Tusschen 'ja' en 'neen'
(1929)–K. Schilder– Auteursrecht onbekendK. Schilder, Tusschen ‘ja’ en ‘neen’. J.H. Kok, Kampen 1929
-
gebruikt exemplaar
exemplaar Theologische Universiteit van de Gereformeerde Kerken in Nederland te Kampen, signatuur: 71 B 6
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Tusschen ‘ja’ en ‘neen’ van K. Schilder uit 1929.
redactionele ingrepen
In het gebruikte exemplaar zijn de volgende pagina's blanco: 210-211, 214-215, 218-219 en 222-223. Deze zijn vervangen door dezelfde pagina's uit een exemplaar van de universiteitsbibliotheek Leiden, signatuur: 62 C 14
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. II, IV, VI, VIII, 2, 16, 88, 166, 234, 286, 306, 308, 330, 360, 362, 378 en 380) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina I]
TUSSCHEN ‘JA’ EN ‘NEEN’
[pagina III]
TUSSCHEN ‘JA’ EN ‘NEEN’
VERZAMELDE OPSTELLEN
DOOR
K. SCHILDER
GEREF. PREDIKANT
J.H. KOK N.V. UITGEVERS MIJ KAMPEN - 1929
[pagina 427]
INHOUD.
Hoofdst. | Bladz. | |
---|---|---|
HET SATANISCHE, SPEL OF ERNST? | ||
I. | Spel? | 3 |
II. | Ernst - géén spel! | 8 |
OPENBARINGSNAMEN VOOR SATAN. | ||
I. | ‘Satan’ | 17 |
II. | ‘Duivel’ | 26 |
III. | ‘Belial’ | 33 |
IV. | ‘Beëlzebul’ en ‘Beëlzebub’ | 41 |
V. | ‘Draak’ | 53 |
VI. | ‘Oude slang’ | 61 |
VII. | ‘Overste de(ze)r wereld’ | 68 |
VIII. | ‘Overste van de macht der lucht’ | 77 |
IX. | Slot | 83 |
OVER DEN NAIEVEN CHRISTENMENSCH. | ||
I. | Van de ‘eenvoudigheid’ des geloofs, en haar ingewikkeldheid | 89 |
II. | Vier vraagpunten | 99 |
III. | ‘Gebed’ en naiviteit volgens de godsdienst-historische school | 100 |
IV. | Het paradijsverhaal in het debat gebracht | 104 |
V. | Mythologische motieven verwerkt in het debat | 106 |
VI. | Andere termen in het debat | 108 |
VII. | Ressentiment in de stichtelijke redenen over den naieven mensch | 113 |
VIII. | Buiten-christelijkheid van de stichtelijke redenen over den naieven mensch | 120 |
[pagina 428]
Hoofdst. | Bladz. | |
---|---|---|
IX. | Wetenschappelijke onzekerheid in de stichtelijke redenen over den naieven mensch | 125 |
X. | De bijbel over het ‘argument’ van den ‘boom der kennis’ | 131 |
XI. | De ‘primitieve’ mensch - en Adam | 135 |
XII. | Bewustzijn van zonde. - Geen ‘naaktheid’ meer | 136 |
XIII. | De wedergeboren mensch, geen ‘naieveling’ | 140 |
XIV. | Losse uitspraken in de Schrift | 144 |
XV. | Het nieuwtestamentische begrip der ‘eenvoudigheid’ | 148 |
XVI. | De menschelijke ziel van den ‘Tweeden Adam’ | 153 |
XVII. | Conclusies voor leer en leven | 158 |
OVER WARE EN VALSCHE ‘MYSTIEK’. | ||
I. | Begrenzing van het onderwerp | 167 |
II. | De bijbel en de ‘mysticus’ over het woord ‘mystiek’ | 174 |
III. | Voorloopige conclusie | 178 |
IV. | Uiteengaande wegen | 181 |
V. | Gods spreken buiten en binnen | 182 |
VI. | Gods werk en het onze | 185 |
VII. | Moment en tijd; werk of stukwerk | 188 |
VIII. | Gemeenschap en individu | 192 |
IX. | Verstand en gevoel | 202 |
X. | Woord en Geest | 214 |
XI. | Principieel belang van het debat | 220 |
XII. | Practisch nut van het debat | 224 |
CALVIJN OVER DE GELOOFSPARADOX. | ||
I. | Ter inleiding | 235 |
II. | Eigenaardigheid van enkelen of beginselkwestie voor allen? | 239 |
III. | Op weg naar de formuleering van het eigenlijke geschil | 243 |
IV. | Waarde of waardeloosheid van het ‘Schriftbewijs’ | 252 |
V. | Het ‘citaat’ uit Calvijn | 258 |
[pagina 429]
Hoofdst. | Bladz. | |
---|---|---|
VI. | Calvijn - en de logische ‘absurditeit’ | 261 |
VII. | Calvijn - over de ‘klaarblijkelijkheid’ der openbaring | 267 |
VIII. | Recapitulatie | 275 |
IX. | Eenvuldig en drievuldig | 279 |
X. | Ten besluite | 282 |
Aanhangsel bij ‘Calvijn over de geloofsparadox’ | 287 | |
‘ALSOF’ OF ‘NOCHTANS’. | ||
I. | Over de filosofie van het ‘alsof’ | 309 |
II. | Aanraking met de theologie van het ‘nochtans’ | 313 |
III. | Bezwaren | 316 |
IV. | Slot | 325 |
‘IN DE CRISIS?’ | ||
I. | Eenigszins satirische inleiding | 331 |
II. | In de school van Karl Barth | 339 |
III. | De andere beschouwing over ‘de crisis’ | 349 |
VAN TWEE ZONEN (EEN GELIJKENIS). | ||
I. | De eenheid der kinderen | 363 |
II. | Het schisma der mannen | 369 |
III. | Slot | 376 |
IETS OVER PREDIKER CONTRA PSYCHOANALYTICUS. | ||
I. | Zielzorger tegen zielzorger | 381 |
II. | Het offensief van den Freudiaan geopend | 388 |
III. | Voorzichtigheid geboden | 393 |
IV. | Enkele twistpunten | 396 |
V. | ‘Ja’ tegenover ‘neen’ | 411 |