als van Staet-sucht en van Gierigheyt, die beyde in Simon Magus geweest zijn: Want hy was staetgierig om wonderwercken te doen, en om macht te hebben, van den H. Geest te geven, seggende, geeft my dese macht: en dat doorstaetgierigheyt, met soodanigh opsicht, om geld daer uyt te trecken. Alsoo doen oock de staetgierige, en om boven andere uyt te steecken, soo soeckense nae hoogheyt, waer van eenige 't selve meenen te verkrijgen door 't middel van Simonie, door verbintenissen, beloften, geschencken en geld. Het einde is de Gierigheyt, om middelen te verkrijgen, en haer Huys groot te maecken, door een rente van weldaden: en om dat Simon Magus de gave des H. Geestes sochte te koopen, van meeninge om dieselve weder te verkoopen, en winninge daer mede te doen, daerom is 't, dat die geene, die de geestlijcke dingen verkoopen, sich gelijck stellen met Simon Magus, voor soo veele het opmerck belanght, maer dese doen 't in der daed, die de selve willen koopen. Maer die geene, diese in der daed verkoopen, volgen nae Gehasi, den discipel des Propheten Elisei, waer van in 't 2 Boeck der Koningen aen 't 5 cap. te lesen is, diewelcke hem dede van Naman van Syrien twee talenten betaelen, & c. gelijck in de voorige beeldenisse geseit is. Waer over zy niet alleen Simoniaci, maer oock Gehasiten mogen genaemt werden.
De Simonie is een Visschersche, want de Simoniaci hebben wonderlijcke greepen om benefitien of eerampten, maer niet om zielen en Menschen te visschen, waer van zy nochtans van God voor waerachtige Visschers verklaert zijn, en dese heylsame Visschers moetender wesen in 't scheepken Petri. Vergiftigh is de Visscherie van de Simoniaci, en melaets zijn haere werckingen, en tot een vervloeckinge van den Propheet Eliseus aen Gehasi en zijne naekomelingen overgeset, op den welcken hy vergramt zijnde, tot hem seyde, dat hy 't geld ontfangen hadde, om Olijfbergen, Wijnbergen, en beesten aen te koopen: Maer de melaetsheyt van Naman (seyde hy) sal u en alle uwe Naekomelingen by blijven. Melaetsheyt, die soo wel wort genomen, voor die de ampten en waerdigheeden verkoopt, als diese koopt. 't Is een melaetsheyt, die de ziele besmet, en 't lichaem dickwijls met duysent geesselen en pijningen, quelt en afmat. Laet gevreest worden de rechtvaerdige verdoeminge van Simon Magus, die daer meende te koopen, den gever van alle volheyt, seyt Cassiodorus. Daerom hebben de Simoniaci melaetsche handen, want zy zijn niet gewasschen met de vreese Gods, maer met goud en silver, 't welck de melaetsheyt dede komen op Gehasi.
Balaam hadde de vreese Gods, diewelcke, hoe hem Balac de Koningh der Moabiten meerder met silver en goud socht om te koopen, ten einde hy het volck Israel soude vloecken, te meerder segende hy 't selve, en antwoorde aen de Gesanten, en aen Balac selve: Soo my Balac oock wilde geven zijn huys vol goud en silver, soo kan ick het woord des Heeren, mijns Gods, niet veranderen, Num. 22, 24. Met soodaenige waerdige woorden kan men oock afsetten, die staetgierige, die door middel van de Simonie de ampten en waerdigheden soecken. Dit mogen alleen, in der waerheyt, winningen geheeten werden, diewelcke door 't Godlijck oordeel niet worden gestraft, seyt Cassiodorus. De goede Religieusen moeten van de schadelijcke winste van Simonie een afkeer hebben, als van de melaetsheyt selve. De Abt Stephanus van Cistercien doende ondersoeckinge door de Dorpen, berispte zijnen Leeckebroer van dat hy een groot deel brood hadde genomen van een Simonisch Priester, jae hy wilde oock niet dat het tot het Klooster gebracht, maer gedeelt soude werden onder den Herders dieder in 't Dorp waeren. De Abt versuchtende, seyde, Waerom hebdy dit ontfangen? wist ghy niet dat dit een Simonisch Priester was? wat hy van de Kercke heeft ontfangen, is Melaetsheyt en Roof, verre van daer, dat wy zijne sonde souden eeten.
Maer waer mede vischt doch dese Visschersche? De Visschers plaghten te visschen met een riet daer een sijne draed of hayr aen is, want als het dick is, soo schricken de Visschen, die uyter natuyren schrickigh zijn voor de schadu van 't riet, gelijck Plutarchus verhaelt: Maer dese Visschersche vischt met een goude Roede, diewelcke, hoe dieselve dicker is, hoe dese visch daer voor te minder vreest, maer schept moet om dieselve, naer wensch, in zijne kaecken te krijgen. My komt te vooren van de goude Roede, diewelcke Homerus gaf in de hand van Mercurius, een voorsitter van de winninge en van koopmanschap, waer mede hy de