| |
| |
| |
II. Capittel.
Van het eeren der Aller-H. Maget Maria, ende de bereydinge tot Een Salige Dood.
ALs wy het beloop van 's menschen leven syn vergelykende by de voorby-gaende dagen eener weke; soo kan men Godvrugtelyk bemerken, hoe seer den geheelen tyd van ons leven behoort te wesen, als een geduerige bereydinge en de voortgang naer dien Geestelyken Sabbat-dag, dat is, naer de Ruste van een leven, het welke noyt en sal eyndigen. Den uytwendigen Sabbat-dag, die de Joden onderhielden volgens het gebodt van hun Wet, was een afbeeldsel van dese ruste, die de Geloovige verwagten naer dit leven. Aldus, gelyk de Joden, naer dat sy ses dagen gearbeyt hadden, den sevensten dag overbragten sonder eenig werk te doen; soo sullen wy ook naer den arbeyt van dit leven, door de dood eene H. ruste krygen, en eenen pragtigen Sabbat vieren. Want: Salig syn de doode, de welke in den Heere sterven. Van nu voortaen segt den Geest, dat sy rusten mogen van haren arbeyt.
Ieder een weet ook, dat de H. Kerke den Zevenden dag besonderlyk heeft toe-ge-eygent aen den dienst van de H. Maget. De Godvrugtige menschen hebben eene gewoonte, van op dien dag dese H. Maget ende Moeder te eeren door eenige besondere werken van Godvrugtigheyt: | |
| |
om also door middel en hulpe van Deese, wiens Gebenedyde Schoot den Soone Gods self verkosen heeft tot syne Rust-plaetse; ook te beter te geraken tot de eeuwige ruste van den Hemel.
Niemant moet sig dan verwonderen, dat wy op den selven tyd, als wy spreken van de Moeder van het Leven, ook spreken van de Dood. Het voegt seer wel te samen, dat-men de Moeder, door welke wy Jesus, die het eeuwig Leven is, ontfangen hebben; voorstelle tot eene Beschermster tegen alle schrik van de Dood, aen de gene die vroeg of laet sullen moeten sterven. Het was door Eva, dat wy allegader ontfangen hebben het vonnis van de dood. Dog dese H. Moeder der Levende, heeft ons veel geluckiger voortgebragt den ingank tot het leven, of liever den Weg, en het Leven selve.
Wat penne sal beschryven de uytmuntende Gaven, ende de Heylige Gesteltenisse van Dese Uytverkoorne Bruyd des Aller-hoogsten? Den H. Ambrosius daer van sprekende, vermaend alle met de woorden: Neemt als in een Schildery of beeltenisse voor uwe oogen, het suyver en Heylig Leven van Maria; waer in gy als in een spiegel moogt beschouwen den glans van Kuysheyt, ende het model van alle Deugden. Hier uyt, neemt vry, voorbeelden om wel te leven: waer in de gegeven voorschriften van deugdelykheyt, u als tot een Regel of rigt-snoer konne syn, wat gy in uw leven behoort te veranderen, wat te ontvlieden, ende waer-aen u te houden. Sy was eene Maget, niet alleen in haer Lighaem maer ook met haeren Geest. Sy was ne- | |
| |
derig van herte: wys in haer woorden: voorsigtig in haer handel, niet genegen om veel te spreken; maer seer vlytig, om wat goeds te lesen. Sorgvuldig op haer werk: een Voorbeeld van alle eerbaerheyt: houdende, Godt tot den voornaemsten bestierder van haeren Geest. Eyndelyk Maria was sodanig; dat het Leven van Haer alleen, een Regel van Tugt sy, voor alle. Behaegt ons dan dese Meestersse in haere werken; laet wy die werken, in ons niet afkeuren: op dat een yder, die verlangt na haeren prys, en loon; ook naervolge haere voorbeelden.
Wie kan ook twyfelen van haer goedertierne bystand, en groot vermogen by den Heere? Sy heeft de Fonteyne van alle gratien, beslooten gedragen, in haer Heylig ingewand. Door haer als een Canael der Goddelyke Barmhertigheyt, is in de weerelt verschenen, en de aen de weerelt ver-openbaert den Brenger en Gever van alle barmhertigheyt. Wat soude dan niet vermogen die Moeder des Hemels en Koninginne der aerde! Wat kan Haer Lieven Soone, aen syn Beminde Moeder wygeren! Daerom (Het synde woorden van den H. Bernardus.) bevind gy u in eenig gevaer, in benauwtheden, in twyfelmoedigheden; slaet uwe gedagten op Maria; roept Maria aen: sluyt haer niet buyten uwen mond, nog buyten uw hert. Ende om de toestemminge van haer gebed voor u, te verkrygen: wykt noyt af van het voorbeeld van haeren handel en ommegang. Volgt haer na; soo syt gy op den regten weg. Smeekt haer; en gy behoeft niet te wanhopen. Uwe | |
| |
gedagten op haer slaende; soo dwaelt gy niet. Houd sy u vast: soo sult gy niet nedersinken. Beschermt sy u; soo hebt gy niet te vresen. Onder haer geleyde, sult gy niet afgemat worden. Onder haere gunste, sult gy wel te regt komen.
Daer-en boven als wy overdenken het Heylig gedrag ende de standvastige kloekmoedigheyt van Dese Aller-H. Maget, self tusschen alle die versmaetheden ende pynen van Haeren Lieven Soon, onsen Saligmaker: hoe seer sy in haer herte moet gevoeld hebben de smerte, die sy Jesus uyterlyk sag lyden aen het hout des Kruys: met hoe sterk en levendig geloove nogtans, sy haer selven niet ontsien nog naergelaten heeft, Haeren Lieven Soone ook by te staen, tot aen den Galge-boom des kruys, ende sig selven aldaer te vervoegen by de Op-offeringe van haer Lieven Soon voor de sonde des weerelts.
Wat reden van betrouwen hebben wy dan niet, dat dese genadige Moeder van barmhertigheyt, ook met een besonder voor-regt, haere getrouwe Dienaren en Dienaressen, in haer uyterste noot en scheydinge uyt dese weerelt, getrouwelyk sal komen by te staen ende behulpsaem te wesen! Hoe vele voorbeelden, brengen ons de Schryvers van Maria 's Grootheden, niet by, van die de welke door de bescherminge en de voorspraeke van dese onse algemeene Patronesse, tot de genade van haeren Beminde Soone geraekt; ende als uyt de mond de Helle gerukt syn geworden! Met reden dan worden wy in de H. Kerk. van Kintsheyt af geleerd, die Edelste ende Opperste, on-ophoudelyk | |
| |
aenbidster in den Hemel, ook dagelyks te aenroepen met des woorden: H. Maria Moeder Gods, Bidt voor ons Arme Sondaeren, nu, ende in de ure onser Dood. Amen.
| |
Litanie
Van de H. Moeder Gods: meest getrocken en toegepast uyt de H. Schriftuer.
