De mensch gebannen.
't Is waar, wy, alle, die op dezer aarde leeven,
Zyn, door het Vuurzwaard Gods, van 't Zalig Paradys,
In d'Eerst Oud'ren meê, tot balngschap uit gedreeven,
Dat word een ieder, die maar oogen heeft, wel wys.
Hier gaan wy nu, helaas! in 't zwerven en in 't doolen,
In druk, en jammer, zweet, in arbeid, en verdriet,
En 't rechte levens licht tot blydschap, is verschoolen,
En 't geen wy leeven, is het rechte leven niet.
God had zyn heerlyk Beeld, en Spiegel, niet geschapen,
Om zo een worm te zyn, die op der aarde kruipt,
Maar om een vol bezit uit zyne gunst te raapen.
Hoe bitter is de smaak, die spyt in d'oogen druipt!
Doch, een gewenst Gerucht quam tot ontsloot'ne ooren;
Hoe dat het zelve Woord, dat d'Eerste Menschheid schiep,
Door zyne komst in 't vlees, een open weg quam spooren,
Langs welke Hy 't Geslacht van Adam weder riep.
Die nu geen vee wil zyn, tot schandelyk verachten
(By hooì en gras, in 't nest, daar hy gemak'lyk leid, )
Spreek, tot zyn Eeuw'ge Ziel, met hemelse gedachten;
Die blyde boodschap, zal geen doove zyn gezeit.
Wel op, wy maaken gang, om weder eens te komen,
In 't lieve Vaderland, van 't zalig Paradys,
Daar wens zyn voedsel plukt, van uitverkoore boomen,
Die meê wil, is bemind, wy geeven ons op reis.
| |
Genesis III: 21, 22, 23, 24
DE HEERE God maakte Adam en zynen wyve rokken van vellen, en toog ze hen aan. Doe zeide de HEERE God: Ziet, de mensche is geworden als onzer een, kennende het goed en het quaad: Nu dan, dat hy zyne hand niet uit en steeke, en neeme ook van den Boom des Levens, en eete, en leeve in eeuwigheid: Zo verzond hem de HEERE God uit den hof van Eden, om den aardbodem te bouwen daar hy uit genomen was. En hy dreef den mensche uit; en stelde Cherubim tegen het Oosten des hofs Eden, en een vlammig lemmer eenes zwaards, dat zich omkeerde; om te bewaaren den weg van den Boom des Levens.
| |
Romeinen V: 12, 13, 14, 15.
Daarom gelyk door eenen mensche de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood: en alzo de dood tot alle menschen doorgegaan is in welken alle gezondigt hebben. Want tot de Wet was de zonde in de wereld: maar de zonde en word niet toegereek ent als 'er geen Wet en is. Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, in de gelykheid der overtreedinge Adams, welke een voorbeeld is des geenen die komen zoude. Doch niet, gelyk de misdaad, alzo is ook de genaden-gifte. Want indien door de misdaad van eenen veele gestorven zyn, zo is veel meer de genade Gods en de gaave door de genade, die daar is eenes menschen Jezus Christus, overvloedig geweest over veele. |
|