De imitatione Christi (Qui sequitur)
(1954)–Thomas à Kempis– Auteursrechtelijk beschermdDe middelnederlandse vertaling
[pagina 58]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[De imitatione Christi][Boek I]Hier begint dat prologus van sommighe vermaninghen die seer oerberlic sijn tot enen gheesteliken leven mede te comen.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina t.o. 58]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hs. Leiden, Letterk. 339, F. 4a-4b.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina t.o. 59]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hs. Leiden, Letterk. 339, F. 4′a-4′b.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 59]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[Van der navolghinge ons Heren Jhesu Cristi ende versmadenis alre ydelheit deser werelt].
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 60]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21. Want die hoer sinlicheit volghen, bevlecken hoer consciencien ende verliesen die graci. | | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+Van oetmoedigen bevoelen ons selfs.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 61]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van leringhe der rechter waerheit.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 62]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23. Die wetenheit en is niet te berispen of een *ygelic eenvoudige bekennisse des dinghes, die guet is ghemerct in haer selven ende van Gode gheordineert, mer een guede consciencie ende doechdelic leven is veer boven te setten. 24. Ende want men veel meer aendenct te weten dan wel te leven, daer om so dwalen si dicwile ende en brengen bi na gheen of luttel vruchten voert. 25. Och of sy so grote naersticheit daer toe deden die ghebreken uut te roden Ga naar margenoot+ende die doechden weder in te planten als | tot dien dinghen te vernemen! Het en soude also veel quades ende scandelisacien niet wesen onder den volke, noch also veel dissolucien inden cloester. 26. Voerwaer, als comt die dach des oerdels, en sel niet van ons gevraget worden wat wi gelesen hebben, mer wat wi gedaen hebben; niet so wat wi gheseit hebben, mer hoe gheestelic wi geleeft hebben. 27. Seg my: waer sijn nu die heren ende die meesters die du wel kendes doe si leefden ende bloeyden in haren consten? 28. Ander luden besitten nu ter tijt haer proven ende heerscappie, ende ic en weet niet of si haerre yet ghedencken. 29. In haren leven schenen si wat te wesen, ende nu swyghet men daer of. 30. O, hoe rasch gaet voer bi die glorie der werelt! 31. Och of haer leven hadde over een ghedraghen mit hare wetenscap, so hadden Ga naar margenoot+si wel ghestudeert ende gele|sen! 32. Hoe veel vergater over mids der ydelre glorien in der werelt, die luttel achten vanden dienst Gods! 33. Ende want si meer begeren groot verheven te wesen dan oetmoedich, daer om gaen si te niet in haren gedachten. 34. Die is waerlijc groot, die groot is inder minnen; die is waerlijc groot, die in hem selven cleyn is ende die alle hoecheit der eren voer niet en rekent. 35. Die is vroet, die alle aertsche dinghen acht als dreck, op dat hi Cristum winsel mach doen. 36. Ende die is warachtich wel gheleert, die den wille Gods doet ende sinen eyghen wille afterlaet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van voirsichticheit in werken.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 63]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Mit enen wisen ende conscienciose man hebbe raet; ende soeket meer vanden besten te werden gestuert dan dijn vindinge na te volghen. 7. Een guet leven maect den mensche wijs na Gode ende ondersocht in veel dinghen. 8. Hoe dat yement in hem selven oetmoedigher is ende Gode meer onderdaniger, hoe hy in allen dinghen wyser is ende vreedsamigher. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+Van lessen der heiliger scriften. |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van ongheordineerder begeerten.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 64]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Ist dat hi vercrijcht dat hi begheert, te hants wort hi beswaert van wederbitinghe, want hi sijn passie gevolghet hevet, die niet en helpet tot sinen vrede dien hi socht. 7. Daer om wort die warachtighe vrede des herten ghevonden wederstaende, niet dienende den passien. 8. Die vrede en is niet in dat herte des vleyscheliken mensches, noch in dien mensche die hem ghevet tot uutwendighen dingen, mer inden vuerighen ende gheesteliken mensche. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van ydelre hopen ende hoverdien te vlien.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van te scuwen alte grote vrientscap.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 65]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. En wil niet smeken mitten riken, ende en openbaer di niet gaern voer den heren. 4. Mitten oetmoedighen ende simpelen, mitten ynnighen ende sedighen verselle di gaern, ende vertrecke die dingen die totter stichticheit horen. 5. En wes niet vry mit enigen wive, mer beveel int gemeen Gode alle gueden vrouwen. 6. Begheer Gode ende den engelen vriendelic te wesen, ende scuwe kennisse der menschen. 7. Minne is te hebben tot allen menschen, mer grote vryheit en is niet oerberlic. 8. Het geschiet dicwijl dat een onbekent persoen van gueden gherucht blenct, wes teghenwoordicheit nochtan die oghen der geenre die hem aen merken, verduustert. 9. Wy wanen onderwilen ander menschen behaghen van onsen versameninge, ende wi beginnen hem meer te mishagen van oneerbaerheit der seden diemen in Ga naar margenoot+ons | merket. