m
itter heyligher keerken ende die leerers glose, op dat men den sin te bet verstae ende gheheel blive onghebroken, want alsoe vole sinnes als hi nemet, en mach men mit alsoe luttel woerden niet beduden als hi uitghesproken heeft.
Sijn irste epistel scrivet hi totten Romeynen, die uut der Joetscap ende uut der heydenscap totten keersten ghelove ghecomen waren. Dit was die zake sijn scrivens, want die uter Joetscap bekeert worden, die wolden beter wesen dan die uut [der] heydenscap quamen, ende spraken: Wij sijn vanden heylighen vaders patriarchen ende propheten ghecomen, wij hebben die ewe alleen buten allen den heydene ontfanghen ende overmids der ewe, die wij gheholden hebben ende ghehoersam gheweest, soe hebben wij die gracie Cristi ende dat ghelove der ewangelien verdient. Wij sijn van Abrahams gheslechte, dien die irste beloefnisse ghedaen was, wij sijn eenre hande sonderlinghe volc Gods, wij sijn, die God uut Egipten leyde drogher voete over dat Rode meer, wij sint, die hi voedede inder woestinen mit hemelschen broede, wij sint, dien hi water te drincken gaf, springhende uut enen harden steen, wij hebben alleen werdich ghewest, die ewe Gods te ontfanghen ende sinen wille te bekennen. Hier om is die zone Gods sonderlinghe toe ons ghecomen, als hi selve inder ewangelien seghet: Ic en bin niet ghecomen dan totten verlorenen scapen des huus van Israhel. Die uut der heydenscap bekeert waren, seyden hier teghen ende dit waren hoer redene: Hoe dat ghi meer gaven ontfanghen hebt, hoe dat ghi mijn toe prisen sijt, want mit den selven voeten, daer ghi mede doer dat Rode meer ghinghet, daer hebdi mede voer die afgode ghespronghen, die ghi makede mit uwes selves handen, ende mitten selven monde, daer ghi Gode mede loveden, doe Pharao ende die van Egipten verdroncken waren, daer hebdi die afgode mede aenghebedet, ende op dat hemelsche broet, dat u inder woestinen ghegheven wart, haddi een walghinghe ende begheerden weder in Egipten te keren toe den vleysliken potten, ende ghi murmurierde op die ghene die u God tot voerganghers ende leyders lude ghegheven hadde, ende vragheden, of in Egipten gheen grenen en waeren. Ende ghi hebt altemanich werve Gode voertornet. Ende ten leesten hebdi Cristum, die u inder ewe ende vanden propheten beloeft was, verslaghen. Hier om ende hier om sijn wij meer te loven dan ghi, want ten irsten doe wij van Cristo hoerden, gheloveden wij in hem, als van ons ghescreven is in enen prophete: Dat volc, dat ic niet en keende, heeft mi ghedient, inden horen des oers heeftet mi ghehoersam gheweest. Hier in eest keenlic, dat wij niet ghesondicht en hebben uut scalcheyden, mer uut onbekeender crancheyden. Hadden wij propheten of apostolen eer ghehadt, wij en hadden die afgode niet aenghebedet.
Doe si aldus ende aldus onderlinghe sculden ende yeghelic die beste wesen wolde, doe settede die apostel hem selven als een goet middelaer daer tusschen ende bescolt se aen beyden siden ende vergaderse toe eendrachticheyden inder minnen ende bewijsde hem, hoe dat nieman van sijns selves verdienten behouden en worde, mer vander ghenaden Godes, ende berispede als nu die Joden, als nu die heydene, ende leerde hem, hoe si oetmoedich worden, hem selven gheen verdiente des goedes toe te scrivene, mer alle guet ende alle ghenade des gheloves ende der ewangelien quaem van gracien, te vergheves ghegheven sonder alle verdiente.
Dese epistole, die totten Romeynen ghescreven is, is daer um irst gheset, want si alle vermetenheyt af spreect ende af leghet.
Hier eyndet dat prologus.