HEere ontfermt u onser. Bidt voor ons.
Christe ontfermt u onser. ''
Heere ontfermt u onser. ''
Godt Hemelschen Vader, Ontfermt u onser. ''
Godt Soone, Verlosser des weerelts, Ontfermt u onser. ''
Godt Heyligen Geest, Ontfermt u onser. ''
H. Drievuldigheyt eenen Godt, Ontfermt u onser. ''
Die van alle eeuwigheyt geschikt syt tot ''
het H. Mysterie, het welk in u volbragt is. ''
De eere van Jerusalem. ''
Die belooft syt aen de Voor-vaderen. ''
Die voorseyt syt door mirakelen, vol van mysterien. ''
| |
| |
Die voorseyt syt door de orakelen der Propheten. Bidt voor ons.
Die het Hooft van het Serpent verplettert hebt, ''
Die voort-gekomen syt uyt het geslagte van David. ''
Die syt de Sterre van Jacob, ''
Die syt het Tabernakel waer in Godt gewoont ''
heeft met de Menschen. ''
Die syt als eene Lelie onder de doornen, ''
Die af-gebeelt syt door den Braem-bosch, ''
die brande, en niet verbrande ''
Die af-gebeelt syt door het Vlies van Gedeon. ''
Die syt den Throon van den waeragtigen Salomon. ''
Die syt die Kloeke Vrouwe, ''
Die alle de Dogters in verheventheyt hebt ''
Spiegel sonder vlecke, ''
Glinsterende Morgen-sterre, ''
Op-klimmenden Dageraet, ''
Uytverkoorne als eene Sonne, ''
Die syt gelyk eene Leger, dat in slag-orden staet, ''
Die syt gelyk eenen Toren van Yvoir, ''
Die geweest syt gelyk een gesegelde Fonteyne, ''
Fonteyne der levende Wateren. ''
Bruyd van den regtvaerdigen Joseph, ''
Die met een onverbrekelyk opset, de suyverheyt ''
| |
| |
Die u selven genoemt hebt de Dienst-maegt Bidt voor ons.
des Heere, altyd bereyt om hem te dienen. ''
Die met eere begroet syt van den Engel: ''
H. Maria, vol van gratie, ''
Gebenedyt boven alle Vrouwen, ''
Die overlommert syt geweest van den H. Geest. ''
Moeder van den waeragtigen Salomon, ''
Vrouwe, bekleet met de Sonne, ''
Die, Elisabeth uwe Nigte besogt hebt, ''
Die gesegende aerde, den welke den Saligmaker ''
Deure, door welke dien Prins alleen heeft ''
Roede van Aaron, die gebloeyt heeft, ''
Die met uwen Bruydegom Joseph gereyst ''
Die uwe Soone daer gebaert, en in een ''
Die met uwe Soone van de Herders, en ''
van de Wyse besogt wierd, ''
Die uwen Soone hebt laten besnyden volgens ''
Die u selven vrywillig onderworpen hebt ''
aen de wet van Suyveringe, ''
Die als eene balling, met uwen Soone, en ''
met uwen Bruydegom, vlugte naer Egypten, ''
Die van Egypten syt wederom gekeert naer ''
| |
| |
Die uwen Soone, als hy verloren was, drie Bidt voor ons.
dagen lank met droefheyt op-gesogt hebt, ''
Die den selven met blytschap gevonden ''
hebt, sittende onder de Leeraren in den Tempel. ''
Die nevens uwen Soone, vereert hebt de ''
Bruyloft van Cana Galileen, ''
Die uwen Soone te kennen hebt gegeven, ''
Die gestaen hebt nevens het Kruys van uwen Soone, ''
Wien, Jesus synen Lieven Discipel bevolen heeft, ''
Wiens herte het swaert van droefheyt doorsteken heeft, ''
Die ook op den Pinxter-dag, met den H. ''
Geest syt vervult geworden, ''
Die van alle geslagten, Salig genoemt, ''
Door de eeuwige verkiesinge, om te wesen; Wy bidden u, hoort ons.
de Moeder van de Soone Gods; Wy ''
Door de Liefde tot uwen Eenig-geboren Soone, ''
Door de vreugt en het gesang der Engelen, ''
op de geboorte van Jesus uwen Soone; ''
Door het onnosel Bloed, het welk hy in ''
syne besnydenis eerst gestort heeft, ''
Door die minnelykheyt, met welke gy ''
uwen Soone in uwe armen omhelst, en ''
aen uwe Maegdelyke Borsten hebt laten suygen, ''
| |
| |
Door de aenbiddinge, en de mysterieuse Wy bidden u, hoort ons.
geschenken der Wyse, by u gedaen, ''
Door de op-dragte uwer Soone in den Tempel, ''
Door de ontstekinge uwer Liefde, vreugde, ''
danksegginge, verwonderinge &c. Die ''
gy gehad hebt in het sien van soo vele ''
Wonderen van uw Soone, ''
Door alle die ongemacken, moeylykheden, ''
anxt ende benaeuwtheden, die gy, soo ''
te Bethlehem daer gy verstooten wierd, ''
als met te vlugten naer Egypten, hebt onderstaen. ''
Door die ootmoedige gehoorsaemheyt, met ''
welke uwen Soone en u, en aen Joseph ''
is onderdanig geweest, ''
Door die droefheyt, van een Moeders ''
hert, waer mede gy uwen Soone hebt ''
vergeselschapt als hy ging naer syn lyden, ''
Door dat snydende swaert van droefheyt, ''
het welk uwe Ziele doorsteken heeft, ''
als gy stont aen het Kruys van uwen Soone, ''
Door de blytschap, die gy had, als uwen ''
Door de on-uyt-sprekelyke blytschap van ''
het Hemelsch Hof, op uwen Hemelvaert, ''
Op dat gy ons gelieft voor te dragen aen ''
uwen Soone, ende ons met hem te bevredigen, ''
| |
| |
Op dat gy van den selven voor ons mogt H. MARIA. Wy bidden u, hoort ons.
verkrygen eenen vlytigen wille, om in ''
alles aen uwe Soone te gehoorsamen. ''
Op dat gy, om de genade en goedhartigheyt ''
van uwen Soone over ons, gelieft ''
te smeken, in al onsen noot en druk, ''
Op dat gy ons in alle onse verdruckinge ''
besorgt, den Wyn van den Goddelyken troost, ''
Op dat gy ons als een Moeder haer teere ''
kleyne Kinderen, geduerig besorge en bescherme, ''
Op dat gy ons bystaet in de ure onser dood, ''
ende ons wilt bevryden tegens het verleydende serpent, ''
Op dat gy, onse Advocatersse, uwe genadige ''
Op dat gy ons, in der eeuwigheyt doet ''
genieten, de Vrugte uws Lighaems, ''
Lam Gods, die weg-neemt de sonden des weerelt &c.
