De Afscheiding van 1834. Deel 8. Provincie Noord-Brabant
(1988)–C. Smits– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 30]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hoofdstuk 2
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Classis BredaGa naar voetnoot4Bergen op ZoomAanvankelijk wordt gemeld dat er geen Afgescheidenen zijn. Toch: ‘Alhier is de kwade geest in de laatste elf jarenGa naar voetnoot5 wel niet verergerd, doch te dien opzigte blijft veel te wenschen over. Tot nog toe evenwel houdt men zich stil.’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BredaDrie lidmaten, één kind en nog één lidmaat ‘die zich afgescheiden heeft op de Leur en reeds voor dien tijd zich hier met der woon had nedergezet’. Deze mensen zijn ‘geen lieden van groot vermogen’. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 31]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De namen: Johannes Beckers, ‘voorheen schrijnwerkers Baas... doch thans naar het schijnt buiten beroep’Ga naar voetnoot6; Govert Groeneveld, beurtschipper op Gouda en zijn huisvrouw Maria Groeneveld, geboren Baks, alsmede hun kind Johannes J. Groeneveld; ‘de van de Leur herwaarts gekomen Jacobus Bos’, timmerman.Ga naar voetnoot7 Naar men zegt worden er bijeenkomsten gehouden, waaraan ook militairen deelnemen. De gemeente keurt de ‘separatistische woelingen’ af. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DongenTwee gezinnen, behorende ‘tot de smalle gemeente’. ‘Voorwerpen van minachting of medelijden’. Houden bijeenkomsten met die van 's-Gravenmoer. De geest der gemeente is over het geheel zeer goed. Genoemd worden: Marijnes Wervers, schoenlapper en zijn vrouw Maria Boogaarts; Johanna Zwijgers, geboren Wervers, weduwe van een dagloner. Tot hun gezinnen behoren in totaal twaalf merendeels jonge kinderen. De middelen door deze personen aangewend ter verbreiding van hun denkbeeiden zijn ‘het ter lezing ronddragen dier meenigte blauwboekjes en prullaria, waar mede de kwalijk gezinden in de laatste jaren, ons als overspoeld hebben’. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FijnaartIn deze plaats heeft zich één gezin afgescheiden: Cornelis Versluijs Jz., bouwman en zijn vrouw Elsje Francijna Sneep Dd. met hun zeven kinderen.Ga naar voetnoot8 De gesteldheid der gemeente is over het algemeen ‘rustig en niet gezind de zoodanigen te volgen, wier ijver naar het overdrevene helt’. Wei is men ‘alhier gehecht aan de Leer dezer Hervormde Kerk, begrepen in onze Formulieren van Eenigheid des geloofs; en een gedurig onderzoek van zulke geschriften, die deze Leer voorstellen en verdedigen mag daar van getuigen. Zij intusschen, die dezelve beschouwen als overeenkomstig met Gods Woord, zoeken de Waarheid te betrachten in de liefde.’Ga naar voetnoot9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hooge ZwaluweEr zijn twee ‘Separatisten’: Josina de Visser, huisvrouw van Bastiaan de Boer en Clazina de Visser, huisvrouw van C. Pfaff (‘sergeant bij de Jagers van Dam’). Deze ‘lieden hebben geen invloed’. Zij zijn ‘voorwerpen van spot of beklag’. Alhier is ‘reeds vele jaren eene oefening, waar men niets dan preeken van Vader HellenbroekGa naar voetnoot10 leest’, waarvan echter geen kwaad te duchten valt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KlundertHet rapport over deze gemeente, van de hand van ds. A. Th. Beausar, is verreweg het meest uitvoerige en interessante. Dit verwondert niet, aangezien in deze plaats | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 32]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
op uitgebreide schaal oefeningen werden gehouden en te Klundert reeds in 1835 een Afgescheiden gemeente werd geïnstitueerd. Ds. Beausar geeft eerst een lijst van namen etc. van personen die zich hebben afgescheiden. Daar begin 1835 twee groepen na elkaar zich van de Hervormde Kerk losmaakten, spreekt de predikant over eerste en tweede afscheiding. Eerste afscheiding (28 november 1835):
Tweede afscheiding (23 januari 1836):
