310.
Sokrates was 'n verwaande gek, en de Atheners hadden groot gelyk hem
te veroordeelen. Alleen vind ik z'n straf wat ligt. Sterven! Dat moet immers
ieder, zelfs de ònschuldige aan alle goed! Ik vind het zeer onbillyk,
aan iemand die zich toewydde aan 't algemeen welzyn, opteleggen als
straf, wat ten-laatste ondergaan wordt door de nuchterste onbeduidenheid
die ooit 'n volk vertegenwoordigde. De Atheners waren te driftig, precies als
de Joden. Zie Minnebrieven, in 't voorbericht.
Maar
Sokrates! Ziehier wat ik over hem vind in
Plutarchus:
‘In Athene bestond het gebruik dat de beschuldigden zich voor
de rechtbank verdedigden met kunstige redevoeringen, en op 't gemoed hunner
rechters trachtten te werken door tranen en smeekbeden. Sokrates achtte het
beneden zich zulke onwaardige middelen aantewenden...
Ik heb u al gezegd, dat Sokrates gek was.
‘In z'n eenvoudig pleidooi wees hy op zyn levensloop...
Heel dom alweer. De man meende zeker dat men letten zou op wat-i
gedaan had. Dàt was de vraag niet, o Sokrates! Ge hadt moeten
zeggen: ik ben liberaal... of behoudend - al naar de wind woei -
ge hadt behooren te spreken van uw geloof - ouwerwets of modieus, naar
't uitkwam, alweer - ge hadt iets moeten vertellen van principes en stellingen
- volgens de eischen van den dag, altoos - zie, dat was uw fout! Plutarchus had
wel gelyk, uw verdediging eenvoudig te noemen, eenvoudig, ja, tot onnoozelheid
toe.
Goed, hy wees dan op z'n levensloop. Maar:
‘Deze verdediging vond geen ingang by z'n rechters, en zy
veroordeelden hem ter dood...
Niets dan dat? Vervloekte lamheid van de Atheners die geen begrip
schenen te hebben van christelyk martelen, stomme