Onsen Vader. Weest gegroet.
℣. Laet my toe, dat ik u love, ô Maget,
A. Geeft my kragt tegen uwe vyanden,
℣. Uwe lippen syn met gratie overgoten,
A. Daerom heeft Godt u gesegent tot in der eeuwigheyt.
vraag. Gy syt naer het baeren, geheel suyver, en Maget gebleven,
A. Moeder Gods, Bidt voor ons.
℣. Heer verhoort myn gebedt,
A. En dat myn geroep kome tot u.
| |
| |
Laet ons bidden.
BEschermt uwe dienaren, ô Heere, door den bystant van vrede; en maekt, dat de gene die op de voorsprake van de H. Maria, altyt Maget betrouwen; vry syn van alle vyanden en perykelen.
Geeft ons uwe dienaren, bidden wy u, ô Heere, dat wy mogen eene gedurige gesontheyt genieten van Ziele en van Lighaem; en dat wy door de glorieuse voorsprake van de zalige Maria, altyt Maget, verlost mogen worden van de tegenwoordige droefheyt, en genieten de eeuwige blytschap.
Bevryt ons, bidden wy u, ô Heere, van alle perykelen van Ziele en van Lighaem: en geeft ons door het tusschen komen van de zalige en glorieuse altyt Maget, de H. Moeder Gods, Maria, met de HH. Apostelen Petrus en Paulus, en den zaligen N. en alle Heylige; zaligheyt en vrede: op dat, alle tegenheden en dolingen te niet gedaen synde; uwe Kerke u met eene geruste vryheyt mag dienen. Door den selven onsen Heere, Jesus Christus.
| |
Litanien van O.L.V. van Lorette.
Christe ontfermt u onser.
| |
| |
Heer ontfermt u onser. Ontfermt u onser.
Christe hoort ons Christe verhoort ons. ''
Godt Soon, Verlosser des weerelts, ''
Heylige Drievuldigheyt eene Godt, ''
Heylige Maria, Bidt voor ons.
Heylige Maegd der Maegden, ''
Moeder der Goddelyke genade, ''
Allersuyverste Moeder, ''
Seer minnelyke Moeder, ''
Seer wonderlyke Moeder, ''
Moeder des Zaligmakers, ''
Aller-voorsigtigste Maget, ''
Spiegel der Regtvaerdigheyt, ''
Oorsaek onser blydschap, ''
Uytmuntend Vat van devotie, ''
| |
| |
Arke des verbonds, Bidt voor ons.
Behoudenis der kranken, ''
Toevlugt der sondaren, ''
Koningin der Patriarchen, ''
Koningin der Propheten, ''
Koningin der Apostelen, ''
Koningin der Martelaren. ''
Koningin der Belyders, ''
Koningin van alle Heyligen, ''
Lam Gods, dat weg neemt de sonden des weerelts,
Lam Gods, dat weg neemt de sonden des weerelts,
Lam Gods, dat weg neemt de sonden des weerelts,
Heer hoort ons. Christe verhoort ons.
| |
Onse Vader &c. Laet ons bidden.
O Godt der onuytsprekelyke genade, die u niet alleen gewaerdigt hebt een mensch, maer ook een Soon des mensche te worden: en eene Vrouw tot uwe Moeder verkoren hebt op aerde, die Godt tot uwen Vader had in den Hemel: wy bidden u, vergunt ons, dat wy hare geheu- | |
| |
genis eerbiedelyk mogen houden, haer als uwe Moeder eeren, en aen hare over uytmuntende waerdigheyt ootmoedelyk onderdanig syn; die u van den H. Geest ontfangen heeft, die u Maegd gebaert heeft, en aen wie gy op aerde self onderdanig waert, onse Heer Jesus Christus, die met den selven Vader, ende den Heyligen Geest leeft, en heerst Godt in alle eeuwigheyd. Amen.
| |
Den Lofsang, Magnificat; van de Aller-H. Maget Maria.
MYn Ziel maekt groot den Heer.
En myn geest heeft sig verheugt, in God myn Zaligmaker.
Want hy heeft de nederigheyd van syne dienstmaegt aengesien: want siet, van nu aen sullen alle geslagten myn salig noemen.
Om dat hy, die magtig is my groote dingen gedaen heeft: en syn naem is Heylig.
En syne barmhertigheyd is van geslagte tot geslagte, over de gene, die hem vresen.
Hy heeft magt door syn arm gedaen: hy heeft verstroyt de hovaerdigen in de gedagten van hun herte.
Hy heeft de magtigen van den stoel afgeset, ende de nederigen heeft hy verheven.
Hy heeft de hongerigen met goederen vervult, ende de ryken heeft hy ydel weg gesonden.
Hy heeft Israel, syn kind, opgenomen, indagtig wesende syner barmhertigheyd.
| |
| |
Gelyk hy tot onse Vaders gesproken heeft: tot Abraham, en syn zaet in der eeuwigheyd.
| |
Onderregtinge over het Lesen van den Roosen-Krans.
BEhalven de schuldige eerbiedigheyt die wy aen de Heyligen in het algemeyn, op hun besondere dagen door het jaer komen te bewysen: ende waer van reets gesproken is op het II. Deel van den Lust-hof. Soo komt de H. Kerk, niet enkelyk op een of verscheyde dagen door het jaer, de Moeder der Heylig van Alle Heyligen, gedagtig te wesen, maer is daer in ook volhardende, alle de dagen van het selve. Sy stelt op dese manier, te weten, met het Lesen van den Roosen-krans; aen haere gelovige dagelyks voor, een seer ligte en bequame middel, om in een kort begrip te doorlopen de voornaemste Artykelen des Christen Geloove, het Gebed des Heere gedueriglyk te oeffenen, als ook een geduerige geheugenisse te houden van het wonderbaer Mysterie des Menschwordinge van den Soone Gods, door eene Hemelsche Gesantschap tot de Aller-H. Maget, ende onse vreugd in Haer geluk te toonen. Op dat also, het werk onser Verlossinge, het H. Leven van Jesus en Maria, de Gelovige geduerig in het herte, geduerig voor de oogen, en in de mond mag wesen.
Om dan met eene meerdere aendagtigheyt ende oplettentheyt, syn Roosen-krans te lesen; want | |
| |
het enkel lesen, en roeren der Coraelen, en lippen, in sig selven sonder vrugte is; ten sy 'er ook eenige Heylige bemerkinge ende versugtinge tot den geest ende in ons herte dalen: soo staet te letten, hoedanig den Vollen Roosen-krans behalven het Gelove, is bestaende uyt xv. Tien-getallen, ter eeren ende gedagtenisse van de v. Blyde, de v. Droevige, ende de v. Glorieuse Mysterien in het Leven van Jesus onsen Saligmaker, ende van syne H. Moeder.
