VOor de comste ons Heeren Iesu Christi, wasser alreede een halve kennisse inde herten der Heydenen oft ongheloovige menschen, van de heylighe verholentheyt ende mysterie des Drijvuldicheyts. Want die was als met een profecije voorbeteekent, bij het drijvoudich beelt oft statue vanden Godt der Savinen, dien sij Sanctus Fidius, ende Semipater hieten, als Blondus Flavius oock schrijft. Welcken God van henlieden binnen Roomen ghebrocht is gheweest: alwaer men seyde dat hij drij naemen hadde, hoe wel dattet inder waerheyt maer eenen Godt en was. Ende als wasset sake datse alle drij eenen tempel hadden, ghewijdt zijnde op den berch Quirinalis, binnen Roomen: nochtans soo en voerde die kerck maer den naem vanden eenen Godt. In't cort, het goet gevoelen, ende de inbeeldinge der menschen, aengaende dese drijdubbele statue, wiert soo groot, datmen tot Roomen geenen vasten oft bondighen eed en wist, dan alsmen bij dit beeld swoer: verstaende een drijvoudighe Goddelicke macht onder den eenigen naem Deus Fidius (als Plinius oock betuygt) den welcken den middelsten was van hun drijen. Voorts soo waren de voorseyde Sabinen van de oudtste tijden af seer godtvreesende: ende hier van hebben sij oock den naem ende achtinghe van religieus oft devoot te zijn, behouden. Ende sonder twijffel, de ghene die meer eerbiedinghe tot Godt bewesen hebben, zijn oock meer verlicht gheweest, ende hebben meer kennisse van't waerachtich gheloof gehadt, dan d'ander Heydenen.