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van ghehoersaemheit ende willich onderwerpinge.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 66]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van te voerhoeden overvloedighe woorde.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van vrede te vercrighen ende minne te vorderen.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 67]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Selden verwinnen wi oec volcomelic een ghebrec, ende tot dagelixsen voertganc en worden wy niet ontsteken; daer om bliven wi cout ende laeu. 8. Ende waert dat wi ons selven volcomelic gestorven waren ende van binnen met aertschen dingen niet becommert, so mochten wi oec godlike dinghen smaken ende van hemelschen dingen wat vernemen. Ga naar margenoot+9. Dat isset al ende dat meeste hinder, want wi van | passien ende begheerlicheden niet vry en sijn, noch en arbeiden niet om in te gaen (voer) den volmaecten wech der heilighen. 10. Wanneer oec enighe cleyne wederheit ons toe coemt, so worden wi alte rasch of gheworpen. 11. Waert dat wy arbeiden als sterke mannen te staen inden stryde, wy souden volcomelic vernemen die hulpe des Heren op ons vanden hemel. 12. Want hi is bereit te helpen die stryden ende die hopen van sijnre gracien, die ons oersaken verwerft, op dat wi verwinnen souden. 13. Ist dat wi die voertganc der geestelicheit alleen setten in dese uutwendige settinghe, so sel onse ynnicheit te hants eynden. 14. Mer laet ons die bijl an die wortel setten, op dat wi ghereynicht worden van passien, soe moghen wi een vreedsamich herte besitten. 15. Waer dat sake, dat wi alle jaers een ghebrec uut roden, wi souden te hant Ga naar margenoot+volmaecte | menschen worden. 16. Mer nu bevoelen wi dicwijl contrarie daer teghen, dat wi ons dicwijl vinden beter ende puerre hebben gheweest inden beginne onser beteringe dan na veel jaren onser professien. 17. Die vuericheit ende voertganc soude daghelics wassen, mer het duncket ons groot ist dat yement dat deel der eerste vuerricheit houdet. 18. Waert dat wi ons een cleyn ghewelt deden inden beginne, daer na souden wy dan alle dinghe mogen doen mit lichticheden ende mit blijsscappen. 19. Het is swaer een ghewoente te laten, mer het is swaerre teghen den eyghen wille te gaen. 20. Verwinstu cleyn ende lichte dinghen niet, wanneer selstu die grote dinghen verwinnen? 21. Stant dijn toeneyginge weder inden beghinne, ende verleer die quade ghewoente, Ga naar margenoot+op dat si bi aventueren di niet en brengen | tot meerre swaerheit. 22. Och, of tu dat aendochtes hoe groten vrede du di selven makes ende anderen lude bliscap, du soudes sorchvoudiger wesen als ic vermoede di wel te hebben totten gheesteliken voortganc. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van nutticheit des wederstoots.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 68]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Dese helpen dicwijl tot oetmoedicheit ende bescermen ons van ydele glorie. 4. Want dan soeken wi Gode bet die een tuuch is van binnen, wanneer wi van Ga naar margenoot+buten | worden versmaet vanden menschen ende men ons niet gheloven en wil. 5. Daer om soude hem die mensche soe in Gode vestighen, dat hem gheen noot en dede veel menschen te soeken. 6. Wanneer een guet mensen bedruct wert of becoort of ghepinicht mit quaden ghedachten, so verstaet hi dat hem God meest noot is, sonder wien hi begrijpt dat hi niet guets en vermach. 7. Dan *droevet hi ende sucht hi ende bedet om die keytivicheit die hy lydet. 8. So verdriet hem langhe te leven ende begeert die doot te comen, opdat hi mach worden ontbonden ende mit Cristo te wesen. 9. Dan merct hi oec wel dat inder werlt gheen volcomen sekerheit noch volcomen vrede wesen en mach. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van becoringhe manlic weder te staen.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 69]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+14. Ende over mids lijdsamicheyt ende lancmoedicheyt mit Gods | hulpe seltu bet verwinnen dan mit hardicheit ende eygen oetmoedicheit. 15. Nym dicwile raet inder becoringhe, ende en wil niet hardeliken doen mitten becoorden, mer troeste hem alsmen dy woude. 16. Dat beginsel alre quader becoringe is ongestadicheit des ghemoets ende cleyn betrouwen tot Gode. 17. Want als een scip sonder roer ghins ende weder wert ghedreven vanden vloeden, also wort een mensche die traech is ende sijn opset afterlaet, menichsins becoort. 18. Tvier proeft dat yser, ende die becoringe proevet den rechtverdigen mensche. 19. Wi en weten dicwile niet wat wi vermogen, mer die becoringhe doet ons te weten wat wy sijn. 20. Het is nochtan noot sonderlinge te waken tegen beghin der becoringe, want dan machmense lichtelicste verwinnen, ist datmen se gheens sins en laet in gaen, mer Ga naar margenoot+datmen te hants buten den dreppel als sy | cloppet haer ontmoete. 21. Hier of seit een lere: ‘Staet weder den beghinne; te laet ist alsmen bereet die medicine’. 22. Want eerst ontmoet der herten een sympel ghedacht, daer na een sterker verbeeldinge dier ghedachten, daer na een ghenoechte ende quade beroeringhe ende volboort. 23. Ende aldus alleynken in gaet die bose viant altemael, wanneer men niet weder en staet inden beghinne. 24. Ende hoemen langher hem weder te staen vertraget, hoe een daghelix crancker wort ende die viant starcker. 25. Sommige luden liden sware becoringhe inden beghin hoerre bekeringe, sommich inden eynde. 26. Mer die sommighe hebbent alle hoer leven doer. 27. Die sommighe worden seer lichteliken of swaerliken ghetempteert na wijsheit ende rechtverdicheit der ondersceydenre ordinancie Gods, die den staet ende verdienten Ga naar margenoot+der menschen overweecht ende alle | dinghen ordineert tot salicheit sijnre uutvercorenre. 