Het soude voordeelig wesen, dat men die xv. besondere Mysterien meermaels aendagtelyk overwogen had; ten eynde men daer in, meer en meerder soude mogen beschouwen de besondere blyk-tekenen van Gods Almogentheyt, syne Wysheyt, syne Goetheyt, Regtvaerdigheyt, Barmhertigheyt &c. in het senden van syn Lieven Soone om de sondaeren te komen Salig maken. En dat men also te gemakkelyker, vele Godsdienstige versugtingen des wegen onder het lesen van den Roosen-krans, quame te vernieuwen.
Men soude ook, de v. Blyde Mysterien, als syn, die van Jesu Mensch-wordinge, de Besoekinge van Elizabeth, Jesu Geboorte, de Opdraginge, ende Vindinge van Jesus in den Tempel; sig konne er-inneren onder het lesen van den Roosen-krans, op dese wyse: Dat men telkens agter de Naem Jesus in het Weest gegroet quam tusschen te voegen:
In het Eerste x. | Die, gy Aller-H. Maget hebt ontfangen. |
In het 2. | Van wien, gy in het besoeken van Elizabeth, was groot-gaende. |
| |
| |
In het 3. | Die, gy Maget blyvende, hebt gebaert. |
In het 4. | Die, gy inden Tempel aen den Heere hebt opgedragen. |
In het 5. | Die, gy in den Tempel, hebt wederom gevonden. |
Ende aengaende de v. Droevige Mysterien; te weten die, van Jesus Gebed in het Hofken: syne Geesselinge: syne Doorne-krooning: syn Kruys-draging, ende de Kruysinge. Dese kan men indagtig wesen, met het tusschen-voegen in den Weest gegroet, telkens agter den naem Jesus:
In het Eerste x. | Die geduerende uw Gebed in 't Hofken, hebt Bloed gesweet. |
In het 2. | Die voor ons, gegeesselt syt geworden. |
In het 3. | Die voor ons syt gekroont met doornen. |
In het 4. | Die voor ons, het Kruys gedragen hebt. |
In het 5. | Die voor ons gekruyst syt geworden. |
Als mede de v. Glorieuse Mysterien; te weten die, van de Verrysenisse des Heere, syn Hemel-vaert, de sendinge van den H. Geest. Onser L. Vrouwe Hemel-vaert, Haere Krooninge in den Hemel. Om dese te ver-eeren, kan men in het lesen van den Weest gegroet, telkens agter den naem JESU by-voegen:
In het Eerste x. | Die van den doode is verreesen. |
In het 2. | Die ten Hemel is opgeklommen. |
In het 3. | Die gesonden heeft den H. Geest. |
In het 4. | Die, U ook, ten Hemel heeft opgenomen. |
| |
| |
In het 5. | Die, U inden Hemel met Krooninge heeft ver-eert. |
Voorts kan men volgen den Raedt die den H. Franciscus de Sales is gevende. Neemt uw Roosen krans by het Kruys: en waer dat gy daer mede het teeken des H. Kruys sult gemaekt hebben: kust het selve. Ook stelt u in de tegenwoordigheyt Gods met te leesen den Credo of het Geloof.
Aen d' eerste groote corael roept Godt aen, en bid, dat den dienst die gy hem wilt gaen doen, den Heere mag gevallen, en dat hy u met syne gratie behulpsaem zy, om het wel te doen.
Aen de drie eerste kleyne coraelen versoekt de voorspraek van de Aller-H. Maget: en groet haer als de Aller-liefste Dogter van Godt den Vader, aen d'eerste: als de Waerdige moeder van Godt den Sone, aen de tweede: ende als de seer beminde Bruyd van Godt den H. Geest, aen de derde.
Gedurende elke x. weest gedagtig dat Mysterie van den Roosen-krans het welk gy u sult hebben voorgestelt. voornamentlyk, dat als gy de Aller-H. namen van JESUS en MARIA, zyt noemende: welke Namen gy uyt uwen mond niet sult laten gaen, dan met een seer groote eerbiedigheyt, soo des herte als des lichaems.
Komt u ook eenige andere goede beweginge te binnen; als van droefheyt over uwe voorgaende sonden, ofte een voorneemen om u ergens in te gaen beteren: gy moogt dat selve blyve mediteeren ofte overdenken onder het | |
| |
leesen van uwen Roosen-krans; en dan besonderlyk die goede inspraeke, welke Godt u mag ingeeven, gedagtig syn, wanneer gy komt te noemen dese twee Heylige Namen van JESUS, en MARIA.
Aen de groote corael op 't eynde van het laetste x. dankt den Heere, over de genade die hy u vergund om dit soo te lesen. Ende overgaende tot de drie kleyne coraelen die'er volgen groet de Aller-H. Maget; Haer smeekende, op d'eerste, dat sy uw Verstand opdrage aen den Hemelschen Vader, om voor eeuwigheyt Gods barmhertigheden te aenbidden. op de tweede kleyne, smeekt Haer, dat sy uw Memorie op-offere aen den Soone, om gedueriglyk syn Doot en bitter Lyden gedagtig te wesen. Op de derde, smeekt Haer, ook uwen Wille op te dragen aen den H. Geest; op dat die gestadig mag ontsteeken wesen met een heylige brand van liefde.
Aen de laetste groote corael, versoekt oodmoedelyk van Godt Almagtig, dat dit alles hem mag aengenaem wesen, en mag dienen tot syn meerder eere en glorie, als ook tot vervordering van de welstand der H. Kerke: biddende, u in de selve te wille bewaeren, ende alle afgewekene daer toe wederom te herlyden. Bidt ook voor alle uwe vrienden: ende voleyndigt gelyk gy begonnen hebt, met de belydenisse des Geloofs; dat lesende, en maekt het teeken des Heyligen Kruys.
| |
| |
| |
Maniere om den Onsen Vader te lesen, met Godvrugtige overdenkingen, ter eeren van de Aller-H. Maget.
O Jesu, het Woort en den eenigen Soone van den eeuwigen Vader, gy en hebt voor genen roof geagt, Godt even gelyk te syn, als gy waert in de gedaente van Godt, en in den schoot van uwen Vader; maer gy hebt u selven vernietigt, komende van den Hemel op de aerde in den schoot van eene onbevleckte Maget; ende self, u gewaerdigt, onsen Broeder te worden, daer gy den Soone Gods waert. Ja gy hebt de gedaente van een slave aengenomen, aldus op de weerelt gesien, ende met de menschen omgegaen; en gy hebt onse Saligheyt uytgewerkt midden op de aerde. Ten laesten als gy het werk van onse verlossinge volbragt had; soo syt go ook wederom gekeert tot dien, den welken u gesonden had; op dat gy ons ook soud laten komen in den Hemel, als erfgenamen van Godt, en als uwe mede erfgenamen.
