| |
| |
| |
Chronologische tabellen 1901-1914
| |
| |
|
|
1858 |
1868 |
1882 |
1884 |
|
Algemeen |
Toorop |
Thorn Prikker |
Nijland |
Van Rees |
1901 |
parijs: Signac propageert impressionisme en post-impressionisme. Van Gogh-expositie bij Bernheim-Jeune.
den haag: Eerste Internationale tentoonstelling Franse en Belgische impressionisten en post-impressionisten.
amsterdam: Arti: Tentoonstelling van schilderijen uit de moderne Fransche school (impressionisten). Buffa heeft werk van Van Gogh. |
te katwijk; beïnvloed door Frans impressionisme, Van Gogh en Signac. |
tussen 1901 en 1904 visé: waskrijttekeningen; invloed van divisionisme en Van Gogh. |
1900-1901: brussel exposeert op Eerste Internationale tentoonstelling, Den Haag. |
|
1902 |
brugge: Tentoonstelling van Vlaamse primitieven.
Rotterdam: Oldenzeel: Toorop-expositie. |
Exposeert Dorpelwachters van de zee (1901) op La libre Esthétique te Brussel. |
Exposeert waskrijttekeningen bij ‘Binnenhuis Die Haghe’, Den Haag. |
1901-1902: parijs; beïnvloed door Van Gogh. |
|
1903 |
parijs: De toekomstige fauves gaan exposeren op de Salon des Indépendants. Stichting Salon d'automne.
amsterdam wordt de woonplaats van Toorop.
rotterdam: Museum Boymans aanvaardt een (vroeg) werk van Van Gogh. (1884) |
amsterdam, 's zomers domburg: buitenlichtstudies in navolging van het Franse impressionisme. |
serie Rode kolen (gouaches). |
sinds 1903: tekeningen, invl. Van Gogh en vooral Seurat. Exposeert bij La Libre Esthétique. |
|
1904 |
parijs: toekomstige fauves (ook Van Dongen) exposeren op de Salon des Indéependants en de Salon d'automne.
Vollard: retrospective Van Dongen. Fénéon schrijft inl. catalogus. Seizoen 1904-'05: grote activiteit van de groep Signac-Cross.
brussel: Exp. van La Libre Esthétique: Triomf van het Franse impressionisme. Stichting van de verenigingen ‘Vie et Lumière’ (Brussel) en ‘Kunst van Heden’ (Antwerpen).
amsterdam Buffa: Toorop-expositie.
rotterdam Oldenzeel: Van Gogh-expositie.
groningen: Van Gogh-expositie. |
Beïnvloed door het Franse impressionisme: portret de H. Muller. |
Vertrekt naar krefeld. |
|
Werkt te domburg onder leiding van Toorop. Vertrekt naar parijs: Académie Carrière; gaat wonen Rue Ravignan 13, leert daar de jonge Franse schilders kennen; kent Van Dongen. |
1905 |
parijs Salon des Indépendants: retrospective Van Gogh. Druet: expositie Van Dongen. Salon d'automne: fauvisme.
brussel La Libre Estheétique: invloed van het Franse impressionisme in het buitenland (Toorop en Hart Nibbrig).
amsterdam Stedelijk Museum: Van Gogh-expositie; slechts enkelen verdedigen diens werk. Het Rijksmuseum weigert een schilderij van Van Gogh in bruikleen te aanvaarden.