28. Daer om en sellen wi niet mishopen, wanneer wi ghetempteert worden, mer also veel te vuerliker Gode bidden dat hi ons in alre tribulacien waerdige te helpen, die ymmer nae sinte Pouwels woort alsulken behulp doet mitter becoringe, dat wijt liden mogen. 29. Laet ons daer om onse siele veroetmoedige onder die hant Gods in alre becoringhe ende tribulacien, want hi den oetmoedigen van gheest sel salich maken ende verhoghen. 30. In becoringhen ende in tribulacien wert die mensche gheproeft hoe veel hi gevordert heeft, ende daer is die verdienst meest ende die doghet best gheopenbaert. 31. Ende ten is niet groot te wegen dat die mensche (ende) vuerich ende ynnich is, als hi geen swaerheit en bevoelt, mer ist dat hi inder tijt des wederstoets verduldeliken Ga naar margenoot+hem lidet, dat is [een hope] des groten | voertgancs. 32. Sommige menschen worden behoet van groter becoringhe ende worden dic- | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 70]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
wile in cleynen daghelixen verwonnen, op dat die *vernederde nymmermeer in groten van hem selven en betrouwen, die also cranc sijn in cleynen dinghen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van vermetel oerdel te scuwen.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van werken ghewrocht uut minnen.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 71]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+5. God die weget meer uut hoe groter minnen yement | wercket dan dat werck dat hi doet. 6. Hy doet veel, die veel minnet. 7. Hy doet veel, die sijn dinck wel doet. 8. Hi doet wel, die meer der gemeenten dan sijn wille volghet. 9. Het scijnt dicwile [te wesen minne] ende het is meer vleyschelicheit, want natuerlike toeneyghinghe, eyghen wil, hope des wederghevens, begheerten der baten, willen selden daer van wesen. 10. Die warachtich ende volcomen minne heeft, die en soect hem selven niet in ghenen dinghen, mer hi begheert die eer Gods in allen dingen te gheschien. 11. Hi en benydet oec niement, want hi gheen sonderlinge blijscap en begheert. 12. Noch in hem selven en wil hi niet verbliden, mer in Gode begheert hi salich te worden boven allen dingen. 13. Hy en rekent nyement yet guets toe, mer altemale so draecht hi dat weder Ga naar margenoot+tot Gode, daer alle dingen eerst van voertgaen, in wien alle heilighen sijns | sonder eynde ghebruken ende rusten. 14. Och die hadde een sprankel der warachtiger minnen, het waer hem seker dat hi alle aertsche dingen soude vernemen vol ydelheit te wesen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van te verdragen ander menschen gebreken.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 72]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+11. Hier bi ist openbaer dat wi selden den naesten als | ons selven aendencken. 12. Waren alle menschen volmaect, wat hadden wi dan vanden anderen om Gods [wille] te liden? 13. Mer nu heeftet God aldus gescicket dat wi leren een yghelic des anderen last draghen, want niement en is sonder ghebrec, niement sonder last, niement en is hem selven ghenoech, mer ons is noot onderlinge te verdraghen, onderlinge te troesten, te samen te helpen, leren ende vermanen. 14. Mer van hoe groten doechden [een ieghelic is], dat openbaert best in oersaken der wederheit. 15. Want die oersaken en maken enen mensche niet broesch, mer sy tonen hoedanich dat hi is. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van cloesterlic leven.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van exempel der heiligher vaders.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 73]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
in dorst, in coude ende naectheit, in arbeide ende moetheden, in waken, in vasten, in bedinghen ende heilighe begheerten, in vervolginge ende veel lasters. 4. O hoe veel harder tribulacien hebben si gheleden, die apostolen, martelaren, confessoren, maechden ende alle die ander die Cristus voetstappen wouden volghen! Ga naar margenoot+5. Want si hebben haer sielen in deser | werlt ghehaet, op dat sise int ewige leven mochten besitten. 6. O hoe nauwe ende verworpen leven [hebben] die heilige vaders inder woestinen gheleydet, hoe lange ende sware becoringe hebben si gheleden! 7. Hoe stadelic sijn si vanden viant ghemoeyt, hoe menichvoudige ende vuerige ghebeden hebben si Gode gheoffert! 8. Hoe harde abstinencie hebben si gedaen, hoe grote minne ende vuericheit hebben si tot gheesteliken voertganc ghehat! 9. Hoe swaren strijt hebben sy ghedraghen teghen die gebreken te verdriven, hoe puer ende rechte meninghe hebben si tot Gode gehouden! 10. Des daghes so arbeiden sy ende des nachts waren si lange in haren ghebede; al wast dat sy arbeiden, van inwendiger bedinge en lieten sy niet of. 11. Alle tijt brochten si nutteliken toe. Ga naar margenoot+12. Alle uren die si hadden Gode ledich te wesen, die docht hem te | cort. 13. Ende overmids groter sueticheit der contemplacien waren oec die lichaemlike nooturfte des voetsels vergheten. 14. Sy versaecten alle rijcheden, waerdicheden, eer, vrienden ende maghen; si en begheerden niet vander werelt te hebben. 15. Si namen nauwe die noturfte des levens; si bedroefden dat si oec den lichaem in noturften souden dienen. 16. Hier om waren si arm van aertschen dinghen, mer seer rijc in gracien ende in doechden. 17. Buten waren si behoeftich, nier binnen waren si ghevoet mit gracien ende mit godliken troeste. 18. Si waren der werlt vreemde, mer Gode naest ende dienstachtige vrienden. 