hoofd. Maer de Adel droegh die niet te Romen, alhoewel Martialis seyt, het gehoet Romen, Roma pileata. Ick segge gehoet, want in de Saturnische feest- en gastdagen, veranderden de Romeynen haere kleedingen, en setteden een hoed op en deeden haere tabbarden af, en trocken een slecht kleed aen. En dit was voor vijf dagen geoorloft, gelijck Martialis seyt, maer Macrobius seyt, dat het maer een dagh geduyrde, te weten op den 19 December. In dese vijf dagen hebben zy buyten twijfel, den Hoed gedraegen, en voorts anders niet, maer gingen bloots hoofds, of bedeckten 't selve met een slippe van haeren rock, gelijck hier van ontallijcke beelden zijn, maer geene daer onder met een hoed. En A. Turnebus in zijn kladboeck in 't VIII boeck cap. IV, aentreckende het aensien Eustachti over 't I boeck Odyssaea, is van gevoelen, dat de Romeinen, 't gebruyck van bloots hoofds te gaen, van d'oude Griecken hebben aengenomen, alsoo Homerus nergens gewagh maeckt van de Hoeden. En ick weet niet, hoe Pierius wil staende houden, dat de Hoed by de Griecken was gehouden, voor een bewijs van Adel, en datse daerom Vlysses oock droegh, zijnde van Vaderlijcke en Moederlijcke stamme eedel van afkomst. Soo dit waer was, soudemen oock Ajax, Achilles en andere eedele Griecken sien mette Hoeden. Maer hier in moet men Pierius geen geloof toestellen, want hy bewijst het noch uyt Homerus, noch uyt eenigh oud Schrijver. Plinius seyt wel, Nicomachus is de eerste die Vlysses een Hoed heeft opgestelt. Indien de Schilder Nicomachus, die Silla had uytgeschildert, de eerste is, die Vlysses met een Hoed toestelde, soo is 't een teycken, dat hy die, by zijn tijd, niet hadde gedragen. En soo hy die nu in de Medaglie draeght, moetmen weeten, dat dit zijn kleed niet is, maer een versiert, daer in hy uytgedost wort als een Beedelaer: Want soo dat een Eedelmans draght was, soo soumen den Hoed op Vlysses hoofd, als nu, niet hebben gestelt, om dat hy wilde onbekent als een Beedelaer reysen. Dat hy dan met een Hoed sal gestelt zijn, heeft C. Mamilius gedaen, nae de maniere van de Romeynen, die 't geoorloft was, op de reyse een Hoed te draegen. Tarquinius Priscus gingh, aleer hy Koningh was, door Romen, daer een Adelaer hem den Hoed aflichte. Een ander Adelaer deede van gelijcken aen Diadumenus, den soone van den Keyser Macrinus, terwijl hy in 't veld wandelde. In de steeden gebruyckten de Romeynen dieselve niet: waer van oock Lipsius in zijne Saturnalia handelt. Voor soo veel de twijflinge belangt, die eenige te bert brengen, datmen 't hoofd sal ontdecken om een ander eere te bewijsen, als onder andere Seneca, Salustius en Plutarchus, die onder haere wetten van de Staetbestieringe, en in 't leven van Pompejus, dit mede stellen, spreeckende van de eere, die Silla aen Pompejus deede, dat hy, alhoewel hy noch jonck was, sich oplichtede en 't hoofd ontdeckte: Hier op is te antwoorden, dat wanneer een Burger, binnen Romen was, soo ontdeckte hy 't hoofd door de slippe van zijn kleet, maer soo hy op de reise was, lichtede hy den Hoed. Dese hoeden zijn by Iul. Capitolinus Cucullio genaemt, diese oock by nachte droegen, gelijck hy in 't leven van den Keyser Verus verhaelt: Dese om de snoode stucken van Caligula en Nero nae te volgen, wandelde 's nachts met een Hoed, door alle kuffen en openbaere hoerhuysen, alwaer hy sich onbekendt tusschen menghde, en socht alleene twist en krackeel te rocknen, jae somtijts wierde hy oock ontdeckt, soo dat hy oock met beschaemde kaecken weder-keerde. En dese Hoeden wierden des nachts by de hoerejaegers gedraegen. Iuvenalis lastert in zijn VI Schimpdicht Messalina, de ontuchtige Vrouwe van den Keyser Claudius, diewelcke, als haer Man in slaep was, ginghse des nachts nae buyten, met een Hoed op 't hoofd. En voorts isset bewijslijck en klaer datmen geene Hoeden buyten de Schouwspeelen, buyten de Saturnus feesten, buyten de reysen, maer alleene by nachte, heeft gedragen, en daerom paste die oock niet aen Cajus Mamilius een eedel Romeyn. Het korte en beknopte kleed komt geensins van de eedle Romeynen, elck weet datse met tabbaerden gingen: maer de weersijde van dese Medaglie, vertoont een arm Bedelaer, gekleet met slecht en grof laecken, een bedelsack op de syde, met een stock in de hand, om op te leunen, gelijck hem Homerus in 't lange afmaelt. En de Hond kan oock in dese Medaglie voor de getrouwigheyt niet werden genomen. Want als de oude Huyshond Argus, Vlysses sagh, rechtede hy sich terstont op, en kende Vlysses, en we-