rotterdam Reckers: Franse impressionisten en neo-impressionisten. |
te domburg: De houthakker, de Appelplukkers. Portretten pres. Steyn (te Parijs geschilderd) en Mejuffrouw Van Dam van Isselt. |
Met Van Dongen te fleury. Vertrekt naar Italië: anzio. |
| |
| |
|
1886 |
1881 |
1873 |
1881 |
1872 |
1881 |
1876 |
|
Alma |
Schelfhout |
Van dongen |
Sluyters |
Mondriaan |
Gestel |
Van der Leck |
1901 |
|
haarlem; kent Kikkert. |
parijs; werkt ook in Nèderland. Illustraties voor l'Assiette au beurre. |
amsterdam; na Rijksnormaalschool korte tijd Rijksacademie. |
amsterdam; schildert landschap onder invloed van de Haagse school, Barbizon, soms ook van E. Karsen en Breitner. |
amsterdam; Rijksnormaalschool, avondlessen Allebé op de Rijksacademie. |
amsterdam en utrecht. |
1902 |
|
|
Deelname aan de wedstrijd, uitgeschreven door ‘Het Volk’; in schilderijen tussen 1902 en 1904 invloed Frans impressionisme (landschappen en stadsgezichten). Tekeningen worden kleuriger: Clown; waterdragende vrouw. |
|
|
Allegorische tekeningen, getekende portretten, illustraties; decoratief werk. |
Tekeningen in academische trant. |
1903 |
|
Vertrekt met zijn ouders naar parijs: Montparnasse. |
Tussen 1902 en 04: o.a. Huizen in Montmartre; Montmartre, matin; Trouville, la mer. |
Exposeert op de ‘Vierjaarlijkse’ te Amsterdam allego-rische composities. Invloed pre-rafaellieten. Schildert ook reeds in (Frans-) impressionistische trant: Portret Mejuffrouw Langerhorst. |
Schildert in de buurt van Amsterdam, aan het Gein. |
Opleiding voltooid. Tijdelijk: noorden. Herfst: terug te amsterdam. |
|
1904 |
|
Werkt onder invloed van het Franse impressionisme. Wordt in deze jaren opgenomen in de kring van Wilhelm Uhde (de ‘club du Dôme’). |
Woont Impasse Girardon (Montmartre); kent Otto van Rees. Begint te exposeren Salon des Indépendants en Salon d'automne. Expositie bij Vollard.
Winter 1904-'05: invloed neo-impressionisme (‘fêtes’). |
Samen met Gestel: reis naar Antwerpen, Brussel en Parijs.
Wint Prix de Rome.
Vertrekt naar italië |
Verblijft een jaar te uden; werk wordt kleuriger en vaster van structuur.
Boerderij Nistelrode; Interieurs. |
Samen met Sluyters reis naar Antwerpen, Brussel en Parijs. laren, met v.d. Pluym. Werkt tijdelijk op een drukkerij te Eindhoven, betrekt te Amsterdam het atelier in de 2e Jan Steenstraat.
Portret Bram Geers. |
|
1905 |
|
Ondergaat invloed van Cézanne: Stilleven. |
In de zomer: te fleury met Van Rees; landschappen, die in de herfst bij Druet worden geëxposeerd. Exposeert bij Berthe Weill, gaat wonen Rue Ravignan 13.
Winter 1905-1906: overgang naar ‘fauvisme’ (‘fêtes’). |
Werkt te rome; ook te florence. Vertrekt in de tweede helft van het jaar naar spanje: madrid. Exposeert zijn nieuwste werk op de Amsterdamse Rijksacademie. Lichtstudies; schetsen van de stad. |
Terug te amsterdam, exposeert op St. Lucas. Uit tekeningen blijkt een nieuwe aandacht voor do weergave van zonlichteffecten. |
Exposeert voor het eerst bij St. Lucas; in zijn werk blijkt steeds meer de invloed van het (Franse) impressionisme. Koninginnedag te Amsterdam. |
Illustraties van het Hooglied van Salomo. Geschilderde portretten. |
| |
| |
|
|
1858 |
1868 |
1882 |
1884 |
|
Algemeen |
Toorop |
Thorn Prikker |
Nijland |
Van Rees |
1906 |
parijs Salon d'automne: fauvisme; Gauguin-expositie. Signac en Denis distanciëren zich van de fauves. Reizen van Signac en van Rijsselberghe naar Nederland.
brussel La Libre Estheétique: werk van fauves als ‘évolution’ van het impressionisme.
amsterdam Jubileumtentoonstelling van oud-leerlingen van de museumscholen; o.a. modern werk van Sluyters.
rotterdam Rotterdamsche Kunstkring: Van Dongen; Thorn Prikker (o.a. het moderne werk van 1901-04). Reckers: Toorop (veel luministisch werk).
den haag Schüller: Fr. impressionisten. |
|
|
|
anzio: landschap, invloed fauvisme: Kust te Azio. |
1907 |
brussel La Libre Esthétique: werk van fauves op de tentoonstelling ‘Souvenirs et espoirs’.
amsterdam ‘Vierjaarlijksche’ met modern werk van Van Dongen, Sluyters (van wie een schilderij wordt geweigerd) en Van Rees.
