van cyrogien is. want wat hij lecket dat wort ghenesen te weten van openen ende ghequetsden sericheiden. Dat vierde is dat hij sijnen heer boven alle andere beesten ghetrouwe is ende vrienscap bewijst in allen stucken. Een man en mach sijnen hont soe seer niet slaen of op hem verbolghen wesen hij en is sijnen heer nochtan vriendelijck ende ghetrouwe wanneer hij hem een vriendelijck wort gheft.
Suetonius scrift in sijnen boeke vanden .xij. keyseren. dat der keyser augustus niet lichtelijc der luyde vrienscap en nam. Mer wanneer hijse soe beproeft hadde dat hijse aen nam soe hielt hijse stadelijck sonder enich verbreken. Also souden die heren nu doen sij en souden niet lichtelijck gheloven mer den gheenen daer sij trouwe ende ghelove in vinden dien souden sij stadelijc onthouden ende niet lichtelijck laten belieghen noch vermaken. Ic spreke dat wt rechten vrien sijnne dat gherechte vrienscap ende trouwe en sal noch en mach nummermeer wesen dan in rechtverdighen goeden minschen. Wat u een goet eerber man toe seit in vrientscap ende van trouwe daer moechdij u vrielijc toe verlaten. Mer wat u een tuyscher of een drocher of een loghenaer of een bove toe seit dair en derfdij niet toe tijden.
Ende of ghij eenen minsche wel gheloeft ende betrouwet hebt dien ghij voer goet hielt doet hij u ontrouwe ende onghelove mit enigher liste. So suldij voerwaer weten dat hij niet goet en was noch en is. want een goet man die den anderen niet goets en gan dien sals hem niet toe seggen. Ende wil hij yemant deeren of hinderen soe sal hij hem te voeren warnen of hij moet een verrader heiten ende valsch.
Wt trouwen coempt een betrouwen dat hem een minsche bij wijlen daer op sterct ende betrouwet hem selven dinghen te doen die groet sijn ende diemen hem niet toeghetrouwen en soude. mer die dat mit wijsheit doet die heeft vol betrouwen in gode. Ende diet mit verwaentheit doet mit eenen overmoedigen sinne. die worter altoes bij neder ghetoghen. want god en willes niet dat wij ghetrouwen hebben in ons selves crachte ende moegentheide. Hij wilt selve die overste sijn ende setten allen dinck nae sijnen godlijken willen. [Het was in vortijden een man die een wijff hadde ende om dat sijn wijff altoes plach te seggen van groeter trouwe die sij tot hem hadde. Ende hoe vele sij om sijnen wille lijden soude soe woude hijse proeven ende op een tijt nam hij een van sijnen scappen al heymelijck ende staec dien die kele af. Ende werpet in eenen sack ende begroeff in een put in sijnre cameren soe dat daer niemant af en wiste dan sijn wijf ende hij. Ende als hij den sack mitten scap daer broecht op sijnen hals ghedraghen soe vraechde sij hem wat daer inden sack ware. Hij sprack lieve wijf ghij sijt die heymelijcste ende ghetrouste vrient die ic levende hebbe. Dit is een man die mij altoes een haert viant heeft gheweest ende mij groet goet ghescadet hevet. Nu soe halp mij god dat icken te poente vant alleen ende hebben ghemoert die ic al hier bedelven wil op dat men niet en wete waer hij nu is gebleven. ende ic bid u om god dat ghijs niet en meldet want mij lijff daer aen leet. Sij sprack lieve man des moet mij god verlaten ic heb u liever dan alle die werelt. des anderen dachs worden sij sprekende van trouwen ende van warachtigher vrientscap. Ende sij sprack noch hoghe als sij ye ghedaen hadde. Doen seide die man seker wijff ic duchte dat mijn hont trouwer is dan ghij sijt. sij was seer daer om ghemoyet. ende het toirnde haer dat hij den hont trouwer kende dan haer. Daer nam hij eenen aexe ende sloech sijnen hont eenen poot af. die hont huylde ende was qualijc te vreden ende ghinck van sijnen heer ende meester. doch ter stont soe riep hij den hont weder tot hem ende hij quam. die man dede den hont vrientscap. ende die hont deedse den man weder als hij te voeren ghedaen hadde. Doen sloech hij sijn wijff onder haer kinnebacken. daer om waert sij ter stont erre ende quaet sprekende. Doen vertoernde hij hem meer ende sloech se mit eenen stock. des waert sij lude scheldende ende riep overluyt dattet die lude horde. Jae vuyle bove ghij hebt eenen man ghemort ende in ons camer bedelven. Alsoe sij dat luyde riep over strate soe wart dat gheruechte groet van der moert. ende die man waert aen ghetaest. Daer seide hij ter stont hoe hij ghevaren hadde ende die put waert ontdaen. daer een scaep in eenen sack ghevonden waert. Dus vant hij aen den hont die alre meeste trouwe. Ich en segghe niet dat die vrouwen ontrouwe sijn al eest dat daer bij wijlen wanckel in valt dat slaen wij over op dese tijt.]
Rechte trouwe ende vrientscap als tullius seit is vor te setten vor alle wereltlijke dinghen. want geen dinck en is der natueren soe open ende alsoe bequaem in voerspoede als vriendelijke trouwe ende gheloeflijke vrientscap. Vriendelicheit is doch niet anders dan een lieflijke eendraechte der godlijker ende minschelijker dinghen mit goetwillicheit ende caritate dat is godlijke mynne. Ende ovidius seit. Die naem van vriendelicheit doet heydene hertten beroren.
Jacob die heilighe patriarch diende sijnen oem laban trouwelijck om die twee doechteren die hij te wijve creech. Ende hij bewarden sijn scapen ende sijn vee mit groeter ernsticheit dach ende nacht .vi. Jaere ende vi. maende. Joseph jacobs soene was den coninc pharao ghetrouwe in allen stucken ende dlant van egipten waert gesalicht bij hem ende hij en woude sijnen meester gheen ontrouwe doen aen sijnen wijve die doch gherne bij hem gheweest hadde.
Als die van romen op een tijt in spaengen van horen vianden seer verdruct en vele van hoerre nacien ende volke bij dien van karthago omme ghetoghen waren. Soe datter niemant van hoeren princen en dorsten