Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 2
(1727)–Bernard Picart– AuteursrechtvrijXXXI. Hoofdtstuk.
| |
[pagina t.o. 76]
| |
No 48.
DÉGRADATION de L' EVÊQUE.
RETABLISSEMENT de celui qui avoit êté DÉGRADÉ.
L'EXCOMMUNICATION à chandelles éteintes.
RETABLISSEMENT d'un EXCOMMUNIÉ.
B. Picart sculp. dir. 1723.
RECONCILLATION de L'HERETIQUE.
L'HERETIQUE conduit aux pieds de l'Autel par L'EVÊQUE.
| |
[pagina 77]
| |
verzoent. Deeze laatste treedt naar 't Autaar op, en zich naar den Verzoeneling wendende, doet hy voor hem een Gebedt, en maakt het teken van 't Kruis. Wanneer men een Ketter, een OngelovigenGa naar margenoot+ of een Afgevallenen met de Kerke vereenigt; vraagt hem de Paus, voor dat hy in de Kerk ontfangen word, of den geenen die de Ceremonie van de vereeniging doet,Ga naar voetnoot(a) om welk een oorzaak hy tot dit besluit gekomen is, zeggende tot hem;Ga naar voetnoot(b) Ontfang het teken van Christus Kruis en 't Christendom, 't welk gy te vooren gedraagen hebt, en 't geen de dwaling waar in gy vervallen zyt geweest, u ongelukkiglyk heeft doen verliezen. Hy geleidtGa naar voetnoot(c) hem dan naar 't Autaar, zodanig als in de zesde Verbeelding van 't nevenstaande Afbeeldzel word vertoont. Aldaar ondervraagt hy hem andermaal over de Artykelen van 't Christen Geloof, en het overige van de Ceremonie eindigt als naar gewoonte. Indien deeze die men weder in de Verzoening aanneemt, dwalingen of Ketteryen heeft geleert, laat men hem die plechtelyk afzweeren. Ga naar margenoot+ Zie hoedanig de PausGa naar voetnoot(d) aan gekroonde hoofden, die zich den Kerkban over den hals hebben gehaalt, volgens het gebruik van 't Roomsche Hof de Absolutie geeft. Wanneer de H: Vader deeze plechtelyke Absolutie verkondigen zal, recht men voor de deur van de Hoofdtkerk St. Pieter een kostelyke versierde Pausselyke Troon op; zyne Heiligheit laat zich in Processie derwaarts draagen, zittende voor met de roede of het stokje in de handt in 't midden van 't Apostolisch Hof. Een Ceremoni-Meester brengt 'er een dozyn roeden die hy aan twaalf Kardinalen omdeelt, deeze Plechtigheit bywoonende. De Afgezanten der in den Ban geslagenen Vorsten, verschynen met ootmoedigheit voor deeze ontzachelyke Vergadering, en werpen zich neder voor de voeten van den Heiligen Vader: maar onaangezien de onwaerdïgheit der geenen die zy verbeelden, wilgt hun de Stedehouder van Jesus Christus het voorrecht in, of om liever te zeggen de genaade van zyne voeten te kussen. Ververvolgens verzoekt een deezer Afgezanten met luider stemme vergeving van de Kerke en van den Stoel, biedt in den naam van zyn Meester vergoeding aan, en smeekt om Absolutie. De Procureur Fiskaal onderzoekt alsdan de Volmacht deezer Gezanten; een Geheimschryver leest die overluid, en de Procureur vraagt hun weder ernstelyk:Ga naar voetnoot(e) of zy beryd zyn het bevel van den H: Stoel en van de Kerke te gehoorzaamen, te weeten, of zy aan den Paus en de Kerke getrouwigheit belooven willen, en zweeren zich hunne orde en besluitneeming te onderwerpen. Alsdan brengt de Ceremoni-Meester het Misboek, twee Kardinalen houden 't voor den Paus op. Zyne Heiligheit legt dan de handt op het Misboek, de Afgezanten roeren 't met beide hunne handen aan, zweeren en verplichten zich op de Euangeliën en 't H: Kruis 't welk 'er tegenwoordig is, dat zy ongeschonden de belangen die zy in den naam van hunnen Meester aanneemen, waarneemen zullen: waarvan een Apostolische Beamptschryver een plechtelyk kennisschrift maakt. Hier op volgt de Absolutie, de Heilige Vader en de twaalf Kardinalen Priesters zingen het Miserere, mede hunne beurt waarneemende om een roeslag op de | |
[pagina 78]
| |
schouderen der Afgezanten te geeven, en zulks op den aanvang van ieder vers van den opgeheven Psalm. De Ceremonie eindigt vervolgens door gebeden enz. en door een oplegging van een Boetoeffening, geëvenmatigt met de zonden van deezen die wederom vrygesproken word. Eindelyk geleiden de Kardinalen en Biechtvaders deeze Afgezanten na de onderwerping met de gewoone Plechtigheit. Ga naar margenoot+ Byna op de zelfde manier gaf Paus Clemens den VIII.Ga naar voetnoot(a) de Absolutie aan Henrik den IV. Koning van Vrankryk. Van Ossat en Perron, die vervolgens beide Kardinalen wierden, ontfingen de roeslagen die de Koning hun Meester had moeten ontfangen, indien hy in persoon tegenwoordig waare geweest. Voor straffe en gewoone werken van Godtvruchtigheit wierd aan zyne Majesteit opgelegt, dagelyks de Paternoster te leezen, Woensdags de Litaniën, Saturdags de Rozekrans, het Vasten en andere bevelen van de Kerke te onderhouden, alle dagen de Mis te hooren enz. Wat meer is, hem werd noch bevolen in ieder Provincie van zyn Koningryk een Klooster te stichten, en voornamentlyk moest hy in de Provincie van Bearn, zyn eigendommelyk goedt, de Hugenoten vervolgen. Het Ceremoniaal geeft te kennen dat de Absolutie der voorledene eeuwen veel strenger was: By voorbeeldt, in zekere gevallen, gewichtiger dan anderen, vertoonde zichGa naar voetnoot(b) de Boetelingen naakt voor de overdekte Galery van St. Pieter, alsdan gaven hun de Priesters deezer Kerke de roeslagen. Men sloeg langen tydtGa naar voetnoot(c) en zeer streng de Vassallen die tegen den Heiligen Stoel en tegen de Kerke waren oproerig geweest. De Geesseling duurde zoo lang als 't Gezang van eenige Boet-Psalmen. |
|