19. Hem selven dochte dat si niet en waren ende versmaet deser werlt, mer si waren duerbaer inden ogen Gods ende uutvercoren. 20. Si stonden in warachtiger oetmoedicheit, si leefden in simpelre ghehoer Ga naar margenoot+samicheit, | sy wanderden inder godliker minnen ende in lijdsaemheit, ende daer om so vorderden si daghelix inden geest ende vercreghen grote gracie bi Gode. 21. Si sijn alle geestelike menschen ghegheven tot enen exempel, ende sellen ons meer noden tot wel te vorderen dan dat ghetal der tragher luden te verslappen. 22. O hoe grote vuericheit alre religiosen was inden beghin hoerre heiligher insettinge! 23. O hoe grote ynnicheit des ghebedes, hoe grote minne der doechden, wat groter disciplijn scheenre doe, hoe grote reverencie ende ghehoersaemheit bloeyde doe in allen dinghen onder die reghel des meesters! 24. Dat tugen noch die afterlaten voetstappen, dat si waerachtelike heilige mannen ende volcomen waren, die alsoe naerstelike stridende die werlt onder die voet hebben ghetreden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 74]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+25. Nu rekent men groot die geen onder treder en wort, die | dat hi ontfanghen heeft mit lijdsaemheit mach verdreghen. 26. Och der laeuwer ende onser verghetelheit, dat wi also rasch of neygen van der eerster vuericheit, ende thants verdriet ons te leven overmids moetheit ende laeuheit! 27. Och of God vergave dat [in di] die voertganc der doechden niet stadelic en sliepe, die dicwijl veel exempelen der devoter luden hebste ghesien! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vander oeffeninge der gueder religiosen.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 75]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. Des morghens set wat guets voir, des avonts ondersoeck dijn seden hoedanich du huden gheweest hebste in woorden, in werken, in ghedachten, wanttu Gode dicke hier in bi aventuren hebste vertoornt ende den naesten. 17. Begorde di als een man tegen die duvelsce scalcheit, breydel die gulsicheit, [ende] du selste lichtelic verheren alle toeneyginghe des vleysches. 18. En wes nymmermeer ledich, mer lesende of bedende of studierende of denckende of yet nutticheits voer dat ghemeen arbeidende. 19. Lichaemlike oeffeninge selmen nochtan ondersceydelic doen ende en sijn allen menschen niet gelijc mit an te nemen. 20. Die niet gemeen en sijn, en sijn niet buten te toghen, wantmen die sonderlinge oeffeninge sekerlicste int heymelic doet. Ga naar margenoot+21. Het is nochtan te wachten dattu niet ver|sumende en biste totten ghemenen oerbaer. 22. Mer alsmen altemael ghetrouwelike vervolt hevet die sculde ende die insettinghe, isser yet ledich tijt, voert meer ghif di dan als dijn devocie begeert. 23. Alle en moghen si niet hebben een oefeninge, mer dat een dient den enen bet, dat ander den anderen. 24. Oec na bequaemheit des tijts so sijn die oefeninghe behaghelic, die menichsins versceyden sijn, want sommighe behoren op heilige dage, sommige op werke daghe. 25. Sommige behoeven wi inder tijt der becoringhe, sommige inder tijt des vredes ende der rusten. 26. Die sommige selmen ghedencken als wi droevich sijn, die sommige als wy inden Here blide sijn. 27. Inden principael hoechtyden sijn die guede oefeningen te vernuwen ende die hulpe der heiligen an te roepen. Ga naar margenoot+28. Van hoechtijt tot hoechtide sellen wi voer|nemen of wi van deser werlt dan souden varen ende totter ewiger hoechtijt souden comen, 29. ende daer om ons sorchvoudeliker souden bereyden in devoten tiden, devoteliker te hebben ende alle settinge om geestelicheit nauwe waer te nemen als in corten tiden dat loon ons arbeits van Gode te ontfangen. 30. Ende ist dattet vertogen wort, gheloven wi dat wi niet wel bereit en sijn ende noch onwaerdich sijn alsoe groter glorien die in ons gheopenbaert sel worden in bequamen tiden, ende sinnen daer op ons bet te bereyden totten uutganc. 31. ‘;Salich is hi’, seit Lucas die ewangelist, ‘dien als die Heer comt, wakende vint. Voer waer seg ic u, hi sellen setten boven al sinen guede.’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vander minnen *der *enicheit *ende des swygens.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 76]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Ist dattu di onttreckes van overvloedigen woorden ende ydelen omme gangen, ende van nuheden ende van murmeracien te horen, du selste tijts ghenoech vinden ende bequaem te dencken guede gedachten. 4. Die alre meest der heilighen hebben gescuwet, waer si mochten, menschelic gheselscap, ende vercoren Gode te leven inder heymelicheit. 5. *Een leerre heeft gheseit: ‘Also menich warf als ic onder menschen gheweest hebbe, so ben ic minre mensch weder ghecomen’. 6. Dat vernemen wi dicwile, als wi langhe te samen spreken. 7. Het is lichteliker alte male te swigen, dan inden woorden niet te ontgaen, 8. thuus verburghen te bliven, dan buten hem wel te bewaren. Ga naar margenoot+9. Daer om so wie aendenct *tot | ten ynnersten ende gheesteliken dinghen te comen, hem is noot vanden scaren mit Jhesu of te neyghen. 10. Nyement en openbaert sekerlic dan die gaern scuult. 11. Niement en spreect sekerlic dan die gaern swijcht. 12. Niement en is sekerlijc boven ander luden dan die gaern onder is. 13. Niement en ghebiet sekerlic dan die wel gheleert heeft gehoersamich te wesen. 14. Niement en verblijt sekerlic dan die tghetughe heeft eenre gueder consciencien. 15. Altoes is nochtan die sekerheit der heilighen vol der vresen Gods, ende en waren daer om niet te min sorchvoudich ende oetmoedich in hem selven, want si blenckeden mit groten doechden ende gracien. 