Geeft dan, ô Jesu, dat wy door uwe moeder eenen toegang hebben by u, die door haer tot ons gekomen syt! dat haere Deugdelykheyt by u verschoone de vlecke van onse bedorventheyt: en dat haere ootmoedigheyt, de welke u soo aengenaem is, voor ons verkryge vergiffenisse van onse ydelheyt en hovaerdigheyt. Geeft, dat hare overvloedigheyt bedeckt de menigte onser sonden: en dat hare soo glorieuse Vrugtbaerheyt, ons toe-brenge eene vrugtbaerheyt in | |
| |
verdiensten. Boven al ook vragen wy, door haer, dat.
Geheyligt worde uwen Naem.
WAnt gy syt groot, ô Heere, en loffelyk boven maten: ende geen Lof is behaeglyk voor u, uyt een sondige mond. Dat dan de H. Maget, uwe Moeder, seg ik, voldoet het gene dat onbreekt aen onse geringheyt ende onwaerdigheyt. Want, daer dat besonderlyk een waeragtige Lof is, dat men gepresen word van Liede die self prysselyk syn: wie van de menschen, ja self van de Engelen, sal bequaem wesen om uwen Naem soo te Heyligen, als uwen Allerheyligste Moeder.
Siet ook: Haere Ziele maekt den Heere groot; om dat gy haer, en door haer aen ons, groote dingen gedaen hebt, die magtig syt, en uwen Naem Heylig is; soo dat alle geslagten tegenwoordig, Haer Heylig noemen. Dat desen lof en glorie van uwen Moeder overvloede tot op den Soone. Ende dat, terwylen de gehele Kerk verkondigt de Naem en de groothede van soo Verheven Moeder; ook tot Uwen Naem, ô Jesu, die Eere kome; op dat de Rivieren wederom keeren tot de plaetse, waer uyt sy syn voortgekomen; en soo weder, overvloediger moge worden.
| |
| |
Ons toe kome u Ryk.
O Jesu Soone van David, die uyt de H. Maget Maria, de Koninginne der Hemelen, geboren syt Koning der Joden; op dat gy ons, die uyt dat Ryk verbannen waren, soud wederom herstellen; en dat gy de Koning soud wesen over ons, om te regneren in het Huys van Jacob, wiens Ryk geen eynde sal hebben. Want, als het aen uwe Goddelyke genade belieft heeft, uw Volk te besoeken, dat soo verre van u was afgeweken, soo is dese H. Maget alleen waerdig gevonden geweest: wiens Maegdelyken schoot, Gy, den Koning der Koningen van uwe Koninglyke Zetel nederdalende, voor u verkiesen wilde tot uwen Throon ende eerste Woon-plaetse onder de kinderen der menschen. Dat ons dan het Ryk toekome; om welke ons tot mede-erfgenaemen te maken, gy gedaelt syt in den schoot van eene Maget; en selven vernietigt hebt, aen-nemende de gedaente van eenen Dienst-knegt: en waer in gy soo groote versmaetheden, ongelyk, geesselen, en eyndelyk de dood des Kruyce hebt willen onderstaen; en also, komen in uwe glorie. Verwoest het ryk van de sonde, en van den Duyvel, ô Koning der glorie: en regneert nu in ons door uwe gratie; op dat wy daer naer, met u regneren, in de glorie!
| |
| |
Uwen wille geschiede.
GEeft, ô Heere, dat wy uwen wille vaerdiglyk en vlytig mogen gehoorsamen, naer het voorbeeld van uwe H. Moeder: die, schoon eerst op het gesigt van den Engel, en syne aenspraeke, wel ontroerd wierd; egter aenstonts seer gewillig sig ondergaf aen uwen wille seggende: Siet hier de Dienst-maegd des Heere: my geschiede naer uw woord. Ja laet ik ook, uwe gegeven voorbeeld niet vergeten: die, niet tegenstaende dat gy Godt waert, even-wel gehoorsaem geweest hebt aen uwe Moeder, en aen uwen Voedster Vader, en aen hun onderworpen was. En sal myne Ziele dan aen Godt ook niet onderdanig syn, ja self ook aen eenen mensch om Godt: terwylen de Moeder Gods, en God selve niet soo seer behertigt hebben, als gehoorsaem te syn.
Geeft ons heden ons dagelyks brood.
VAn uwe handen, ô Heere, verwagten wy de nootdruft soo van ons Lighaem, als van onse Ziele. Want gy weet, ô Vader, wat dat ons van node is. Dog ook uwe Moeder, de welke voor ons soo besorgt is, bid voor haere kinderen. Want gelyk sy voortyts op de Bruyloft van Cana, den noot van den Bruydegom en van de Bruyd, niet versweeg; soo draegt sy nu ook, nog sorge voor ons; en geeft u den noot van ons, ellendige te kennen. Verhoort | |
| |
ô goedertieren Jesu, uwe Moeder die voor ons spreekt. Soud gy, die, medogentheyt hebbende met de scharen, soo vele duysende dikwils gespyst hebt; ons het brood weygeren, die u dit door uwe Moeder vragen?
Dog, ô Heere, Het Brood, het welk ik voor al vrage, is Dat Brood, welk sy self gedragen en bereyt heeft haeren schoot. Gedenkt Heere, dat gy Vleesch syt van haer Vleesch, geboren tot Bethlehem, dat is geseyt, in het Huys des Broods. En dat gy, door haer in een Kribbe geleyt syt geworden, als of gy een Spyse voor het gedierte was geweest. Ach: of ik als sulk een Gedierte voor u mogte wesen! Wie sal my geven; dat ik dikwils en behoorelyk mag eten van die vrugt van haer Lighaem, dat Brood der Engelen seg ik, dat Brood van het eeuwig leven, het welk die gesegende aerde, van genen mensch Gesaeyt nog bearbeyt; heeft doen uytspruyten door den enkelen dauw des Hemels. Voed my dog volgens, den nootdruft van myn Lighaem, maer voornamentlyk, van myne Ziele; gy, die spyse geeft aen alle vleesch, en self aen de jongen van de Raven, die u aenroepen. Gy doet uw hand open, en gy voed alle dier, met segen.
Vergeeft ons onse schulden.
