Jezus en de ziel
(1916)–Jan Luyken– Auteursrecht onbekend
[pagina 143]
| |
[pagina 144]
| |
Op het XXXIII. Zinnebeeld.
| |
[pagina 145]
| |
mensch alzoo staat, dat hij niets anders meent, begeert noch wil, dan den wille Gods, zoo wordt hij zelve Gods Rijk, en God regeert waarlijk in hem. Daar zit dan de eeuwige Heere op zijnen Koninklijken Troon, en gebiedt en regeert ganschelijk den mensch naar al zijnen wille. Dit edel Rijk is eigenlijk in den allerbinnensten grond des menschen. Indien wij nu het Rijk Gods willen zoeken en vinden, zoo moeten wij ons zelven en vreemde zorgen verliezen, want Christus de Zone Gods heeft gesproken: Die zijne Ziele verliest, die zal ze behouden. Marcus VIII : 35. - Dit geschiedt in een verloochenen zijns zelfs, dat is, dat de mensch zichzelven te buiten gaGa naar voetnoot1), te grondeGa naar voetnoot2) in al hetgene daar hij zich zelven in vindt, èn van binnen èn van buiten. Dat verleene ons God. | |
[pagina 146]
| |
De Ziele neemt alles in gelatenheid aan uit de hand Gods.In wien nog zulk een prikkel steekt
door 's ouden Adams booze krachten
dat hij zich aan zijn vijand wreekt
met werken, woorden of gedachten,
die doet gelijk een booze hond
die, misgedeeld van 't rechte weten,
den steen bestormt met zijnen mond,
die hem was naar het lijf gesmeten.
Die diersheidGa naar voetnoot1) doet geen god'lijk beeldGa naar voetnoot2).
Wat hem genaakt van kruis of lijden,
wat hem de boosheid mededeelt,
al treft het leed van alle zijden,
hij ziet op God in zoet en zuur,
hij neemt het alles van Gods handen
en wreekt zich aan geen kreatuur.
Hij is vereerd met schade en schande
en dankt zijn Schepper nacht en dag
dat hij zijn God in 't lijdend leven
een weinigje gelijken mag.
Ach Heiland! wil het hun vergeven!
Al is 't hun kwaad, het is mij goed;
vergeef hun deze onwijze daden.
Zoo valt een Christen God te voet,
en smeekt uit liefde voor de kwaden.
| |
Goddelijk antwoord.Ik zegge u, dat gij den booze niet wederstaat; maar zoo wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe. - Matth. V : 39. |
|