De CL Psalmen Davids, eerst in Nederlantschen dichte gebracht door Petrum Dathenum, ende nu in sin ende rijmen gebetert
(1640)–Jacobus Revius– Auteursrechtvrij5. Sondach.12 Vra. Aengesien wy dan na dat rechtveerdich oordeel Gods, tijdelijcke ende eeuwige straffe verdient hebben, isser eenigen middel, daer door wy dese straffe ontgaen mochten, ende wederom ter genade comen? Ant. God wil dat syner gerechticheyt genoech geschiede, daerom moeten wy der selver, , ofte door ons selven, ofte door | |
[Folio V3r]
| |
eenen anderen volcomelijck betalen. 13 Vra. Maer connen wy voor ons selven betalen? Ant. In geenderley wijse: Maer wy maken ooc de schult noch dagelijcx meerder. 14 Vra. Can ooc ergens een bloote creature gevonden werden, die voor ons betale? Ant. Neen: Want ten eersten en wil God aen geen ander creature de schult straffen, die de mensche gemaect heeft. Ten anderen, so en can ooc geen ander creature den last des eeuwigen toorns Gods tegen de sonde dragen, ende andere daer van verlossen. 15 Vra. Wat moeten wy dan voor eenen middelaer ende Verlosser soecken? Ant. Eenen sulcken die een waerachtich ende rechtveerdich mensche zy, ende nochtans stercker dan alle creaturen, dat is, die oock mede waerachtich God zy. | |
6. Sondach.16 Vra. Waerom moet hy een waerachtich ende rechtveerdich mensche zijn? Ant. Om dat de rechtveerdicheyt Gods vorderde, dat de menschelijcke nature die gesondigt hadde, voor de sonde betaelde, ende dat een mensche selve een sondaer zijnde, niet conde voor andere betalen. 17 Vra. Waerom moet hy t'samen een waerachtich God zijn? Ant. Op dat hy uyt cracht syner Godheyt den last des toorns Gods aen syner | |
[Folio V3v]
| |
menschheyt dragen, ende ons de gerechticheyt ende dat leven verwerven ende weder geven mochte. 18 Vra. Maer wie is de selve Middelaer die t'samen een waerachtich God ende een waerachtich, rechtveerdich mensche is? Ant. Onse Heere Iesus Christus, die ons van God tot wijsheyt, rechtveerdichheyt, heylichmakinge, ende tot een volcomen verlossinge geschoncken is. 19 Vra. Waer uyt weet ghy dat? Ant. Wt den heyligen Euangelio, t'welc God selve eerstelijck in 't Paradijs geopenbaert heeft, ende namaels door de heylige Patriarchen ende Propheten laten vercondigen, ende door de offerhanden ende andere ceremonien des Wets, laten voor beelden, ende ten laetsten door synen een-geboornen Sone vervult. | |
7. Sondach.20 Vra. Werden dan alle menschen wederom door Christum salich, also sy door Adam zijn verdoemt geworden? Ant. Neense: Maer alleen de gene die hem door een oprecht gelove werden ingelijft ende alle syne weldaden aennemen. 21 Vra. Wat is een oprecht gelove? Ant. Een oprecht gelove en is niet alleen een seker weten of kennisse, daer door ick al voor waerachtich houde dat ons God door syn woort geopenbaert heeft: Maer ooc een seker vertrouwen, 'twelc de H. Geest door dat | |
[Folio V4r]
| |
Euangelium in mijn herte werckt, dat niet alleen anderen maer ooc my, vergevinge der sonden, eeuwige gerechticheyt ende salicheyt van God geschoncken zy uyt louter genaden, alleen om der verdiensten Christi wille. 22 Vra. Wat is dan eenen Christen nodich te gelooven? Ant. Al wat ons in den Euangelio belooft wert, 't welck ons de Artijckelen onses al-gemeynen ende ongetwijffelden Christelijcken geloofs, in eener somma leeren. 23 Vra. Hoe luyden die Artijckelen? Ant. ICk gelove in God den Vader den almachtigen, Schepper des hemels ende der Aerden. Ende in Iesum Christum synen een-geboornen sone onsen Heere. die ontfangen is van den Heyligen Geest, geboren uyt de maget Maria, geleden heeft onder Pontio Pilato is gecruyst, gestorven ende begraven, neder gedaelt ter hellen. Ten derden dage wederom op gestaen van den doden. Opgevaren ten hemel, sittende ter rechterhant Gods des almachtigen Vaders. Van daer hy comen sal om te oordeelen de levende ende de doden. Ick gelove in den H. Geest, Ick gelove een heylige algemeyne Christelijcke Kercke, de Gemeynschap der heyligen. Vergevinge der sonden: Wederopstandinge des vleesches: Ende een eeuwich leven. | |
8. Sondach24 Vr. Hoe werden dese artijckelen gedeylt? Ant. In drie deelen: Dat eerste is van God den Vader, ende onse scheppinge: Dat ander van God den Sone ende onser verlossinge. Dat derde, van God den H. Geest, ende onser heylichmakinge. 25 Vra. Aengesien datter maer een eenich | |
[Folio V4v]
| |
Goddelijck wesen is, waerom noemt ghy die drie, den Vader, den Sone, ende den Heyligen Geest? Ant. Om dat God hem alsoo in syn woort geopenbaert heeft, dat dese drie onderscheydelijcke persoonen, de eenich, waerachtich, ende eeuwich God zijn. |
|