WY belyden, dat wy u seer veel schuldig zyn: ja meer als tien duysent Talenten. Wy en konnen dese niet betalen, ô goeden Jesu. Dog by u, is barmhertigheyt, en wy heb- | |
| |
ben uwe Moeder, voor onse Advocatersse, by u. Want niemant en is daer toe soo bequaem, als dese allerliefste Moeder; die Middelaresse, langs welke wy, ô Godt, uwe barmhertigheyt eerst ontfangen hebben. Het is dese, in welke eerst van al het onwaerdeerlyk werk van barmhertigheyt gemaekt is, dat gy, ô Godt, voor alle eeuwen voorgeschikt hebt tot onse verlossinge. Het is dese, in wiens Lighaem eerst de Saligheyt des weerelts begost is. Daer is ter nedergevelt den muer van vyantschap tusschen den Hemel en de aerde, den welken de ongehoorsaemheyt van onse eerste ouders opgetimmert had. In haer syn de aertsche dingen als in verbond gekomen met die van den Hemel: de regtvaerdigheyt en de barmhertigheyt hebben daer elkanderen ontmoet en den kus gegeven: te weten, als de Godtheyt en de Menscheyt samen gekomen syn in eenen en den selven persoon. Maekt gy dan, ô Heere, die door middel van uwe Moeder gewaerdigt hebt deelagtig te worden van onse krankheyt en ellenden; ons door de voorsprake van de selve Moeder deelagtig van uwe goedertierentheyt en barmhertigheyt. Hoort uwe allerliefste Moeder aen, ô Jesu: want het en soude niet betamen, dat gy aen uwe Moeder soud weygeren, en haer in beschaemtheyt iets laten. Verhoort, en behoud ons ô Jesus; voor wie, de Moeder en Maget, bidt.
| |
| |
En leyt ons niet in bekoringen.
WAnt wy vreesen, dat gelyk het serpent Eva verleyt heeft door syne schalkheyt; also ook onse sinnen mogten bedorven worden. Dog dit vertroost ons, dat de Goddelyke wysheyt voortyts, dat is soo de wonde gegeven was; sorgende voor onse Saligheyt: eene vyantschap gestelt heeft tusschen het serpent en het zaet van eene vrouwe; en dat dese door haer zaet, of door de vrugt haers Lighaems, het hooft van het serpent verplettert heeft. Want gy hebt van eene onbevlekte Maget, in welke den vyant niet en kost vinden van het syne; willen geboren worden, op dat gy de sonde, de welke door de schalkheyt van het serpent in de weerelt gekomen was, soud uyt wasschen. Wy bidden u dan door dese, ô Jesu: verplettert den vyant onder onse voeten; breekt al de kragt van de bekoringen, en listigheden; op dat onse vyanden ons nimmermeer en overmeesteren. Verligt onse oogen op dat wy noyt in den slaep der sonde vallen; op dat onsen vyant niet segge; Ik heb hem overwonnen.
Maer verlost ons van den quaden.
VErlost ons van wat quaet het sy, 't welk ons schade van Saligheyt of perykel van de Ziele kan toebrengen. Want wy en durven nauwelykx vragen, nog verwagten om te leven vry van alle quaet en ongemak van het Lighaem, | |
| |
mits dit self aen uw aller-liefste en aller-onnoselste Moeder niet gejont en is geweest. Dat bitter swaert van droefheyt moest haer herte doorsteken; sy moest deelagtig wesen van uw Kruys. En wie van ons soude daer van willen vry wesen? Maekt dan, dat al het quaet, dat gy ons gelieft te laten over komen onse Ziele niet en hindere: maer bestiert ons, en al het onse soo, dat alles ons mede werke tot goet. Gelyk gy dan, soo gy nu waert om te sterven, sorge had voor uwe Moeder, dese bevelende aen uwen Discipel; ondersteunt en bevryt ook soo, die aen uwe Moeder, en door haer aen u, bevolen syn; en beschermt ons onder de schaduwe van uwe vleugelen; en dat den geessel niet en genake, aen onse wooninge!
| |
Maniere om den Ave Maria te lesen met Godvrugtige Overwegingen.
Weest gegroet Maria.
WEest gegroet, en syt verheugt, ô Aller-heyligste, Aller-suyverste ende Aller-waerdigste Maget Maria! ô uytmuntende Zee-Sterre, die boven alle gesternten des Hemels uytblinkt tusschen de Duysternissen deses weerelts. Die van den Aerts-Engel Gabriel, uyt den Hemel tot u gesonden, soo heerlyk begroet wierd; alsmede, van uwe Nigte Elizabeth, door ingevingen van den H. Geest; ende nog tegenwoordig ook van alle Gelovige, door hunne yver van eerbiedigheyt en liefde tot u! Ik | |
| |
loove en groete u dan, ô Aller-H. Maget en Moeder Gods! Godt den Vader, love ik in u die syn Eenigen Soone, ook den uwen, heeft late worden, ende te samen onsen Broeder. Godt den Soone, love ik in u; die u voor syne Moeder heeft believe te verkiesen, en sig selven door u, tot onsen Saligmaker stellen. Ik love ook Godt den H. Geest, in u: die dat groote werk, in uwen Schoot, met syne wonderlyke kragt heeft uytgevoert.
Vol van gratie.
DE gramschap en de vervloekinge syn gevallen op alle de kinderen van Adam: maer gy hebt gratie by Godt gevonden, ô Heylige Maget, of om beter te seggen: Gy syt vol van gratie en ydel van alle sonde. Gy syt vol van alle soorten van deugden, en van alle gaven van gratie. Ten is ook niet te verwonderen, dat gy vol van gratie syt, mits de volheyt van de Godheyt, in u Lighamelyk gewoont heeft; ende de Fonteyne onser Saligheyt, geheel in u alleen, gedaelt is; en soo door u, als door eene buyse sig heeft willen storten over geheel het menschelyk geslagte. De gratie is met eene mindere mate gegeven aen de andere Heyligen; maer de volheyt self is in u gestort. Gy syt geworden de Moeder Gods, de Koninginne des Hemels, de Koninginne der Engelen, eene Middelaresse en Advocatersse der menschen. Gy syt dan vol van gratie, op dat ook dese van u, soude vloeyen over ons. Och of | |
| |
die wateren overliepen, en dat dien geur van gratie in onse Ziele daelde; op dat wy deel mogen hebben in een soo groote volheyt! Laet dan, ô Aller-H. Maget, iets van die gratie, daer gy soo vol van syt, vloeyen over ons: op dat door dese overstromende ader van uwe goedhertigheyt, de misdadige mogen vergiffenis verkrygen, de sieke genesinge, de klynmoedige sterkte, de bedrukte vertroosting, die in perykel syn bystant en verlossinge. Och of ik ten minsten een druppel had van die volheyt, om daer mede te bevochtigen de dorrigheyt van myn herte!
Den Heere is met u.