Tezamen 21 volwassenen (van wie één geen lidmaat) en 23 kinderen. ‘N.B. Vrouwen Kranenburg en Schalekamp hebben eerst getekend bij de tweede afscheiding - Zo gaat de kanker voort!’. Ds. Beausar voegt aan bovenstaande ‘personeele staat’ onder meer het volgende toe. Op de vraag of de Separatisten door hun stand of door hun vermogen enige invloed op de welgezinden in de gemeente hebben, luidt het antwoord: ‘Geene de minste invloed wegens hunne stand, want zij zijn schoenmakers, bakker, dienstbode, naaister, wasvrouwen, kuiper, winkelier, arbeiders en timmermansknegt en uit hen die niet gerenomeerd zijn in hun vak. Voorts zijn zij allen onvermogend, bijna allen zijn behoeftig, schoon niet arm.’ Over de middelen die de Separatisten aanwenden teneinde hun ‘woelingen’ te bevorderen, merkt de predikant op ‘Algemeene pogingen en middelen: de oproerige Libellen, welke alhier verkocht worden, waartoe een boekwinkeltje en een Leesgezelschap zijn opgerigt; waar van de Beruchte Dirk van der Made (Assessor Primus en gegoed) Beschermheer is - onbetamelijke brieven - korrespondentie - en de Missionarissen, die van tijd zich bij genoemde van der Made en anderen aandienen. - Bijzondere pogingen en middelen, welke meer regtstreeks uit de boezem dezer plaats voortgekomen zijn: de | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 33]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
bezoeken, welke van der Made en anderen elkaar geven - de aloude godsdienstige bijeenkomst (oeffening) welke onder de aanvoering en bescherming van van der Made gehouden wordt. De Separatisten hebben Ouderlingen, Diakenen, voorlezer, voorzanger en koster en houden des Zondags onder elkander godsdienstoeffening. Wederom wordt de Ex-predikant Meerburg gewacht, en wel voornamelijk ook om doop en Avondmaal te bedienen. Deze Missionaris bevordert het meest de woelingen.... indien het waar is, gelijk iemand van dien aanhang schoon nog geen Separatist, mij zeide: 'dat de Amsterdamsche aanhang reeds anderhalf millioen guldens bij elkander heeft - dit is mij reeds vóór een jaar gezegd, zoo zoude men zelfs aan vreemden invloed, aan de propaganda kunnen denken, naardien Particulieren alzoo niet gewoon zijn, aftescheiden.Ga naar voetnoot11 De ijverige Koster der Separatisten is thans met nieuw gewaad voorzien... Ook waarborgt men voor het onderhoud der kinderen, indien zij tot armoede mogten geraken.’ Ds. Beausar beantwoordt de vraag: ‘Hoedanig ten opzigte dier woelingen de gezindheid mijner Gemeente zij?’ als volgt. ‘Gunstig ten haren opzigte, dus ongunstig voor ons kerkelijk Bestuur. Ik verdeel mij ne Gemeente thans ten deze opzigte in drie klasse[n], de Separatisten daargelaten: vooreerst in de eigenlijk gezegde weldenkenden en welgezinden, doch die welligt slegts tien huisgezinnen zijn, maar die door hunne kunde en braafheid zich onderscheiden en daardoor veel, zeer veel invloed hebben. Ten anderen denk ik aan degenen die welgezindkunnen genoemd worden, doch, wanneer er nog meer Separatisten komen, vermindert die goede gezindheid. Tot heden is hun getal groot, zij noemen nog Vader Brakel, die tegen afscheiding geijverd heeft.Ga naar voetnoot12 Ten derde is D. van der Made cum suis voor mijne oogen, als eene klasse van Menschen, die alle pogingen te baat nemen om eene Hersteide Gereformeerde kerk opterigten. Hun getal is vooral onder van der Made's Familie en afhangelingen. Ieder der Gemeente houdt hem voor den Aanstoker, terwijl hij in het donkere schuilt, en een volkomen jesuitGa naar voetnoot13 is - evenwel, schoon men hem en zijne Familie geenszins vertrouwt, houden de meesten der Gemeente hem voor een echt Gereformeerd en bekeerd mensch, welk denkbeeld zeer ongunstig ook al werkt voor ons Hervormd Kerkgenootschap.’ Verder schrijft ds. Beausar: ‘1o. Hoe meer afscheidingen plaats hebben, des te meer zedelijken invloed hebben de Separatisten en winnen zielen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 34]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De predikant van Klundert heeft bij zijn rapport aan het classicaal bestuur een schrijven gevoegd - speciaal inzake de ‘tweede afscheiding’ - waarvan genoemd college een gedeelte doorgeeft aan het Departement van eredienst. We vinden hierin het volgende. ‘Over het algemeen behooren deze Menschen niet tot de Achtenwaardige ingezetenen dezer plaats, even min als die der eerste Afscheiding ... het geen reeds schijnt te blijken uit de getuigenis van éénen mijner ouderlingen, Pieter Versluis, geheel eenstemmig met hen, schoon hij vertrouw ik uit overtuiging dwaalt, en onbesproken van gedrag is. Hij antwoorde eens op de vraag “Is het geen gemeene hoop?”: “De Hoeren en Tollenaars (oneerlijken) gaan ons voor”!Ga naar voetnoot15 Genoemde Versluis wil dus ook volgen, en honderden in deze GemeenteGa naar voetnoot16 hebben ook die stemming. In het geheel heerscht alhier het gevoelen van LabadieGa naar voetnoot17 niet alleen, want deze was cum suis voorbeeldig, ten minsten rein van wandel; maar eenmaal bekeerd altijd bekeerd,Ga naar voetnoot18 stelt men, terwijl men de deur voor aile godloosheid opent en voor dezelve verschooning bijbrengt - van hier dat velen slegts van onmagt en eilende gewagen en dit ook vorderen in de prediking. De schrik voor de Afgescheidenen - volgens ds. Beausar mensen van ‘geene de minste invloed’ - zat laatstgenoemde blijkbaar duchtig in de benen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 35]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LeurEr zijn slechts twee Separatisten: Maarten de Bruijn, boodschappenloper en zijn vrouw Johanna den Ouden. Jacobus Bos, thans woonachtig in Breda,Ga naar voetnoot20 heeft zich hier afgescheiden. ‘Uit Breda worden pogingen aangewend om de goeden te verleiden door meergemelden Jac. Bos alsmede door Joh. Beckers en Maria Bäks, huisvrouw van G. Groeneveld... Deze zenden van tijd tot tijd boekjes door Scholte c.s. geschreven, komen gedurig over om de Leden der Gemeente die hun nog gehoor willen verleenen op te zetten tegen het gebruik der Gezangen en de Leer des Evangeliums zooals die hier verkondigd wordt, daar zij een lijdelijk Christendom voorstaan. Ook waarschuwen zij de menschen tegen het lezen van alle nieuwe boeken... Hun handelwijze wordt door bijna alle leden der Gemeente verfoeid, want de geest der Gemeente is bij uitnemendheid goed.’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZevenbergenOp 20 januari 1836 scheidde zich schriftelijk af Gerrit van Mourik Gz., één van de ‘allergeringsten’, van beroep sjouwerman en venter in kaas. De kerkeraad is geheel ‘weldenkend’. Van Mourik houdt sedert vele jaren oefening te zijnen huize ‘met eenigen dergenen, die, evenals hij, de bijwoning der Openbare Godsdienstoeffeningen geheel nalaten...’. Hij heeft weinig of geen invloed op de gemeente - ‘zijn doel schijnt alleen om zich bij de talrijke Separatisten in de Gemeente van de Klundert aantesluiten, en zoo veele zich van hem laten oeffenen, daartoe te verleiden’. In een aanvullend rapport van mei 1836Ga naar voetnoot21 meldt de Hervormde kerkeraad dat zich na Van Mourik vijf volwassenen hebben afgescheiden, namelijk W.H. van Dongen, geboren van Eekeren, huisvrouw van een gewezen bakker; Cornelis van der Dussen, gewezen metselaar, ‘verwaarloosde zijne zaken’; Cornelis de Korte, ‘drooger in eene der meestoven’Ga naar voetnoot22 en zijn vrouw Maria Boogaers (ook: Bogaerts); Johanna Venis, weduwe Paquy. Aangaande deze personen wordt het volgende verklaard. ‘Geene van dezen hebben door hunnen stand of vermogen eenigen invloed op de Gemeente, welke met afkeuring hun afscheuren verneemt, behalve zij, die misschien op den weg zijn, hen na te volgen en die zich reeds geheel onthouden van de bijwoning van den openbaren Godsdienst.’ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Classis HeusdenGa naar voetnoot23Het rapport omvat ten eerste de volgende, door ds. C.W. Pape te Heusden, scriba van het classicaal bestuur, geschreven ‘memorie’. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 36]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