16. Mer sekerheit der quader menschen comt uut hoverdie ende vermetelheit, ende inden eynde verwandelt si in haers selfs bedriechnisse. Ga naar margenoot+17. En *beloef di selven nymmermeer sekerheit in desen leven, al | ist dattu schijnste een guet cloester mensche of een devoot heremijt. 18. Dicwijl so sijn si alre swaerlicste ghevreset, die best gherekent worden inden wanen der menschen, ende dat om haer alte grote betrouwen. 19. Hier om ist veel luden oerberliken dat si niet en sijn altemale sonder becoringe, mer dicwile an werden ghevochten, op dat si niet alte seker en sijn, op dat sy in hoverdien niet en werden verheven, op dat si oec niet tot uutwendigen troest hem liever of neyghen. 20. Och die nymmermeer verganclike blijscap en sochte, die hem nymmermeer mitter werlt onledich en maecte, wat gueder conscienci soude hi houden! 21. Och die alle ydele sorchvoudicheit of snoeyde ende godlike dingen dochte ende alle sijn hope in Gode sette, hoe groten vrede ende rust soude hi besitten! Ga naar margenoot+22. Niement en is der hemelscher vertroestinghe waerdich, ten si dat hy hem | naersteliken oeffen in heiligher beweghinghe. 23. Wilstu hertelike beweget werden, ganc in in dijn slaepcamer ende uutsluut alle onrust der werelt alser ghescreven is: ‘Wert beweghet in uwe slaepcamer.’ 24. Inder cellen selstu dat vinden dattu buten dicwile verliesen selste. 25. Die celle is ghenoechlic die stadelic bewoent wort, ende die is verdrietich die qualic bewaert wert. 26. Ist dattu int beghin dijnre bekeringe die enicheit wel oefenste ende bewaerste, sy sel dy namaels wesen een geminde vriendinne ende een *seer bequaem solaes. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 77]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27. Inden swyghen ende in vreden vordert die ynnighe siel ende leert die verburghentheit der scryftueren. 28. Ende daer vint si die vloeden der tranen mit welken si hoer reynighen mach ende wasscen op alle nachten, op dat si hoir scepper also veel bequamer [mach] Ga naar margenoot+werden als si verder ghescheyden is van allen waer|liken gheruusch. 29. Die hem daer of trect vanden bekenden ende vrienden, die sel God ghenaken mit sinen enghelen. 30. Het is beter verholen te (verholen te) wesen ende sorch te dragen sijns selfs dan hem selven te vergheten ende wonderlike teyken te doen. 31. Het is loefliken enen geesteliken mensche selden buten te gaen, die menschen te vlien, oec niet willen vanden menschen ghesien te wesen. 32. Wat wilstu sien dat di niet geoerloft en is te hebben? Die werlt vergaet ende hoer begheerlicheit. 33. Die begeerte der sinlicheit trecken te spacieren, mer als die tijt overgheleden is, wat brencstu weder dan swaerheit der consciencien ende verstroeyinghe des herten? 34. Een blide uutganc maket dicwile een droevighe weder ganc; een blide late avontwaec maect een droevige vroe morghen. Ga naar margenoot+35. Also gaet in sachtelic alle vleyschelike blijscap, mer int eynde bijt si | ende benauwet. 36. Wat mogestu elwaer sien dattu hier niet en sieste? 37. Sich hemel ende aerde ende alle elementen, want hier van sijn alle dinghen ghemaect. 38. Wat machmen elwaer sien anders dat langhe onder der sonnen mach bliven? 39. Du geloefste di bi aventuren te versaden, mer du en moechste daer niet toe comen. 40. Waert dattu alle teghenwoerdige dingen saghes, wat waert dan een ydel ghesicht! 41. Boer op dijn oghen tot Gode inden hoghen, ende bidt voer dijn sonden ende versumenisse. 42. Laet die ydel dinghen den ydelen, mer aendenck du die dinghen die di God gheboden heeft. 43. Sluut op [di] dijn doer ende roep Jhesum dijn gheminde totti. 44. Blijf mit hem inder cellen, wanttu elwaer sulke vrede niet vinden en selste. 45. Waerstu nye uut ghegaen, noch vanden rumoer niet en hadste ghehoort, du Ga naar margenoot+hadste bet in gueden vrede gebleven. | 46. Want di ghenoeget somtijt nuwe dingen te horen, het is di noot daer van tribulacie des herten te liden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van *beweginge des herten.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 78]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Ghif di tot prekelinghe, dat is beweghinghe des herten, ende du selte devocie vinden. 3. Beweghinge vint veel doechden die ontbondenheit haestelic pleget te verliesen. 4. Het is wonder dat die mensche in desen leven ymmermeer volcomelic verbliden mach, die sijn ellende ende alsoe veel vresen der sielen an merct ende denct. 5. Om lichticheit des herten ende versumenisse onser ghebreken (ende) en bevoelen wi niet die rouwe onser sielen, mer dicwijl lachen wy ydeliken, wanneer Ga naar margenoot+wi billix screyen sou|den. 6. Het en is ghene waerachtighe vryheit noch guede blijscap dan inder vresen Gods mit gueder consciencie. 7. Salich is hi die alle hinder der oftreckinge of werpen mach ende hem tot eninghe der heiligher beweghinghe weder setten. 8. Salich is hi die van hem werpt al dat sijn conscienci mach bevlecken of beswaren. 9. Vecht manlic, die ghewoente wort mit ghewoente verwonnen. 10. Constu die menschen laten, si sellen di wel laten dijn werck doen. 11. En trec niet tot dy ander luden dinc, noch en bewinde di niet groter luden sake. 12. Heb altoes dat oghe op di ende vermaen di selven sonderlinghe voer alle dijn gheminde. 13. En wil niet droeven om dattu niet en hebste gunste van menschen, mer dat wese di swaer, dattu di niet wel ghenoech en hebste ende voersichtich alst betaemt Ga naar margenoot+een dienre | Gods te wesen ende devotelic ende gheestelic connen te wanderen onder die lude. 14. Het is nutter ende sekerre dicwyle dat die mensche niet en hebbe veel troests in desen leven, sonderlinghe naden vleysch. 