naden mensche dat cruce te dragen, dat cruce te minnen, dat is dat lichaem te castien ende onderdanich te maken, die eer der werlt te vlien, versmaetheit gaerne te liden, hem selven te versmaden ende begheren versmaet te wesen, wederspoet ende scade te liden ende ghenen voerspoet in dese werlt te begheren. 38. Ist dattu wel merkeste, soe en vermogestu geen van desen dinghen (als) van di selven. Ga naar margenoot+39. Mer ist dattu | hopeste in Gode, soe sel di ghegeven worden starcheit vanden hemel, ende die werlt ende dat vleysch sellen tot dinen geboden di onderdanich worden. 40. Noch dinen viant den duvel en selstu niet ontsien, bistu ghewapent mitten gelove ende gheteikent mitten cruce Cristi. 41. Hier om so set di selven als een guet getrouwe knecht Cristi te draghen dat cruce dijns Heren manliken, die om dinen wille ghecruust is. 42. Bereide di te liden veel wederspoets ende menigherhande onghenoechte in desen leven, want also sel hi bi di wesen waer du biste, ende also sonder twivel selstuen vinden waer du di verberchste. 43. Het moet alsoe wesen; ende daer en is geen middel te ontgaen den quaden menschen ende der droefheit dan dattu lijdste. 44. Den kelc des Heren selstu mit begheerten drincken, wilstu sijn vrient wesen. Ga naar margenoot+ende begheerstu | een deel mit hem te hebben. 45. Die troesten die bevele Gode; laet hem daer mede doen als hem meest behaghelic is. 46. Sette di selven te liden tribulacie ende houde die voer die meeste troesten, want die liden in dese werlt en sijn niet ghelijc datmen daer mede verdienen mach die toecomende glorie, al waert datse een mensche alleen mochte liden. 47. Wanneer du daer toe coemste, dat dijn tribulacien soet sijn ende di smaken om Cristus willen, so laet di dat dencken dattet wel mitti is, wanttu hebste een paradijs gevonden inder aerden. 48. Ende alsoe lange als di dat lyden zwaer is, ende dat begheerste te scuwen, also langhe selstuut quaet hebben ende di sel volghen over al dat scuwen des lidens. 49. Setstu di daer toe, dattu gaerne lides, haestelic selt beter mitti worden ende du selste vrede vinden. | Ga naar margenoot+50. Ende oec al waerstu ghetoghen totten derden hemel met sinte Pouwels, du en biste daer om niet versekert dattu niet liden en selste enich dinc dat di contrarie is. Want Jhesus seit: ‘Ic sel hem tonen ende bewisen, hoe veel hi liden moet om minen naem’. 51. Aldus so blijft dat liden by dy, ist dattu Jhesum wilste minnen ende hem ewelic dienen. 52. Och oft gescien mochte dattu waerdich waerste yet te liden om Jhesus willen, want dan soude di grote vroechde bliven. 53. Mer een ygelic mensche priset verduldicheit, al isser luttel die liden willen. | |||||||||||||||||||||||||
[pagina 105]
| |||||||||||||||||||||||||
54. Betamelic ist dan dattu gaerae een luttel selste liden om Jhesus willen, in dien datter veel is die swaerre last liden om der werlt willen. 55. Weet dat voerwaer: stervende dijns selfs moechstu nochtan dit leven leyden. Ga naar margenoot+Ende eer yment | meer hem selven sterft, hoe hi meer beghint te leven mit Gode. 56. Niement en is bereit te begripen die hemelsche dinghen, ten si dat hi hem selven bereit heeft te draghen wederspoet om Cristus willen. 57. Gheen dinc en is Gode ontfancliker noch di saliger in desen leven dan gaerne te liden om Cristus willen. 58. Ende of di te kyesen stonde, so soudstu meer begheren wederspoet om Cristus willen te liden dan mit veel genoechten verblijt te wesen, want so bistu Cristum gheliker ende gemeenlic al sijn heiligen. 59. Want al onse verdienten ende onse volmaectheyt en staet niet in sueticheit der troesten, mer meer in groter swaerheden ende in laste des lidens ende der tribulacien. 60. Ende hadde yet beters of oerberliker gheweest totter salicheit der menschen Ga naar margenoot+dan liden, sonder twivel Cristus | soudet mit woorden ende mit exempelen getoent hebben. 61. Want sijn navolghers, sijn discipulen, ende alie die ghene die hem begheren te volghen, openbaerlic verweget hy se dat sijt cruce sellen dragen ende seit: ‘Wie na mi wil comen, die lochen hem selven ende neme sijn cruus op ende volghe mi na’. 62. Alle dinc dan wel over ghelesen ende te rechte ondersocht, so is dat laetste eynde dit: ‘Want doer veel tribulacien moetmen gaen in dat rike Gods’.
Deo gracias. |
|