52stervende dach voor dach duysent minne dooden, ter liefde van sijn opperste
53goet t'geen hem al luttel docht, soo dat hy alle de hoecxkens ende camerkens
54der eygen liefde, ende der recht-schijnende meyningen, daer het meesten-deel
55der geestelijcke menschen valschelijck in rusten, ende waer door veel verleyt
56worden, tot den grondt toe uyt gegraven heeft, soo dat hy oock belijt dat hy
57wel duysent verloocheningen hadde, in alle de dingen in de welcke hy Godt
58was soeckende, soo dat-men claerlijck can oordelen dat sijn meeste deught
59ende alle het ciraet van sijne siele van binnen was, ende dat in soo grooten
60edelheyt, ende puerheyt, dat die van niemandt beter als van Godt alleen be-61kent is geweest.
62Oversulckx om V.L. voor-te-stellen een staelken van sijn innig ende ver-63borgen leven, sullen dienen dese dry Boecken, in de welcke men de edelheyt
64van sijnen geest naer ons cranck verstant sal eenichsins mogen bespeuren de
65welcke Leeren, hoe wy sullen uyt doen den ouden mensch door het versterven
66van al sijn quaede begeerlijckheden, ons met Christelijcke deuchden becleeden,
67ende onse ziele tot de volmaeckheyt voorderen inder voegen dat alle begeerige
68zielen hier groote hulpe ende bijstant sullen vinden, want sy hier ontdecken
69sullen veel verborgen minnelijcke gebaende weghskens; hoe te weten de
70Godt minnende ziele door het bemercken van het lijden ende naer-volgen van
71het leven Christi, door een ontblooten van aerdtsche goederen, hoe sy door
72sterven ende ontblooten tot een inwendige ruste quaem, ende hoe sy in 't ver-73lies van d'eygen liefde de liefde Godts vondt, hoe sy haer in den dach in alle
74wercken ende occasien was dragende, voorder hoe sy haer vernietde voor
75Godt, ende haer wierp onder alle menschen, waer door sy de deucht van oot-76moedigheyt bequam; ende door de selve clom op den berch des vred's, daer
77haer niemant den vrede en cost benemen, ende de deughden die sy daer
78vrochte, oock de vreught die sy daer was genietende; hoe sy aen de Zee
79quam, teweten hoe Godt haer kennisse gaf van alle de eygendommen die den
80mensch werckt in het overvaren van een Geestelijck Leven ende in Godde-81lijcke saecken, hoe sy doen quam in een woestijne van afgescheydentheyt, ende
82haer afscheyde van alle uytwendige saecken, dat oorsaecke was dat sy
83minnelijck tot Godt geraeckte, oock wat wijsheyt haer daer gegeven wiert, etc.
84Sommige dan abuseren hun seer, die van opinie sijn dat dese Liedekens
85van een andere goede Ziele, die hy dirigeerde soo sy seggen souden gemaeckt
86sijn, want die hem familier sijn geweest getuygen dat hy noyt directie van
87iemant heeft willen aenveerden, hoe wel hy daer toe instantelijk versocht is
88geweest, ende dat alles om met meerder getrauwicheyt te vervolghen ende te
89bewaeren de suyverheyt van sijn herte in sijne lieve afgescheydentheyt.
90Dit en sal hem niemant verwonderen want alle geesten loven den Heere,
91ende elck vervolght sijnen wegh die Godt van hem begheert, als hy oock ghe-92daen heeft, waer-door in hem op-ghegaen zijn alle dese schoone lichten, die
93hy in sijnen gheest was ondervindende, die hem alsoo besich hielden dat hy
94des nachts vande Mattenen af niet meer en sliep, overvloyende in dese hemel-95sche dichten, die soo goddelijck zyn ende soo vol wijsheyt dat het te verwon-96deren is, ende de effecte die van de selve ghecomen zijn, sijn soo menich-97vuldich, dat een groot getal van innighe zielen die de selve gebruyckt hebben,
98getuygenisse geven van het groot licht ende hulpe die sy van dese Boecken
99ontfanghen hebben, door wiens versoeck men beweeght is geweest de selve
100wederom te doen drucken, op dat de begeerighe zielen hier door verlicht
101ende versterckt zouden worden, ende vinden in den selven eenen seeckeren
102ende vasten leydtsman op den wegh, ende eenen getrauwen raedtsman in alle
103haer oeffeninghen, ende twijfelachtigheden waer door sy tot haer laetste eynde
104gheluckich sullen geraecken, want hy altijdt wijst op den haet sijns selfs, ende
105een alder suyverste Godt meynen. T'is hier oock dat alle menschen materie
106vinden naer haeren staet, soo beginnende, als voortgaende, ende volmaeckte.
107Dat hem dan niemant en verontwerdige dese schriften te lesen hoe gheleert