15. Nochtan dat wy den godliken troest niet en hebben of selden bevoelen, wi sijn inder scout, dat wy die beweghinge des herten niet en soeken, ende ydele ende vreemde troestinghe niet of en werpen. 16. Bekenne di onwaerdich des godliken troests, mer bet waerdich veel tribulacien. 17. Wanneer een mensche volcomelic is beweghet, so is [hem] swaer ende bitter alle die werlt. 18. Een guet mensch vint materien ghenoech des droefnis ende des screyens. 19. Weder dat hi hem selven merct of vanden naesten denct, hi weet datter nyement sonder tribulacie hier en leeft. Ga naar margenoot+20. Ende hoe hi hem selven nauwer aensiet, also veel te | meer droeft hi. 21. Materi des rechtverdighen rouwes ende der ynreliker beweghinghe sijn die sonden ende onse ghebreke, in welken wy also bewonden legghen dat wi selden die hemelsce dinghen mogen scouwen. 22. Waert dattu om dijn doot meer dochtes dan om langhe leven, sonder twyvel du soudes di stadeliker beteren. 23. Ende waert oec dattu die toecomende pijn der hellen of des vegheviers | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 79]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
harteliken andochtes, ic soude gheloven dattu gaern. droefheyt ende arbeit soudes liden ende gheen strenghicheit en soudes ontsien. 24. Mer want dese dingen totter herten niet en gaen noch oec smekende minne, daer om bliven wi cout ende seer traech. 25. Dicwijl so ist ghebrec des gheestes waer of dattet onsalige lichaem so lichtelic wort beclaghet. Ga naar margenoot+26. Bit daer om oetmoedelic totten Heer dat hi di gheve den geest | der beweghinge, ende segt mitten propheet: ‘O Here, spise mi mitten brode der tranen ende ghif mi dranc inden tranen mit maten.’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van aen merkinge der menscheliker onsalicheit.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 80]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
arbeidende ende biddende hebben; waert dat si altoes hier mochten bliven, sy souden luttel achten van den rike Gods. 16. O onvroede ende ongetrouwe van herten, die also diep inder aerden legste dat di niet dan vleyschelike dingen en smaken. 17. Mer die onsalige sellent noch swaerliken inden eynde bevoelen, hoe snode ende van wat onwaerden het was dat sy ghemint hebben. 18. Mer die heiligen Gods ende alle devote vrienden Cristi en hebben niet aen Ga naar margenoot+ghedocht so wat den vleysche behaechliken | was noch die inder tijt schoen bloeyden, mer al hoir herte ende meninghe was totten ewigen guede. 19. Ende al hoer begheerte wort ghedraghen totten blivenden guede ende onsienliken goede, op dat si overmids der dinghen diemen sien mach, niet en worden getoghen totten nedersten. 20. O broeder, en wil niet afterlaten dat betrouwen te vorderen tot gheesteliken goede; noch hebstu tijt ende ure. 21. Waer om wilstu dijn opset verlanghen? Stant op ende beghin sonder marren ende segghe: ‘Nu ist tijt te doen, nu ist tijt te vechten, nu ist bequaem tijt te verbeteren’. 22. Als du di qualic hebste ende bedrucket wortste, so ist tijt te verdienen. 23. Di is noot te gaen doer vuer ende doer water, eer du comes tot vercoelnisse. 24. Het en si dattu di gewelt doeste, du en selste dat ghebrec niet verwinnen. Ga naar margenoot+25. Also lange als wi dit broesche lichaem draghen, soe en moghen | wi sonder sonde niet wesen noch sonder verdriet ende rou leven. 26. Wi hadden gaerne rust van alre onsalicheit, mer want wi die onnoselheit verloren hebben overmids die sonden, so hebben wi oec wairachtighe salicheit verloren. 27. Daer om is ons noot te houden lijdsamicheit ende te verbeiden Gods ontfermherticheit, thent die boesheit overlide ende die sterflicheit verslonden worde vanden leven. 28. O grote menschlike broescheit, die altoes bereit is tot ghebreclicheit! 29. Huden so biechtestu dijn sonden, ende morghen doestu weder dattu ghebiecht hebste. 30. Nu op settestu di te wachten, ende na een ure doestu als oftu niet op gheset en hadste. 31. Daer om mogen wy ons selven billix veroetmoedigen ende nymmermeer van ons selven yet groots bevoelen, om dat wij also broesch ende onghestadich sijn. Ga naar margenoot+32. Haesteliken so | macht oec verloren werden overmids versumenisse dat mit veel arbeits nauwe vercreghen is overmids gracien. 33. Wat sel van ons noch gheschien inden eynde, die aldus vro vertraghen? 34. Wee ons, ist dat wi willen neyghen totter rust als oft te hants si vrede ende sekerheit, alser noch nauwe een voetstap der ghewarigher heilicheit en openbaert in onsen ommeganc. 35. Daer om so waert noot dat wi noch weder als goede novicij worden gheleert totten alre besten seden, ofter bi aventuren hoop waer vander toecomender bekeringe ende meerren gheesteliken voirtganc. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 81]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van ghedenckenisse des doots.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 82]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25. Luttel luden worden van siecten verbetert; also werden si oec selden heylich die veel pelgrymaedze gaen. 26. En wil niet veel betrouwen op vrienden ende maghen noch vertrecken dijn salicheit in toecomenden tiden, want die menschen di haesteliker vergheten Ga naar margenoot+sellen dan du vermoedes. | 27. Het is nu die tide beter voer te sien ende wat guets voer te senden dan op help van ander luden te hopen. 28. Bistu nu niet sorchvoudich, wie sel sorchvoudich wesen voer di in toecomenden tiden? 29. Nu is die tijt seer costeliken, nu sijnt die daghen der salicheden, nu ist bequaem tijt. 30. Mer leyder, dattu die tijt niet nutteliken en ghebrukes daer du ewelic van selste leven! 31. Het sel comen dattu enen dach of ure om beteringe selste begheren, ende ic en weet niet oftuut selste vercrighen. 