Anima beata & ragionevole. Ziele die saligh is en reedelijck.
Een seer aengenaem Maeghdeken, die 't hoofd met floers of doorschijnend linnen bedeckt is, met heldere en doorluchtige kleederen, aen de schouderen salse twee vleugels hebben, en op de spitse van 't hoofd een sterre.
Alhoewel de ziele, gelijk de Godgeleerde seggen, een onlichaemlijcke en onsterflijcke selfstandigheyt is, soo vertoonen wy nochtans dieselve, op de beste maniere als een Mensch, die aen de lichaemlijcke sinnen gebonden is, en dat door de inbeeldinge, gelijck wy die konnen begrijpen, niet anders, als men God en de Engelen afbeelt, schoon die van een suyvere en onlichaemlijcke selfstandigheyt zijn.
Een seer bevalligh Maeghdeken is zy gemaelt, om dat zy van den Schepper, die de fonteine van alle schoonheyt en volmaecktheyt is, nae zijne gelijcknisse is gemaeckt. Haer aengesicht is bedeckt, om uyt te drucken, 't geene Augustinus in 't 2 b. de definit. seyt: De ziele is een onsienlijcke selfstandigheyt voor de oogen der Menschen, en een selfstandige gedaente van 't lichaem, die voor dieselve niet blijcklijck is, alleene datse door seeckere uytwendige hoedanigheeden wort begrepen.
Het heldere en doorluchtige kleed, bediet de suyverheyt en volmaecktheyt van haer wesen. Door de sterre op 't hoofd, wierde by den Egyptenaers, de onsterflijckheyt der zielen uytgedruckt, gelijck Pierius in 't XLIV boeck seyt. De vleugels aen de schouderen, bedieden soo wel haere snelligheyt, als haere twee mogentheeden, soo van verstand als wille.