Af-beeldinghe van d'eerste eeuwe der Societeyt Iesu
(1640)–Adriaen Poirters– Auteursrechtvrij
[pagina 51]
| |
Het derde capitel.
| |
[pagina 52]
| |
besondere belofte van ghehoorsaemheydt aen den Paus van Roomen, naeuolgher van Petrus, ende 'thooft der H. Kercke. Ten laetsten ghelijck d'Apostelen, volghens het exempel Christi, uytwendighlijck eene gemeyne maniere van leuen hebben onderhouden, om bequamelijcker de herten der menschen tot Godt te trecken, ende om beter den gheduerighen aerbeyt in't bekeeren der sielen t'onderstaen: alsoo de Religieusen der Societeyt ('t ghene Pius den IV. van henlieden seght) ghelijckse den naem van Iesvs aenghenomen hebben, alsoo doense hun beste, om met wercken, leeringhe, ende exempelen onsen heere Iesvm Christvm in alles nae te volghen, ende door sijne voetstappen te wandelen. Inder voeghen datmen segghen magh dat de Societeyt gheen nieuwe Orden oft Religie en is, dan wel eene hervattinghe van d'instellinghe der Apostelen, van tijdt alleen, ende niet van naem, noch van autheur verschillende. Ga naar margenoot+Ten tweeden, dat haere beghinselen van Godt af komen, ende niet alleen vande menschen, beuestighen opentlijck in hunne brieuen d'andere Pausen. Paulus den III. soo hy haere eerste instellinghe ghelesen hadde, heeft van de Societeyt gheseydt: Hier is den gheest des Heeren. Gregorius den XIII. verclaert, dat den H. Ignatius ende sijne medeghesellen vanden H. Gheest verweckt zijn. Insghelijcks seght Gregorius den XIV. dat de Religie van de Societeyt Iesv nu in de laetste tijden door de Godtlijcke voorsichtigheyt is voortghebraght. Wat betoont anders de wonderlijcke bekeeringhe van den H. Ignatius, die van eenen soldaet alleen de wapenen ghewent te handelen, is eenen instelder van eene soo gheleerde ende heylighe Religie gheworden? Wat betoont anders dat schoon visioen, in het welck Christvs met sijn cruys ghelaeden aen Ignatius biddende sich veropenbaerde, belouende dat hy hem te | |
[pagina 53]
| |
Roomen altijt ghenaedelijck soude bystaen? Wat betoont anders d'onuerwachte veranderinghe van den Cardinael Bartholomaeus Guidiccionius, die van eenen vijandt van alle nieuwen Religien is sulck een vriendt ende voorvechter der Societeyt gheworden, dat hy boven alle andere de selue vervoordert heeft? In der waerheydt dit en is gheen' onghestaedicheyt van ghemoet, noch van gheuoelen, maer een heymelijck ghewelt van de Godtlijcke handt gheweest. Ten laetsten, dat de Societeyt niet van de menschen, maer van Godt haeren oorsprongh treckt, blijckt claerlijck uyt d' approbatie van soo vele Pausen t' alle tijden by verscheyden bullen vernieuwt ende beuestight; uyt de deught, volmaecktheydt, onverwinnelijcken moedt ende volstandigheydt van soo vele edele, gheleerde ende anderssins treffelijcke oft vermaerde mannen, die hen tot de Societeyt hebben begheuen; ten laetsten uyt haere soo groote vermeerderinghe, de welcke binnen soo corten tijt, niet teghenstaende alle de vervolghinghen, met eenen onuytsprekelijcken voortgangh ende aenwas der H. Kercke, soo in't ghetal der gheloouighe, als godtsdienstigheyt ende godtvruchtigheyt, gheschiet is. Dit en heeft noch de vernuftheyt van Ignatius, noch de wijsheyt van sijne mede-ghesellen vermoght uyt te wercken, mits het de cranckheyt der menschen te bouen gaet; maer het is Godts handt, die sijne Societeyt helpt ende vervoordert. |
|