‘... Meer dan de helft van het aantal der Separatisten in elke gemeente, enkelden uitgezonderd, bestaat uit kinderen; of wier namen door hunne Ouders op de lijsten van afscheiding zijn geplaatst, of die niet tot een gevestigden stand zijn gekomen. De stand der Separatisten is over het algemeen die van de minste klasse. Bijna niemand van hen heeft eenigen invloed, het zij door zijne kunde, het zij door zijne middelen. Wat het laatste belangt, zondere men echter een (zedeloos) man uit te Almkerk,Ga naar voetnoot24 en een huisvader te VeenGa naar voetnoot25, een zekere bakker te 's-Grevelduin Kapelle,Ga naar voetnoot26 een ondermeester te WaalwijkGa naar voetnoot27 voor zoo ver die invloed zich tot zijne zwakke huisgenoten bepaalt, en zoo als men vermoedt eene weduwe te Loon op Zand.Ga naar voetnoot28 Het gros der Sectarissen bestaat uit daglooners, ambachtslieden en zoodanigen die in het maatschappelijk leven van anderen geheel afhankelijk zijn. Aangaande de kunde der Separatisten kan het Bestuur niets dragelijks melden. Alleen te Werkendam waar hun getal 160 bedraagt, zijn er 42 namen op de lijst geplaatst met bijvoeging van een kruisje of “per orde” en te Waardhuizen omtrent de helft. Men meent daarenboven te hebben opgemerkt dat hier en daar ook namen met dezelfde hand zijn geschreven. Des noodig zal men met proeven bewijzen dat velen tot nu blijven verklaren “niet te weten waarom zij zich hebben afgescheiden”. Ontegenzeggelijk is het dat slechts enkelde volksleiders de smalle gemeente met welke bedoelingen dan ook opzetten om zich aftescheiden; en behalve de afgezette Predikanten H.P. Scholte en Gezelle Meerburg, verledigt zich daartoe ook met dweepzieken ijver de gewezen Candidaat C. Duijser te Veen, wiens goeden aanleg om eens een kundig helderdenkend Predikant te worden, ongelukkiglijk in onvermoeide werkzame Geestdrijverij is verbasterd. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 37]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
der factie uit VrieslandGa naar voetnoot31; ja de gedachte “de tijd der vervolging is op handen, men zal de gevangenissen vol zien met gelovigen; de ure der beproeving is daar; Nederland zal het koste wat het wil tot de Dordtsche kerkleer [terugkeeren]!” - deze gedachte letterlijk door den ex-candidaat Duijser aan den Scriba des Bestuurs geuit, is die zijner heethoofdige medestanders. Het Bestuur meent nog bij deze bijzonderheden te moeten voegen, dat zeer velen die onder dit klassikaal ressort zich nog voor de Hervormde Kerk verklaren, de partij der Sectarissen zullen kiezen, zoodra Z.M. vrijheid van Godsdienst mogt verleenen, iets waaraan de Sectarissen beginnen te wanhopen, maar het geen hunne heimelijk geaffileerden hartelijk wenschen.’ Aan deze ‘Memorie’ werd door het classicaal bestuur de volgende tabel toegevoegd. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 38]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabel van het aantal Separatisten, in verhouding tot de hervormde bevolking, in de classis HeusdenGa naar voetnoot32
De gegevens van deze tabel corresponderen met het ontstaan van de volgende Afgescheiden gemeenten: 's-Gravenmoer (?), Vrijhoeve Capelle, Sprang, Genderen, Drongelen, Meeuwen (met Dussen en Babyloniënbroek), Veen, Almkerk c.a., Andel c.a., Sleeuwijk, Waardhuizen c.a. en Werkendam. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 39]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Classis 's-HertogenboschGa naar voetnoot39Het rapport van het classicaal bestuur kon van geringe omvang zijn, want slechts te 's-Hertogenbosch waren er ‘Separatisten’. In deze plaats hebben zich vijf volwassen personen afgescheiden: een gehuwde vrouw met haar dienstbode, alsmede een echtpaar met vijf kinderen en een dienstbode.Ga naar voetnoot40 Verder ‘zijn er in deze classis geen Separatisten, schoon er wel enkele gevonden worden, vooral onder de gecantonneerde militairen,Ga naar voetnoot41 die hunne gevoelens zijn toegedaan’.Ga naar voetnoot42 |
|