O Geluckig, ô ryk erfdeel, daer men den Heere voor syn Godt heeft! Wat goet kand'er ontbreken, daer den Heere is, den Oorspronk van alle goet? mits het al, Godt toe-behoort; en kan, die hem besit, niets ontbreken. Waerlyk, den Heere is met u; die ook is met alle regtvaerdige: maer hy is met u, op eene maniere, de welke verhevender is, en van eene besondere voorsienigheyt. Hy is met u in uwe herte: hy is met u, in uw binnenste. De kragt des Allerhoogsten, Godt den Vader, heeft u overlommert. Den H. Geest is in u gedaelt. Het Woort, Vleesch geworden, is uyt u voort-gekomen. Den Heere is met u, en in u, gelyk eenen Koning in synen Throon. Maekt ô Koninginne des Hemels, dat den Heere, die in u geweest heeft door eene vereeniginge van eens soo innige liefde, en door syne Lig- | |
| |
haemelyke tegenwoordigheyt; ook met my sy, door syne gratie. Buyten twyfel, die Godt besit, alle goet sal hebben: en als den Heere met my is, sal ik geen quaet vresen.
Gebenedyt syt gy boven alle Vrouwen.
VOorseker dat gy gebenedyt syt boven alle de Vrouwen; mits gy, van soo vele duysende, de eenigste syt, die aengenaem geweest is aen den oppersten Koning. Met reden syt gy gebenedyt boven alle de Vrouwen; die ook vry geweest syt van de gemeyne vloekinge, en gestaetheyt over alle Vrouwen; soo dat gy nog onvrugtbaer geweest syt, nog uw Maegdom verloren, nog met smerte gebaert hebt, boven alle de andere Dogters van Eva.
Gebenedyt; waer na met soo vele sugten is verlangt, soo vele eeuwen ingewagt, ende die met soo vele voorbeduytselen is voorspelt. Waerlyk gy syt de Aller-gelukkigste Maget, gy syt samen en vrugtbaer geweest, en reyn, en sonder eenige smerte. Gy hebt de vervloekinge, die over Eva uyt-gesproken is, verandert in eenen segen.
De aerde voor desen is vervloekt, in den arbeyt van den sondigen mensch: en als men dese oeffent, brengt sy nog distelen en doorens voort, voor die de vervloekinge van Adam erven. Maer Nu, is de aerde gesegent in het werk van den Saligmaker; mits sy voor de gansche weerelt voortbrengt vergiffenis der sonden, en de vrugt des levens; en de oorspronkelyke | |
| |
vervloekinge, die uyt-gesproken is, tegen alle de Kinderen van Adam, komt af te weeren.
Gy syt dan waeragtelyk gebenedyt, als de Moeder van eenen Soone, in welken alle de Geslagten des weerelts sullen gesegent worden. Daerom is 't dat alle Geslagten, u Salig noemen; want den Almagtigen in u, groote dingen uytgewerkt heeft. Gy ontfangt eenen Soone, maer sonder eenig gevoelen van begeerlykheyt: gy syt swanger, maer sonder eenig ongemak: gy baert eenen Soone, maer sonder eenige smerte. Gy wort van een waeragtige moeder van Dien; van welken Godt den Vader, den waeragtigen Vader is. Gy baert eenen Godt, en gy ontfangt van eenen Godt. Gy syt eene vrugtbarige Maget, en eene suyvere moeder. En heeft men dan geen reden, u te begroeten, Gebenedyt syt gy boven alle Vrouwen!
En gebenedyt is de Vrugt uws Lighaems Jesus.
GEbenedyt, seg ik, want hy den oorsprong is van alle gratie, de Fonteyne van allen segen; en dien, in welken alle Geslagten des weerelts gesegent syn. Wy gebenedyden en loven Hem in u, ô gebenedyde Maget: wien uwe Ziele ook boven al is lovende en grootmakende, want hy u bewesen heeft, de wondere en groote dingen, over welke wy met een diepe eerbiedigheyt verstelt staen: te weten, den Gebenedyden Godt in alle eeuwen, die magtig is boven alles.
| |
| |
Eva heeft de vrugt des doods ge-geten; en sy heeft ons gedoot. En gy, ô Aller-H. Maget, hebt de Vrugt des Levens te weerelt gebragt; door welke wy herleven. Geluckig is den schoot, die ons sulk een Vrugt gedragen, en voortgebragt heeft.
Gy verheugt u nu, ô Aller-H. Moeder, en syt, als in een geduerig Gast-mael met de Gebenedyde Vrugt uws Lighaems, en dat in eene veel heerlyker gedaente. Ey, Lieve Moeder, versadigt u vry in de glorie van uwen Soone: maer laet dog eenige bryselingen af-vallen voor uwe kleyne Kinderkens. Gy sit nu aen de Tafel, als de Koninginne des Hemels: wy syn hier nog op aerde. Ja, gelyk de oogen der Dienst-maegden geslagen syn op de handen van hare Meestersse; soo wagten onse hongerige Zielen, ook van u, naer het voedsel des Levens. Door u, hebben wy hier genoten, de Vrugt des Levens aen de Tafel vol Misterien: Laet wy ook deel hebben van die selve Vrugt des Levens, te weten, de Gebenedyde Vrugt uws Lighaems, Jesus, aen de Tafel der eeuwige vreugde. Amen.
| |
Gebedt.
Om de Aller-H. Maget te verkiesen tot syne Patronesse.
H. MARIA, Moeder Gods, ende altyd Maget, al is het dat ik my onwaerdig kenne om u te dienen; betrouwende nogtans op | |
| |
de tederheyt van uw Moederlyk hert, soo verkiese ik op heden in de tegenwoordigheyt van mynen H. Engel-Bewaerder, ende van het gansche Hemelsch Hof, U voor myne Moeder, ende tot myne besondere Meestersse, Patronesse ende Advocatersse. Ik make ook een vast voornemen, om voortaen U ende uwen Soone getrouwelyk te wille dienen, ende gestadiglyk aen te hangen.
Ik smeke u, ô Aller-H. Moeder, door die Liefde, waer mede uwen Soone nu stervende aen het Kruys, sig selven bevolen heeft aen syn Hemelschen Vader, ende U ende synen beminden Discipel, aen elkanderen. Dat gy dog, my ook aenneme onder uwe voorsorge ende bescherminge; ende dat gy my bystaet tusschen alle gevaren en benauwtheden van dit Leven, en besonderlyk in de ure van myn dood. Amen.
| |
Een ander Gebedt om sig op te dragen aen de H. Maget.
HEylige Maget, onse Koninginne ik werpe my in uwe armen; ik vrage uwen bystant: doe my het ingewant van uwe barmhertigheyt open. Bewaert nu, en altyt, en voornamentlyk in de ure van myne dood, myne Ziele en myn Lighaem. Ik late u over al myne hope, al mynen troost, al myn lyden, alle myne ellenden, myn leven, en het eynde van myn leven; op dat door uwe Heylige voorsprake en verdiensten, alle myne werken mogen geschikt en bestiert worden volgens den wille van uwen Soone, en den uwen.
| |
| |
| |
Gebedt tot de Aller-H. Maget, om te verkrygen verscheyde Deugden.
