Het begrip metaphoor: een taalkundig en wijsgerig onderzoek
(1941)–C.F.P. Stutterheim– Auteursrecht onbekend
[pagina 656]
| |||||||||||||||||||
Conclusie‘Dans les études philosophiques, l'esprit humain, imitant la marche des astres, doit suivre une courbe qui le ramène à son point de départ. Conclure, c'est fermer un cercle’, zegt Charles BeaudelaireGa naar voetnoot1). Hoewel het uitsluitend onze bedoeling is geweest, een objectieve beschrijving te geven van een begrip in zijn wezen en zijn ontwikkeling, hebben de typische eigenschappen van het begrip in kwestie en de door ons toegepaste terminographische principia ons toch tot ‘conclusies’ gevoerd, waarvan wij hier de voornaamste praegnant als stellingen willen formuleren:
| |||||||||||||||||||
[pagina 657]
| |||||||||||||||||||
De ‘spreiding’, die deze stellingen vertonen, correspondeert slechts weinig met de grote gecompliceerdheid van het begrip. Niets blijkt hier b.v. van de bi-polaire structuur, waardoor het niet alleen een logische, doch ook een affectieve ‘spanning’ verkrijgt. ‘Metaphoor’ is een term uit de rhetorica, maar ook het centrum van een wereldbeschouwing. De metaphoor wordt begrepen als uiterlijke versiering, maar ook als scheppende uitdrukking van een persoonlijkheid; als zinledig geluid, maar ook als enige brug tot het raadsel der werkelijkheid; als leugen van den mens, maar ook als openbaring Gods. Zij kent de liefde maar ook de haat van honderden denkers en dichters. En waar een immanente critiek in een en dezelfde visie een der genoemde contrasten als ‘illogiciteit’ aantreft, daar heeft een mens niet slechts met de metaphoor, maar ook met het raadsel van ons bestaan en met zichzelf geworsteld. In deze spanning hebben wij het begrip ‘metaphoor’ willen beschrijven, als een begrip, waardoor wij ons met het verre verleden verbonden voelen, en dat door zijn vele onopgeloste problemen ver in de toekomst wijst. |
|