Simonia. Verkoopinge van Geestlijcke Gaven.
Een Vrouwe, die geheel met een swart kleed bedeckt is, maer alsoo, datmen de bloote armen en beenen kan sien, die beyde melaets zijn. Houdende mette slincker hand een Tempelken, waer op een witte Duyve met opgeslagen vleugels staet, rontom met straeltjens, gelijckmen de Heylige Geest plagh te vertoonen, en mette rechter hand, die zy om hoogh houd, heeftse een beurse, die boven de Duyve verheven is, met de spreucke Intuitu praetii: dat is, ten opsicht van 't loon.
De Simonie, nae dat de Godgeleerde verhaelen, is een voorbedacht opset en wille, om de heylige dingen (of die daer aen vast zijn,) te koopen of te verkoopen. En heeft de Simonie haere naem van Simon Magus, diewelcke in 't Nieuwe Testament de eerste vinder van dese schelmerie was, willende van den heyligen Apostel Petro de Gaven des H. Geests, om geld koopen, en wederom aen andere verkoopen: seggende geeft my oock dese macht, op dat wie ick raecke met mijne hand, de Heylige Geest magh ontfangen, gelijckse dieselve van u verkrijgen: Waer op Petrus antwoorde, u geld zy u ten verderve, om dat ghy meent dat u de gaeven Gods om geld te koop zijn: gelijck men Act. VIII lesen kan. Zy wort vertoont met swart bedeckt te wesen, overmits de Simonie dickwijls onder een Simoniasche schijn plagh te bedecken, die dingen, die zy voorheeft te doen, om tot haere quaede meeninge te komen: Waer over de Godgeleerde haer bedeckt gemaekt hebben, gelijck het oock bediet een beroovinge van 't licht en van de genade Godes, diewelcke de gaven Gods om geld koopt of verkoopt: boven dat, alsoo zy haere handelinge niet klaer noch openbaer doet, soo verdonckert zy haere ziele in de verderfnisse. Waerom de vloeck, Anathema, van Gregorius soo wel over de kooper als verkooper wort uytgesproken. De armen en naeckte melaetsche beenen vertoont zy, tot een teyken van Gehasi de Dienaer van Eliseus de Propheet, dewelcke melaets gemaeckt wierde, met alle zijne nakomelingen, om dat hy twee Talenten van den Koninck Naman van Syrien genomen hadde: diewelcke, om niet, van den Propheet Elisa van de melaetsheyt was verlost, verachtende alle geschencken: en dese knecht eischte van 't Geestlijcke goed, dat door Eliseus gedaen was, belooninge, gelijckmen in 't 2 Boeck der Koningen aen 't 5 lesen kan. Waer over die geene, die de geestlijcke goederen verkoopen, Simoniaci en Gehasiten genaemt zijn.
Met een Tempeltjen isse gemaeckt, en een Duyve daer boven, om uyt te drucken dat de H. Kercke bestiert en geregeert wort van den H. Geest, van den welcken in 't gemeen alle de geestlijcke gaven en goederen heerkomen, gelijck Iacobus seyt. Om dan dese beeldnisse klaer te vertoonen, hebben wy boven het Duyfken een beurse met geld gemaelt, waer mede Simon Magus de geestlijcke gaven van den Apostel Petrus socht aen hem te koopen. Konnende 't selve niet doen sonder bewijs van de gaven met geld te betaelen, gelijck wy door de spreucke Intuitu pretii klaerlijck uytdrucken.