St. Lucas: modern werk van Sluyters. C.M. Van Gogh: Breitenstein-expositie. Schilderijen van Cézanne en Van Gogh uit de collectie Hoogendijk worden als bruikleen ondergebracht in het Rijksmuseum. Larense Kunsthandel: Suze Robertson.
rotterdam Reckers: Redon-expositie; ook schilderijen en pastels. |
In Zeeuws werk duidelijke neo-impressionistische invloed: Kanaal te Middelburg. |
|
|
Schildert te fleury onder neo-impressionistische invloed. |
1908 |
parijs Bernheim-Jeune: januari: Van Gogh-expositie. Van Dongen-expositie.
amsterdam: Op de tentoonstelling van St. Lucas komt een nieuwe richting tevoorschijn in de inzendingen van Toorop, Sluyters en Mondriaan. C.M. Van Gogh: expositie Van Gogh.
rotterdam Oldenzeel: expositie Van Rees (en D. Oyens).
brussel: Jubileumtentoonstelling ‘La Libre Esthétique’. |
Contact met Mondriaan.
Expressief luminisme: Duingezicht. |
|
|
Woont te parijs (Montparnasse). Exseert te Rotterdam. |
| |
| |
|
1886 |
1881 |
1873 |
1881 |
1872 |
1881 |
1876 |
|
Alma |
Schelfhout |
Van dongen |
Sluyters |
Mondriaan |
Gestel |
Van der Leck |
1906 |
|
Van 1906 af bezoekt Kikkert hem te Parijs.
Exposeert Salon d'automne. |
Met Dufy te Le Havre.
Exposeert op de Salon d'automne samen met de fauves.
Exposeert te Rotterdam.
Kerk te Dordrecht; Une fête
en Hollande. |
barcelona: schetsen danseressen. Vertrekt in de tweede helft van het jaar naar parijs: ziet daar o.m. de Salon d'automne Bekeerd tot het modernisme.
Spaanse danseres; Café de nuit; Danseressen. |
Zoekt de uitbeelding van lichtval en atmosfeer: Aan de Amstel; Boom aan het water. Gebruikt soms de nieuwe kleuren: Sleepboot van de kade, Landschap, Avondland schap. |
Tekeningen van de Rembrandt-feesten; van kermissen en carnavals.
Ook lamplicht- en zonlichtstudies. |
Geschilderde portretten; decoratieve ontwerpen. Tekeningen van straattaferelen. Exposeert te Amsterdam op de ‘Jubileumtentoonstelling.’ Woont gedurende 1906-1907 een jaar te glanerbrug. Twee meisjes op straat; Dans bij het draaiorgel. |
1907 |
Omstreeks 1907 te parijs. |
Exposeert Indépendants. |
Voor langere tijd in Nederland: amsterdam, waar hij exposeert op de ‘Vierjaarlijksche’. Werkt ook te rotterdam.
Najaar: terug naar parijs. Ontwikkelt eigen fauvistische stijl.
Liverpool Lighthouse, Rotterdam; Portret Modjesko. |
Terug te amsterdam: Kostverlorenstraat. Wordt in Nederland als voorganger van een nieuwe richting gezien. Gaat landschap schilderen; omgang met Mondriaan; exposeert bij Arti, ‘Vierjaarlijksche’ en te Utrecht. Bal Tabarin; Kipkarren; Fabrieksterrein bij avond. |
Exposeert St. Lucas en ‘Vierjaarlijksche’. Omgang met Sluyters.
Werkt te oele. Moderne stijl, subjectief.
