testeert tegen ‘the power of the technicians, bureaucrats, and labor leaders who ran the governmental military-industrial complex of super-technology land.’ Hij juicht over ‘een beweging die duizenden en honderdduizenden inspireerde te marcheren zonder vastomlijnd plan.’ Als hij op weg gaat, met als hoogste doel gearresteerd te worden, voelt hij verzaligd de opwinding van het naderend gevecht door zijn bloed stromen. ‘The sweetness of war came back.’ Hij gooit er Hemingway tegenaan: ‘if it made you feel good, it was good,’ en daarbovenop nog Augustinus: ‘Trust the authority of your senses.’ Verrukt beschrijft hij de bonte samenstelling van het demonstrantenleger. Het zijn voor hem ‘Crusaders, going out to attack the hard core of technology land.’ Hij voelt zich één met alle legers uit het verleden, ‘which had gathered on a field like this believing their cause to be grand and just and heroic.’ Hij smult van gevaarlijk leven, met het aroma van pure, derderangs poëzie: ‘there was that fine strain of love which hovers like some last lavender in the dying echo of a superbly played string, there was love of evening in the warm morning air, a violet of late shadows, a ghost of Gettysburg, and the knowledge that a sense of danger had finally come to the American Left.’
De demonstranten dansen voor het Pentagon onder het aanroepen van alle goden die zij maar bedenken kunnen. Zij willen het kwaad uitbannen, een ‘Holy Ritual of Exorcism’. Tijdens het monotone schreeuwen van ‘Out, demons, out’ worden er pamfletten uitgedeeld, waarin staat: ‘We are demanding that the pentacle of power again be used to serve the interests of GOD manifest in the world as man. We are embarking on a motion which is millennial in scope. Let this day, October 21, 1967, mark the beginning of suprapolitics.’
Wie God, het duizendjarig rijk en de suprapolitiek aan zijn zijde weet, deinst voor niets meer terug. Hij mag dan af en toe klagen, zoals Mailer doet, over de impotentie van de man die weet dat hij gelijk heeft en die vergeefs tegen ‘de golfslag van de wereld’ probeert op te roeien, maar als hij denkt aan de miljoenen die met hem meevechten in de legers van de nacht, krijgt hij weer nieuwe moed. Heksen zijn er ten slotte om verbrand te worden in een zuiverend vuur, en als de kruisvaarders het niet alleen afkunnen, hebben ze nog altijd ‘the bleeding heart of Christ’, dat