32. Eya, alre liefste, van hoe groter vresen mogestu di verlossen ende uut hoe groten anxt mogestu di setten, ist dattu altoes Gode ontsieste ende den doot alle weghe verbeides. 33. Denc an nu also te leven, dattu inder tijt des doots meer mogeste verbliden dan vresen. 34. Leer nu sterven der werelt [rest van 34 ontbr.] 35. [begin van 35 ontbr.], op dattu vrylic moges varen mit Cristo. Ga naar margenoot+36. Castye nu dijn lichaem overmids penitencie |, op dattu dan een vast betrouwen moges hebben. 37. Ach dwase mensche, wat dencstu lange te leven, die ghenen dach seker en hebste? 38. Hoe veel sijnre bedroghen ende mistroestich gherucket vanden lichaem? 39. Hoe menichwarven hebste ghehoort vanden genen diet vertelden, want die is ghesleghen mitten swaerde, die is verdroncken, die is vanden hoghen doot ghevallen, die bleef etende doot, die bleef spelende; sommich inden vuer, sommich wert doot gesteken, sommich stervet vander quale, sommich wort ghemoort, 40. ende aldus is dat eynde van allen die doot, ende dat leven der menschen lidet voer by als een sceme haestelic. 41. Wie sel dijnre ghedencken nader doot, ende wie sel voer di bidden? 42. O alre liefste, doch nu wel, doch wattu doen moges, wanttu niet en wetes, Ga naar margenoot+wanneer du sterven selste noch oec en wetes wat di | na der doot sel volgen. 43. Die wile dattu tijt hebste, vergader ontsterflike rijcheden. 44. Ende denc niet an dan dijn salicheit; acht dat alleen dat Gode toe behoort. 45. Maec di nu vrienden, erende die heilighen Gods, navolghende hoer werken, op dat wanneer du ontbrekes in desen leven, dat sy di dan ontfanghen in die ewighe tabernakelen. 46. Hout di als een pelgrym ende gast opter aerden, tot wien niet en behoort enighe onlede te scicken. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 83]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
47. Houde dijn herte vry ende tot Gode opwaert verheven, want du en hebste hier gheen blivende stat. 48. Stuer darwaerts die daghelixe ghebede ende suchte mit tranen, op dat dijn gheest verdienen mach salichliken over te gaen nader doot totten Here. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vanden oerdel ende vander helscher pinen.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 84]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17. Daer swaerre sel wesen een ure in dier pinen dan hondert jaer al hier inder alder swaerster penitencien te leven. 18. Daer en is gheen rust, mer hier rust men onderwilen vanden arbeit, ende men ghebruuct solaes der vrienden. Ga naar margenoot+19. Weest nu sorchvoudich | ende droevende voer dinen sonden, op dattu inden daghe des oerdels seker mogheste sijn mitten saligen. 20. Want dan sellen die rechtverdighe staen in groter stantachticheit tegen die ghene diese bedruct ende benauwet hebben. 21. Soe sellen si staen ten oerdel die hem nu niet en willen oetmoedelic gheven onder den oerdel der menschen. 22. So sel die arme ende oetmoedige van geest hebben grote betrouwenisse, ende die hovaerdighe sellen *overal vrese hebben. 23. Dan selmen sien dat hy wijs gheweest heeft in deser werlt die om Cristus gheleert heeft dwaes ende versmaet te wesen. 24. Dan sel behaghen God alle tribulacie die verduldelic gheleden is, ende alle boosheit sel hoer mont stoppen. 25. Dan sel die devote verbliden, ende alle bose bedroeven. Ga naar margenoot+26. Dan sel meer dat gepinichde vleysch verbliden dan oft altoes in weelden | op ghevoet hadde geweest. 27. Dan sel snode habijt blencken ende subtijl cledinghe verduusteren. 28. Dan selmen meer loven der armer husinghe dan vergulden palasen. 29. Dan sel meer helpen stantachtige lijdsamicheit dan alle moghentheit der werlt. 30. Dan sel eenvoudighe gehoersamicheit meer verhoget werden dan alle wereltlike scalcheit. 31. Dan sel een puer ende goede consciencie meer verbliden dan gheleerde philozophye. 32. Dan sel meer weghen versmadenisse [der rycheit] dan alle scatte der aerden. 33. Dan seltu meer verhoget werden van devoten ghebeden dan van lecker spise. 34. Dan selstu meer verbliden van een ghehouden scilencio dan van langhe callinge. 35. Dan sellen meer waerdich wesen heilighe *wercken dan veel scoenre woorde. 36. Dan sel die nauwe consciencie ende harde penitencie meer behaghen dan Ga naar margenoot+alle aert|sche ghenoechten. 37. Leer nu int cleyn te liden, op dattu dan vanden groten swaren mogheste werden ghevriet. 38. Proeft hier eerst wattu vermoghen selste hier na. 39. Ist dattu nu dat cleyn niet en mogheste liden, hoe soudes du die ewige tormenten mogen verdraghen? 40. Ist dat di nu een cleyn passie also onlijdsaem maket, wat sel dan die ewige helle doen? 41. Sich, wattu doeste, warachtelic du en moghes gheen twee blijsscappen hebben: genoechte in deser werelt, ende hier na regieren mit Cristo. 42. Waert dattu tot huden toe altoes in eren ende in weelden hadste geweest, wat soudet di helpen oftu thants sterven mostes? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 85]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
