terugkerende, onuitroeibare factoren die het geluk bederven? Nee, het is de schuld van alle mensen, van het stelsel waarin wij leven, en als we dat stelsel nu maar veranderen en we veranderen de mensen, dan zul je eens wat zien. Dan zal de vervreemding verdwijnen en plaats maken voor de verbroedering.
Maar hoe bereiken we dat? Hoe, hoe, hoe? Dat was het kardinale punt, hoorde de verlosser zich grimmig tegen zijn publiek zeggen. De uitdaging van deze tijd. De mens van nu wil een duidelijke inspraak in het bestuur en hij wil een duidelijke uitspraak uit het bestuur. Hij dringt aan op bindende afspraken tussen de partijen en hij wantrouwt de partijen omdat zij door afspraken hun vrijheid van handelen hebben verloren. Zijn verzet is een vorm van vrijetijdsbesteding en wanneer anderen hem zijn verzetje gunnen, komt hij in opstand tegen hun negatieve tolerantie.
‘No longer Celia, but Aliena,’ zei de verlosser verstrooid tegen een meisje dat hem de weg vroeg naar haar schooluitvoering.
‘Zoals u wilt,’ antwoordde het kind beleefd.
‘Ik moet me niet laten afleiden,’ riep hij haar na.
‘Dat begrijp ik best,’ schreeuwde zij terug, ‘u deed me direct al denken aan een denker. Never mind.’
‘Een verlosser. De verlosser zelfs. Jouw verlosser.’ Maar ze was al te ver weg om hem nog te horen. Ze had blijkbaar weinig tijd.
De mensen willen nieuwe leiders, sterke dynamische persoonlijkheden die beslissingen kunnen nemen, managers zeg maar gerust, managers van teenagers, voortrekkers met visie. Maar de leiders moeten hun plaats weten, ze mogen niet langer dan 33 dagen in het nieuws blijven, als ze een grote mond krijgen gaan ze er onherroepelijk uit, van persoonsverheerlijking houden we niet, tirannen hebben bij ons geen schijn van kans. Besluiten moeten niet ontaarden in bevelen; en solidariteit niet in gehoorzaamheid.
Zo denk ik er zelf ook over, zei de verlosser binnensmonds. De dialektiek van het leiderschap. De tragische kern van een komische tijd. Dwars door de cultuur heen terug naar de natuur. De universiteit als voedster van la démocratie sauvage. Het nieuwe leven begint bij de ondergang van het oude. De permanente revolutie moet als een golf door de maatschappij gaan, met onbetwistbare toppen van geestdrift en onvermijdelijke dalen van ellende, het ene moment als wilde stakingsgolf en dan weer als lyrische discussiedeining. De revolutie zal de mensheid brengen waar ze