MOeder Gods, minnelyke Moeder, Troost der bedrukte, Beschermster van die op u betrouwen: ik bid u, door al de droefheyt en bitterheyt, de welke gy geleden hebt, door de tranen, die gy uytgestort hebt, om my soo haest als ik in myne pynen, mynen toevlugt tot u neme spoedelyk ter hulpe te komen, en my uwen bystant te betoonen in al mynen Noot. Maekt voor my van Jesus Christus uwen Soone, te verkrygen de volheyt van alle deugden. Stort in myn herte den troost, die ik van doen heb; en maekt voor my te verkrygen alle raet en wysheyt, die my nootsakelyk is. Maekt, dat uwen Soone syne segen over my uytstorte; dat hy my Heylig en Salig make; dat hy my, de goederen der Ziele geve in overvloet, en die van het Lighaem naer den eysch van den noot: dat hy my instorte de gratie van den H. Geest, op dat die my in alles bestiere ende geleyde: dat hy myne Ziele en lighaem bewaere; mynen geest opheffe naer den Hemel; myne seden verbetere; myne werken schicke; myne gedagten intugt bewaere; myne voorgaende sonde vergeve; my van de tegenwoordige doet wagten, en bevryde van de toekomende. Dat hy my doet een suyver en eerlyk leven leyden, dat hy my instorte Geloove Hoope en Liefde; en my getrouwelyk doet onderhouden de Geboden van Gods Wet. Dat hy genade- | |
| |
lyk, aenhoore het gebedt, dat ik nu tot hem stiere; en my ten laesten vergunne, het eeuwig leven. Verhoort my, ô H. Maget, en bidt voor my, Allersoetste Maria, Moeder van barmhertigheyt, spreekt voor my by Jesus uwen Soone. Amen.
| |
Een ander, van den H. Bernardus.
MAekt, ô Allersoetste Maget, dat wy eenen toegang mogen hebben tot uwen Soone: en dat hy ons, door u ontfange, die ons, door u, gegeven is. Maekt, dat uwe uytmuntende reynigheyt uytwassche de schult van onse bedorventheyt: en dat wy door uwe ootmoedigheyt, de welke soo aengenaem is aen Godt, vergiffenis verkrygen van onse ydelheyt en hovaerdigheyt.
Dat uwe overvloedige liefde bedecke de menigte onser sonden; en dat uwe glorieuse vrugtbaerheyt ons toebrenge, een vrugtbaerheyt van verdiensten. Ey, onse Koninginne, onse Middelaresse ende Advocatersse; beveelt ons aen uwen Soone, versoent ons met uwe Soone; vertoont ons aen uwen Soone, Maekt, ô gebenedyde Maget, door de gratie, die gy gevonden hebt; door de barmhertigheyt, die gy gebaert hebt: dat Jesus Christus uwen Soone, onsen Heere, die boven al gebenedyt is; die door middel van u, sig vernedert heeft om deelagtig te worden van onse krankheyt; door uwe voorsprake ons deelagtig make van syne Saligheyt en glorie. Amen.
| |
| |
| |
Gebedt Tot de H. Maget, om een geluckig Eynde.
KOmt my, eer ik met een onvoorsienige dood bevangen worde, ter hulpe, ô H. Maget Maria en Moeder van Jesus Christus; op dat ik uyt dese weerelt niet en scheyde, sonder my tot de dood bereyt te hebben. Bidt voor my H. Maget, vol van segeninge en gratie. Ik vermane u, door dat bitter Lyden, en door de Dood van Jesus Christus uwen Soone; dat gy voor my belieft te bidden: dat ik, eer ik uyt de weerelt scheyde, my eerst mag versoenen met uwen Soone; door eene opregte versakinge van de sonde, van den Duyvel, en van al syne werken; door een opregt vermorselt herte; door eene regtsinnige belydenis en voldoeninge voor myne sonden; door eene suyvere liefde tot Godt, ende mynen even-naesten.
Doet met my uwe barmhertigheyt, ô Salige Maget Maria en Moeder Gods, in dien schrikkelyken dag, als myn tonge haer niet meer en sal konnen roeren om u te aenroepen; en dat myne oogen niet meer, en sullen sien, nog myne ooren niet meer en sullen hooren. Syt alsdan gedagtig, ô Maria, die gebeden, die ik nu doe; en komt my in dien laesten noot ter hulpe: op dat ik alsdan bevryt mag syn van den Duyvel, en gestelt mag worde onder de Gelovige dienaren en vrienden van uwen Soone. Amen.
| |
| |
| |
Een ander Gebedt Om bystant in de ure onser Dood.
O Moeder van Barmhertigheyt, die uwen Soone voor uwe oogen aen het Kruys hebt sien sterven; en die in eene uyterste droefheyt aenhoort hebt de laeste woorden, die hy gesproken heeft; syt my door die uytterste bitterheyt, goedgunstig. Ik bid u door dat swaert, het welk uwe Ziele doorstack: dat gy, door de kragt van uwe gebeden by Godt, en door uwe verdiensten moogt verkrygen; dat de hardigheyt van myn versteent hert mag versagt worden, en dat het mag veranderen in een hert van vleesch: op dat ik volgens myn pligt mag mede deelagtig worde aen de smerten van uwen lydenden Soone. Laet dat selve swaert, het welk soo bitterlyk uwe Ziele doorstoken heeft; myn onboetvaerdig hert ook doorsteke tot in het binnenste.
Ik bid u, ô Moeder overgoten van droefheyt, door die laeste woorden, de welke Jesus Christus tot u sprak, hangende aen het Kruys, als hy synen Discipel aen u beval: dat gy, my ook gelieft aen te nemen, voor uwen Soone. Also wy geloven, dat de woorden, de welke uwen Soone dan sprak, niet alleen slaen op den H. Joannes; maer dat die ook opsigt hebben, op alle de Geloovige. Ten is dan van gelyken, ook voor den H. Joannes alleen, niet geweest, dat uwen Soone geseyt heeft: Siet daer uwe Moeder. Dese woorden raken ook ons allega- | |
| |
der, die door het Geloove uwen Soone toebehooren. Mits dat dan uwen Soone, als hy stierf, ons aen u overgelaten heeft tot uwen Soone; en ons u gegeven heeft, voor onse Moeder: soo vertrouwen wy ook, dat gy niet en sult doen tegen synen Uytersten Wille, den welken dadelyk bevestigt wierden en gesegelt met syne Dood.
Keert u dan tot ons, ô getrouwe Advocatersse: keert uwe genadige oogen tot ons. Maekt nu, dat Jesus Christus de Vrugt uws Lighaems ons goedgunstig sy; en toont ons, Desen, soo haest wy sulle komen uyt dit ballingschap. Doen ons die gunste, ô Maria, ô Maget, ô Koninginne, die soo vol syt van medogentheyt, van liefde, en van goetheyt tot de menschen!
|
|