De CL Psalmen Davids, eerst in Nederlantschen dichte gebracht door Petrum Dathenum, ende nu in sin ende rijmen gebetert
(1640)–Jacobus Revius– Auteursrechtvrij2. Sondach.3 Vra. Waer uyt kent ghy uwe ellendicheyt? Ant. Wt de Wet Gods. 4 Vra. Wat eyschet de Wet Gods van ons? Ant. Dat leert ons Christus in eener somma, Matth. in't 22 cap. Ghy sult liefhebben den Heere uwen God met geheel uw' herte, ende met geheel uw ziele, ende met geheel uwe verstant, ende uyt geheel uwe cracht. Dit is het eerste ende het groot gebodt. Ende het tweede deselve gelijck: Ghy sult uwen naesten lief hebben als u selven. Aen dese twee geboden hangt de gantsche wet ende de propheten. 5 Vra. Kon't ghy dit al volcomelijc houden? Ant. Neen ick: Want ick ben van naturen geneycht, God ende mijnen naesten te haten. | |
[Folio V2r]
| |
3. Sondach.6 Vra. Heeft dan God den mensche alsoo boos ende verkeert geschapen? Ant. Neen hy: Maer God heeft den mensche goet, ende nae syn beeldt geschapen, dat is, in ware rechtveerdicheyt ende heylicheyt, op dat hy God synen Schepper recht kennen, hem van herten lief hebben, ende met hem inde eeuwige salicheyt leven soude, hem te loven ende te prijsen. 7 Vra. Van waer comt dan sulcken verdorven aert des menschen? Ant. Wt den val ende ongehoorsaemheyt onser eerster voor-ouderen, Adams ende Eve in 't Paradijs, daer onse nature alsoo is verdorven geworden, dat wy alle in sonden ontfangen ende geboren werden. 8 Vra. Maer zijn wy alsoo verdorven, dat wy gantschelijc onbequaem zijn tot eenigen goede, ende geneycht tot allen quade? Ant. Ia wy: Ten sy dat wy door den Geest Gods weder-geboren werden. | |
4. Sondach.9 Vra. Doet dan God den mensche niet onrecht dat hy in syn wet van hem eysschet dat hy niet doen en can? Ant. Neen hy: Want God heeft den mensche alsoo geschapen, dat hy dat conde doen: Maer de mensche heeft hem selven, ende alle syner na-comelingen, door 't ingeven des duyvels, ende door moetwillige | |
[Folio V2v]
| |
ongehoorsaemheyt, der selver gaven berooft. 10 Vra. Wil God sulcke ongehoorsaemheyt ende afval ongestraft laten? Ant. Neen hy geensins: maer hy vertoornt hem schrickelijck, beyde over de aengeborene ende wercklijcke sonden, ende wil die door een rechtveerdich oordeel, tijdelijck ende eeuwichlijcke straffen, alsoo hy gesproken heeft: Vervloeckt is een yegelijc die niet en blijft in al het gene geschreven is in het Boeck der Wet, om dat te doen. 11 Vra. Is dan God oock niet barmhertich? Ant. God is wel barmhertich, maer hy is oock rechtveerdich: daerom so eyscht syne gerechticheyt, dat de sonde, welcke tegen de aller hoochste Majesteyt Gods gedaen is, oock met de hoochste, dat is met de eeuwige straffe aen lijf ende ziele gestraft werde. |
|