De Kerk. Deel 3 (Verzamelde werken afdeling III)
(1965)–K. Schilder– Auteursrechtelijk beschermdLichaam IIIUit het gezegde is duidelijk, dat het spreken van ‘een mystiek lichaam van Christus’ en van ‘openbaring(en) van het mystieke lichaam van Christus’ niet te verantwoorden zal zijn tegen het gebruik van het woord ‘lichaam’ gelijk wij dat tegenkwamen. Natuurlijk zijn er IN het lichaam van Christus ontelbare ‘mystieke’ (verborgen, bijvoeglijk naamwoord) factoren. Evenals in ons lichaam, als levend geheel. Evenals in de staat, het rijk. Maar in het begrip ‘lichaam’ zelf ligt al het element der openbaarheid, der zichtbaarheid, van het georganiseerd zijn. Het klassieke gebruik van het Latijnse woord ‘corpus’ ter vertaling van het Griekse ‘soma’ heeft deze eenvoudige wijsheid ter harte genomenGa naar voetnoot1). Het is uiteraard onbekwaam om ons te zeggen, welke ‘mystieke’ factoren IN Christus' lichaam werken. Maar het kan ons wel illustreren, welke taal de Heilige Geest gebezigd heeft om ons de | |
[pagina 296]
| |
schat der openbaring te doen toekomenGa naar voetnoot2). De tweede naamval (lichaam van Christus) ziet niet op de samenstellende delen (de gelovigen) doch op de Naam van de Koning der KerkGa naar voetnoot3), der kudde, die, bijeengebracht zijnde als congregatie, zijn lichaam, zijn volk, zijn staat is. En het is wel een beetje beschamend, dat theologen, die om aan de moeilijkheden der kerkelijke revoluties te ontkomen, de revolutionairen willen legaliseren, achteraf, door hen, mét de niet-revolutionairen, om te vormen tot óók één vorm (of ‘openbaring’(!)) van Christus' (mystieke) lichaam; terwijl een jurist van een roomse universiteit hun moet komen vertellen, dat wat hij vond in de juristen van de tijd van Paulus en van keizer Augustus zich ten aanzien van de betekenis van het woord ‘lichaam’ verdraagt met wat Paulus zegt over de kerk als lichaam van ChristusGa naar voetnoot4). Wat in een lichaam mystiek is maakt het lichaam tot lichaam, niet mystiek (verborgen) doch als lichaam openbaar. Gelijk wat IN een lichaam onzichtbaar is het lichaam zelf als levend lichaam zelf zichtbaar doet zijn. De Geest is onzichtbaar in het lichaam, maar het lichaam is zichtbaar. Het was dan ook miskenning van de Geest Gods, dat men de 12 artikelen niet langer zag als eigenlijk drie, en toen er toe kwam, de kerk als gemeenschap der heiligen (de komma tussen die twee zelfstandige naamwoorden!), en de vergeving der zonden, en de opstanding des vleses en het eeuwig leven te zien als losse aanhangsels bij de 12 artikelen, als stonden die los van de Geest. Integendeel, die ALLE zijn zichtbare werken van de Geest als derde Persoon, alles nemende uit Christus. Hij. in de wereld komende, en uit Christus | |
[pagina 297]
| |
‘nemende’, vergadert de kerk (even zichtbaar als elk ander politeuma), laat ambtelijk absolutie horen en bedienen met zichtbare effecten-in-rechten; wekt de doden op om ze bij de zichtbare kudde, gereed gebracht, compleet in te voegen, en geeft een openbaar, vast, georganiseerd eeuwig leven. De Twaalf artikelen zijn er eigenlijk drie: de Vader is ons bekend in zijn werken, de Zoon in zijn publieke werken, de Geest in zijn openbare, consumerende, de wereld reorganiserende en fixerende werkenGa naar voetnoot*). |
|