in 't gemeen, oock de Engelen afbeelt. En om dat de ziele de gedaente aen 't lichaem geeft, soo kan ick my niet inbeelden, datse dan van een ander beeld soude zijn: alhoewel wy weten, dat dieselve, als boven geseyt is, van de bepaelingen, die in stoffe bestaen, niet kan zijn omschreven. Laet dan de beeldnisse, om dat die bekent is, weder in zijn lichaem keeren, en dieselve voegen, nae 't geene verscheyden Poëten, en onder andere, gelijck die Virgilius in 't VI boek beschrijft, dat wanneer Aeneas in de helle gingh, soo had hy groote kennisse aen veelen, met wien hy in 't leven hadde verkeert. Dante seyt in 't III cap. van de Helle: Nae dat ick eenige sal hebben gekent. Doch men sal die beter kennen, wanneer men eenige merckteeckens heeft van haere gelegentheyt: Want het kan veeltijts voorkomen, datmen die met verscheyden gebreecken moet vertoonen, als gewont zijnde, of in grooter eere, of als eene die gepijnight wordt, of nae dat een yder best dunckt, om die nae haere aert en gelegentheyt te vertoonen. Naeckt wortse derhalven gemaeckt, om datse uyt haere natuyre vry is van alle lichaemlijcke verhinderingen. Petrarcha maecktse naekt en bloot. De hoofdhayren, die over haere schouderen zijn verspreyt, vertoonen niet alleene de ongelucksaligheyt van de verdoemde zielen, maer oock 't verlies van reeden en verstant, gelijck oock Dante seyt: Wy zijn gekomen totte plaetse, daer van ick u heb hooren seggen, hier zijn de bedroesde Menschen, die 't verstant hebben verloren. De vleessige bruynte en de verwe van den sluyer, bedieden de beroovinge van 't licht en van de genade Godes. Daerom Dante, spreeckende van de maniere en gelegentheyt der Helle, seyt, dat voor de poorte desselven geschreven stont, Ghy die hier in gaet, geeft vry alle hoope verloren.
FINE. Einde.
De verklaeringe van dit beeld, gelieve de Leser nae te soecken op fol. 113, alwaer de Schrijver, alle reedenen desselven in 't lange, heeft uytgebreyt.