Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 1
(1727)–Bernard Picart– AuteursrechtvrijXXIII. Hoofdtstuk.
| |
[pagina 142]
| |
vervolgens Bruiloftszangen met toortsen in de handen. De Bruidt wend zich driewerf rondom de Bruidegom, en hyGa naar voetnoot(a) tweemaal rondom de Bruidt. De omwandelingen van de Bruidt zyn gegrondt op 't geenGa naar voetnoot(b) Jeremias zegt: dat de vrouw den man omringen zal. Men werpt haar, (zoo men meent in Duitslandt) eenig graangewas toe, terwyl 'er gezegt word: wasch en vermeerder u. De Bruidt word aan de rechter handt van den Bruidegom geplaatst, vermist David zegtGa naar voetnoot(c) uwe vrouwe is aan uw rechter handt. Men wend zich naar 't Zuiden, en dekt zich met den Taled. De Huwelyks Plechtigheit is in alle Landen niet eveneens. Buxtorf zegt, dat de Rabbyn de Taled van den Bruidegom over 't Hoofdt van de Bruidt haalt, in navolging van Boaz, dieGa naar voetnoot(d) het pandt van zyn rok over Ruth uitspreide. Deeze Plechtigheit zou mede de naauwe huwelyks gemeenschap, de echtelyke zedigheit, enz. verbeelden konnen. Vervolgens bied den Rabbyn de wyn den Bruidegom aan, en spreekt den zegen over 't huwelyk. Na dat de Bruidegom gedronken heeft, steekt hy de ring aan den vinger van de Bruidt, en zegt: Gy zyt myne Bruidt, enz. Men brengt andermaal de wyn voor de nieuw gehuwden, die 'er een weinig van drinken, en men werpt het overige weg. Indien 't een dochter is die trouwt, moet het een naauw glas zyn: maar wyd, indien 't een Weduw zy. De Lezer zal mogelyk zelf van dit geheim de verklaaring konnen doen. Wat de overige Plechtigheden aangaat, kan men omstandiger by Leon de Modena nazien. Men dient zich op de Bruilofts-maaltydtGa naar margenoot+ van eenig gevogelte, door zeven zegeningen geheiligt. De eerste opdissing die men voor de Bruidt doet, is een hoen met een ei. Nadat de Bruidt gedient is, vallen de Bruiloftgasten op 't overige van dit gevogelte aan. Het hoen is zeer nadrukkelyk; het geen de Bruidt haare toekomende vruchtbaarheit voorspelt, en dat ze met niet min gemak baaren zal als deeze Hen haare eieren legt. De Maaltydt word van gewoone Bruilofts-vreugde gevolgt. De Speelgenooten leiden terwyl de nieuwe getrouwden in hunne kamer, en daar is 't, alwaar de laatste rol van 't Bruilofts-spel word afgespeelt. Nadat de Bruidt uit haaren maagdelyken staat tot deeze van Vrouw is overgegaan, laat de jonge Man haar ten einde van eenige gestelde dagen ongerept. Wy zullen ons niet inlaaten het inwendige van de nieuwe huishouding, noch in 't verhaal van alle echtelyke plichten voor te draagen. Daar zyn Geleerden die de Jooden over dit onderwerp naauwkeurig onderwyzen. 't Staat aan den Man de schult van zynen plicht te voldoen; en wat de Vrouw aangaat haar eerste oogmerk zal zyn, uitverkorenen in 't Joodsch Geloof te verwekken. |
|