Naaukeurige beschryving der uitwendige godtsdienst-plichten, kerk-zeden en gewoontens van alle volkeren der waereldt. Deel 1
(1727)–Bernard Picart– AuteursrechtvrijXIX. Hoofdtstuk.
| |
[pagina 137]
| |
Als dan oeffende men de Besnydenis aan den Nieuwbekeerden, by aldien hy niet onder eenige volkeren gebooren was, die dit gebruik waarnamen, gelyk de Ethiopers, Colchers, Idumeên, enz. Als dan genoegde men zich eenige bloedsdruppelen te doen laaten van het vereischte deel om de Besnydenis te ondergaan, en men noemde dit bloedt het Bloedt des Verbonds. Drie getuigen woonden deeze Plechtigheit by, om ze te meerder kracht by te zetten. De wonde geneezen zynde, doopte men den Proselyt. Hoe het ook, met den oorsprong en de oudheit deezer oeffening zy, zeker is 't dat men den Nieuwbekeerden de uitwissing van zyn voorleden gedrag verkondigde en de noodzaaklykheit van een beter leven in het toekomende aanbeval. De drie getuigen lieten zich mede by den Doop als by de Besnydenis vinden: maar wanneer men een vrouw doopte, moesten de getuigen te rug treeden, keerende den rug naar deeze die uit het water quam. Het water moest alle de lichaamsdeelen bevochtigen, zonder dat zou de Doop niet voldongen zyn geweest. Een offerhande besloot de inleiding van den Nieuwbekeerden in 't Jodendom: waar na hy voor een Joodt verklaart en gehouden wierd. Hy verzaakte zyne tydelyke belangen, en veranderde zelfs van naam. Dus was hy een nieuw mensch, en een nieuw schepsel. Deeze Plechtigheit word nu zelden geoeffent.Ga naar margenoot+ De Mogentheden gedoogen den Joonden niet door de bekeering de engepaalen van 't Jodendom over te stappen, en men kan zelfs tot hunnen lof zeggen, dat ze zich wachten 's menschen gewisse te ontrusten en de twyffelmoedigheit die gemeenlyk de twistredeneeringen verzellen. Een gerust leven en een dagelyksche bezigheit in den koophandel, zyn nu de eenigste onderwerpen hunner staatzucht. |
|