Bos te Oele. Eind 1907 en begin 1908 Nachtlandschap, Stervende chrysant, Stervende zonnebloem. |
Gaat buiten schilderen in een tuin aan de Amstel. In het najaar naar nijmegen voor een decoratieve opdracht; schildert ook dar buiten. |
Dorpsgezicht (sch.) |
1908 |
parijs: schildert neo-impressionistisch Stadsgezicht. |
Ondergaat de invloed van Van Gogh. |
Grote expositie bij Bernheim-Jeune. La bottine jaune. |
Trekt de aandacht op de expositie van St. Lucas. Exposeert bij Arti een Nachtcafé, neemt deel aan de tentoonstelling in de Larense kunsthandel ‘Het portret’.
Portret mevr. B.L.; Babytekeningen. |
Modern werk op St. Lucas. Contact Toorop tijdelijk te domburg; werk wordt helderder van kleur, objectiever.
Bomen aan het water; Molen. |
Gaat divisoneren en pointilleren; ondergaat ook de invloed van Sluyters. Schildert buiten, in tuin aan de Amstel. In de winter: bloemstudies in de nieuwe stijl.
Heidezoom; Tuingezicht; Chrysanten. |
Verblijft te glanerbrug. Tekeningen van fabrieksuitgang, van arbeiders, paardekarren; invloed Van Gogh. |
| |
| |
|
|
1872 |
1881 |
1881 |
1881 |
1886 |
|
Algemeen |
Mondriaan |
Sluyters |
Gestel |
Schelfhout |
Alma |
1909 |
amsterdam. Oprichting ‘De Kunst’.
Januari: expositie Spoor-Mondriaan-Sluyters.
Arti: luministisch werk van Toorop.
Voorjaar: St. Lucas, apart ‘luministenzaaltje’ Larense Kunsthandel: Toorop; Redon; Suze Robertson.
C.M. van Gogh: Van Blaaderen. Juni: Stedelijk Museum weigert Toorops portret van dr H. Muller.
Najaar: St. Lucas, tekeningen Van der Hem. Toorop vertrekt naar Nijmegen.
den haag Biesing: Suze Robertson; B. Klene Schüller: Van Blaaderen.
rotterdam Rotterdamsche Kunstkring: Bernard; Van Rijsselberghe; (1909 of 1910): Ensor. |
Tweede helft van het jaar: domburg waar zijn luministische stijl tot rijpheid komt.
Duin: Zee na zonsondergang. |
amsterdam; korte tijd brabant; na april: laren. Werk wordt lichter en volledig luministisch.
Beeldhouwersatelier; Opkomende bui; Heeze; Bedelaar.
amsterdam: expositie St. Lucas met luministen. Zomer montfoort, woerden.
Najaar: nijmegen buiten schilderen. Effecten van zonen lamplicht (invloed Toorop) Meisje aan de piano; Landschap bij Montfoort. |
parijs schildert onder de invloed van Van Gogh Zelfportretten. |
|
1910 |
amsterdam.
Voorjaar St. Lucas: luministenzaal. Groepententoonstellingen Hammes-Westerman-Gouwe (winter 1909-1910) en Knap-Luns van Wijngaerdt.
Juni: Larense Kunsthandel: ‘Moderne Fransche Meesters’ (epigonen impressionisme). Toorops Portret Dr. H. Muller oonvaard door het Stedelijk Museum.
Najaar St. Lucas: eerste najaars-expositie.
brussel Musée Moderne: luministisch werk van Mondriaan, Sluyters en Jacoba van Heemskerk.
den haag: Kleykamp: Fransche schilderkunst (epigonen impressionisme).
parijs: Kikkert en Schelfhout opgenomen in de kring van Paul Fort, Kikkert richt de Moderne Kunstkring op.
Salon d'automne: Van Dongen, Verhoeven. |
Aanvankelijk domburg, daarna weer amsterdam. Wordt op de St. Lucas tentoonstelling als de belangrijkste moderne gezien.
