bestandige wille, om een yder te geven datmen schuldigh is. Daerom behoort soo wel tot dese saligheyt de dorst van de Gerechtigheyt des Wets, die alle andere goederen omarmt, als het verlangen om te sien uytvoeren, 't geene van den Wettelijcken Rechterstoel verwacht wordt. Alsoo druckt het Christus onse Heere self uyt, voor een deughd die der eeuwige gelucksaeligheydt waerdigh is.
De schaelen worden, by gelijcknisse, voor de Gerechtigheyt genomen, om dat dieselve de swaere, en alle dingen, gelijck wegen, alsoo maeckt oock dese, die een deughd is, de goederen des gemoeds effen, en stelt regulen voor de daeden der Menschen. Door het Maeghdeken wort oock de hoedaenigheyt verstaen, van die Gerechtigheyt, waer nae wy honger en dorst moeten hebben.
Zy moet Iongh gemaeckt zijn, om datmen dieselve niet moet opschorten noch langh vertrecken, maer, als seer noodigh zijnde, terstont in 't werck stellen. De Duyvel wort voor de sonde daer by gedaen, om dat die ons gestadigh prickelt, om ons van den wegh der Gerechtigheyt af te leyden, maer hy wordt lichtlijck met het blancke swaerd, van den yver Godes, wegh gedreven: En de belooninge desselven, gelijck de spreucke uytdruckt, als dat zy met spijse sullen versaedight worden, moetmen verstaen, dat dieselve veel beter is, als de spijse van dese Werreld.