Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 1
(1727)–Bernard Picart– AuteursrechtvrijXXV. Hoofdtstuk.
| |
[pagina t.o. 145]
| |
No 13.
Les ACAFOTH ou les sept tours, autour du CERCUEïL.
B. Picart delinearit 1723.
Les ASSISTANS jettent de la terre sur le CORPS. | |
[pagina 145]
| |
als een plicht of een aankleevende eigenschap van 't Jodendom; het gebruik hier van is zeer oudt en hangt te meer van de teederheit af die men voor den zieltogenden gevoelt, dan van de gewoonte. De Heidenen ontfingen de laatste zuchtGa naar voetnoot(a) van stervenden die hun lief en waerd waren. Ga naar margenoot+ Men scheurt op eenige plaatsen zyn kleedt, wanneer de stervende den geest geeft: 't welk een overblyfsel van de aloude gewoonte der Israëliten is. De scheur word gemeenlykGa naar voetnoot(b) ter linker zyde van vooren gedaan, en moet omtrent ter lengte van een agtste el doorgaan: maar is de rouw over 't afsterven van vader of moeder, men scheurt zyn kleedt ter rechter zyde, daar men zich anders genoegt in een gemeene rouw het opperkleedt aan de linker zyde te scheuren. De verdere byzonderheden over dit onderwerp kan den Lezer in de Verhandeling van Leon de Modena vinden. Ga naar margenoot+ Nadat men den gestorvenen de oogen en mondt gesloten heeft, wind met het lyk in eenig lywaat, men bedekt het aangezicht,Ga naar voetnoot(c) men vond het de duim in de handt, en men bind die met een der koorden van zyn Taled; want met deezen sluier reist den overledenen naar de andere waereldt. De in de handt geboogen duim maakt een afbeeldzel van Schaddai, een der naamen aan Godt toegeëigent. De Jooden, zegt men, hebben deeze gewoonte om het lyk voor de klaauwen des Duivels te beschermen. De open handt van den overledenen bewyst, dat hy der waereldt goederen verlaaten heeft. Ook moet het lyk gewasschen worden; deeze afwassching beteekent, dat de doodt door een oprechte bekeering een reiniging van de onreinigheden des levens is; en wie is anders in staat een nieuw leven van de handt Godts t'ontfangen? Buxtorf zegtGa naar voetnoot(d) dat men een ei met wyn mengt en 'er het hoofdt van den overledenen mede bestrykt. Eenige doen deeze zalving in 't huis van den overledenen, anderen in 't Huis der levendigen, want dus noemen de Hebreeuwen, en niet zonder reden, de Begraafplaatsen. Men voegt 'er by, dat men na de afwassching alle de openingen van 't lyk stopt. Eenige Godtvruchten begraaft men met het kleedt, 't welk hun op den dag van den Chippur gedient heeft. Hoe 't ook zy, men legt in de doodkist een wit en fyn lywaat, nevens eenige aarde, die zy Heilig noemen, en een steen onder 't hoofdt, of wel een zak met aarde, gelyk Leon de Modena zegt. Indien iemandt met den overleden geduurende zyn leven verzuimt heeft zich te verzoenen,Ga naar voetnoot(e) moet hy, zoo hy niet verstokt van harte is, hem de groote teen aanraken en aldus vergeeving verzoeken; op dat den overledenen hem niet voor den Rechterstoel Godts beschuldige. Buxtorf, die deeze Plechtigheit volgens het gebruik der Hoogduitsche Jooden beschryft, zegt, dat wanneer men het lyk uit het sterfhuis brengt, teffens een tichelsteenGa naar voetnoot(f) of een stuk van een gebroken pot op straat werpt; te kennen geevende, dat men met des overledenen lyk ten huize uit te zetten, alle treurigheit verdryft. Wanneer men by het graf gekomen is,Ga naar margenoot+ spreekt men een zegening uit, of men doet veeleer een soort van redenvoering tot den doode.Ga naar voetnoot(g) Zeggende: Gezegent zy Godt, die u geschapen heeft, enz. O doode! het zy in welk een getal gy zyt, en hy zal u een dag des levens geeven, enz. Na de zegening en de lofspraak van den overledenen, indien hy 't waardig is, doet men het gebedt: Gerechtigheit van 't oordeel genoemt. De doodtkist gesloten zynde, gaan de vrienden en bloedverwanten van den overledenen, ten getalle van tien der bequaamste, en daar toe verkooren persoonen, zeven werf rondom de doodtkist, Godt voor de Ziel van den overledenen biddende. Dit word zodanig in Hollandt geoeffent als de nevens gevoegde Afbeelding die deeze Plechtigheit verbeeldt, en na 't leven is afgemaalt, vertoont. Vervolgens de doodtkist ter aarde gebragt, moet men, indien het mogelyk is, vooral toezien, dat die niet te naby een andere kist word geplaast,Ga naar voetnoot(h) en zodraa die in 't graf is neer gezet, arbeid een ieder met een schop, ook wel met de handt, om die, gelyk in | |
[pagina 146]
| |
't Afbeeldzel word vertoont, met aarde te bedekken. Men draagt byna geen rouw over den geenen die zich des onwaardig gemaakt hebben, noch over die geen, die in den Ban gedaan zynde, sterven. 't Zy verre dat men hen beklaagen zoude;Ga naar voetnoot(a) want men legt een steen op hunne doodkist, om te toonen, dat zy verdient hebben om gesteenigt te worden. Voor 't overige kan de Lezer naslaan 't geen Leon de Modena over dit onderwerp aangetekent heeft. |
|