43. Daer om sijn alle dingen ydelheit anders dan Gode te minnen ende hem alleen te dienen. 44. Want die Gode uut alre herten mint, die en ontsiet noch doot noch pijn Ga naar margenoot+noch oerdel noch | helle, want volcomen minne maket enen sekeren toe ganc tot Gode. 45. Mer die noch ghenoechte heeft in sondighen, ten is geen wonder dat hi den doot ende dat oerdel ontsiet. 46. Ende nochtan ist guet dat di die minne Gods vander quaetheit niet en weder-roept, dat die vrese der hellen di dwinct van sonden. 47. Die dat oerdel Gods after set, die en sel niet langhe moghen staen int guet, mer hi sel haestelic lopen in die stricke des duvels. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Van vuerigher beteringhe al ons levens.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 86]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ga naar margenoot+13. Want die menschen vorderen meest in doechden voer|den anderen, die die dinghen die hem swaerste ende meest contrari sijn, arbeiden te verwinnen mit crachten. 14. Want daer die mensche meest vordert ende meer gracie verdient, daer hi meest hem selven verwint ende inden geest doot. 15. Mer al en hebbense niet even veel te verwinnen ende te sterven, 16. nochtan sel een na volgher Cristi machtigher wesen te vorderen, al hevet hi oeck meer passien dan een ander sedich mensch, min vuerich totten doechden. 17. Twee dinghen helpen sonderlinghe tot groter beteringhe: als hem mit ghewelt daer of te trecken daer die natuer gebreclic wort toe gheneyghet ende vuerlic aen te staen om dat goede dat yement meest behoeftich is. 18. Arbeide daer naerstelic om, die [dinghe] meest te verhoeden ende te verwinnen, die di in enen anderen stadelic mishaghen. Ga naar margenoot+19. Nem | over al dinen voertganc; wanneer du goede exempelen sieste of hoerste, worde ontfunct die na te volghen. 20. Ist dattu yet begripelix merkes, hoede di dattu dat selve niet en doeste, of hebstu ye alsulc ghedaen, aendenc dat haestelic te beteren. 21. Also dijn oghe ander lude aen merct, also wortstu van ander luden gemerckt. 22. Hoe vrolic ende ghenoechlic ist te sien vuerige ende devote broeders, sedich ende wel ghemaniert! 23. Hoe droevelic ende swaer ist te sien broeders onordinierdelic wanderende, die die dinghen daer si toe gheroepen worden, niet en oefenen! 24. Hoe scadelic ist (dat) te versumen dat opset haers roepens, ende den sin te neygen tot dinghen die hem niet bevolen en sijn! 25. Wes gedachtich des aenghenomen opsets, ende set voer di dat beelde des ghecruusten. Ga naar margenoot+26. Du moges di wel scamen | alstu aensieste dat leven Jhesu Cristi, wanttu di niet meer [gevliticht?] en hebste dien te gheliken, al hebstu lange inden wech Gods geweest. 27. Een gheestelic mensche die hem naersteliken ende devoteliken inder alre heilichster passien ons Heren (hem) oefent, alle nutte ende overvloedighe dingen sel hi daer in vinden ende noturftige dingen; het en is gheen noot dat hi buten Jhesum yet soeke. 28. Och of Jhesus gecruust in onser herten quaem, hoe haest ende ghenoech souden wy geleert wesen! 29. Een gheestelic vuerich mensch draecht wel alle dinc ende mint dat hem gheboden sel worden. 30. Een gheestelic versumende mensche ende traech heeft tribulacie op tribulacie ende van allen siden lidet hi nauheyt, want hy derft die troestinge van binnen ende uutwendighe troest te soeken wert hem benomen. Ga naar margenoot+31. Een geestelic | mensche die buten der disciplinen leeft, die is na bi enen swaren val. 32. Die rumicheit soect ende remissi, die sel altoes in banghicheit wesen, want dat een of dat ander sel hem altoes mishagen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 87]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
33. Hoe doen also veel gheestelike luden die benauwet sijn onder des cloesters disciplijn? 34. Sy gaen selden uut, si leven of gescheyden, sy eten seer armeliken, si werden mit groven clederen ghecleet, si arbeiden veel, si waken langhe, sy staen ripeliken op vanden slaep, sy verlangen die ghebede, si lesen veel ende in alre disciplijn behoeden sy hem. 35. Merct an die Kartusers ende den Barnarditen ende moniken menigherhande religien ende nonnen, hoe dat si alle nachts op staen Gode te loven mit sanghe. 36. Ende daer om ist ontamelic dattu soudste vertraghen, daer also grote Ga naar margenoot+menichte gheesteliker luden beghint Gode te loven ende | te jubileren. 37. Och of niet anders te doen en waer dan Gode onsen Heer uut alre herten ende monde te loven. 38. Och oftu nymmer meer en behoeves te eten noch te drincken noch te slapen, mer dattu altoes mochte Gode loven ende alleen gheesteliken studieringe ledich te wesen, so waerstu veel saliger dan nu alstu den vleysch moetes dienen van alre nootturfte. 39. Och of dese noturften niet en waren, mer dat alleen waren geestelike vermakinghe der sielen die wi leyder selden smaken. 40. Als die mensche daer toe comt dat hi van geen creatuer sijn vertroestinge en soeket, so beghint hem God eerst te smaken; dan sel hi oec wel te vreden wesen van allen ghevalle der dinghen. 41. So en sel hi om dat grote niet verbliden, noch om dat cleyn bedroeven, mer hy Ga naar margenoot+set hem al heel ende betrouweliken in Gode, die hem al | is in allen dinghen, die ymmer niet te niet en gaet of sterft, mer alle creatueren leven ende alle dinghen dienen hem tot sinen wille. 42. Ghedenct altoes des eyndes, want die verloren tijt niet weder en comt. 43. Sonder sorchvoudicheit ende naersticheit en selstu nymmermeer die doechden vercrighen. 44. Ist dattu beghinste te vertraghen, du selste beginnen di qualic te hebben. 45. Mer ist dattu di gheves tot vuericheit, du selste grote vrede vinden ende du selste den arbeit lichter vinden om der gracien Gods ende minne der doechden. 46. Een vuerich God minnende mensche is tot allen dinghen bereit. 47. Het is meerre arbeit die gebreken te wederstaen dan lichaemlike [arbeit] te hantieren. 48. Die die cleyne gebreken niet en verwinnet, die glijt allencken tot meerre sonden. Ga naar margenoot+49. Du selste altoes des avonts verbliden, | ist dattu den dach nutteliken over brenghes. 50. Wake op di selven, vermaen di selven; ende wat vanden anderen is, en verghet di selven niet. 51. Also veel vorderstu, als du di selven gewelt doeste. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nota Deo gracias.
|
|