Expressief luminisme: Zeeuwse boer; Rode boom. |
laren, geaccentueerd luminisme (landschappen); Maannacht I; Zonsopgang; Octoberzon. |
amsterdam. Op St. Lucas bij de luministen gerekend. Zomer: herziet studies op het atelier - zoekt naar krachtiger expressie; Liggend naakt.
Nazomer: parijs, anecdotisch werk, pastels. |
Invloed vroege Picasso, Matisse. Leert groep om Paul Fort kennen. |
|
1911 |
amsterdam.
Voorjaar St. Lucas: Van Dongen-expositie verbonden aan de jaarlijkse tentoonstelling. Avond in American-hotel.
Juli: ‘Picturatentoonstelling’ in de studentensociëteit.
Najaar: eerste tentoonstelling Moderne Kunstkring: Cézanne, cubisme.
St. Lucas: tweede najaarsexpositie.
December: Arti deballotteert Sluyters en Gestel.
domburg eerste zomerexpositie: luministisch werk van Mondriaan, Jacoba van Heemskerk en Charley Toorop.
parijs Indépendants: Kikkert, Van Dongen, Jacoba van Heemskerk, Van Rees, Schelfhout, Verhoeven; aparte Rousseau-expositie. Salon d'automne: Kikkert, Van der Hem, Verhoeven. Bernheim-Jeune: twee Van Dongen-exposities.
Op Indep. en Salon d'automne: ‘Salles cubistes’ |
Distancieert zich van St. Lucas: exposeert te domburg. Beïnvloed door Toorop, misschien ook reeds door bepaalde elementen in het cubisme: inzending moderne kunstkring. Vertrekt in december naar parijs.
Evolutie, Duinlandschappen, Kerk Domburg. |
Keert terug naar amsterdam. Met Gestel naar parijs, ziet moderne kunst. Verdedigt n.a.v. St. Lucas Van Dongen. Keert zich van het luminisme af: vlakke stijl; bestuurslid Moderne Kunstkring.
Lezende vrouw; Maannacht II. |
Abstracte expressie in ‘gepointilleerd’ werk: Herfstboom, invl. Mondriaan?
Voorjaar: Met Sluyters naar parijs: ziet cubisme, Rousseau. Kentering naar een ‘vlak-decoratieve’ trant: inzending Moderne Kunstkring.
Stilleven, Vrouw met perzik. |
Woont Rue Lhomont, daarna Av. du Maine (Montparnasse). Exposeert op Indép.: nog niet cubistisch werk. Zomer les angles, invl. cubisme. Exposeert op Moderne Kunstkring als eerste Nederlandse cubist. |
Vlak-decoratieve stijl: Portret Mejuffrouw Knaap. |
| |
| |
|
1882 |
1884 |
1890 |
1885 |
1876 |
1891 |
1876 |
|
Kikkert |
Van Rees |
Bendien |
Raedecker |
Jacoba v. Heemskerk |
Charley Toorop |
Van der Leck |
1909 |
zandvoort, bezoeken aan Schelfhout te parijs. Verdedigt de luministen. |
|
|
|
den haag, 's zomers domburg; lessen van Mondriaan. In tekeningen invloed van het luminisme, van Van Gogh en van Mondriaan. |
amsterdam; daarna nijmegen. Exposeert op voorjaarstentoonstelling St. Lucas in het luministenzaaltje. Kent Sluyters en Mondriaan. Schildert vooral te domburg. |
Zoekt expressie door vereenvoudiging. Terug van het werk; Lopende jongen op straat.
Verhuist naar soesterberg. |
1910 |
Bewondert Matisse. Wordt door Schelfhout geïntroduceerd in de kring van Paul Fort. Vestigt zich te parijs (houdt een adres in Zandvoort). Richt Moderne Kunstkring op. |
|
|
|
Exposeert in het voorjaar op St. Lucas en 's zomers te Brussel met de Nederlandse luministen. |
|
Ontwikkelt zijn eigen stijl: Snoepwinkeltje, Het uitgaan van de fabriek. Stuurt foto's van zijn werk naar Berlage en Bremmer. |
1911 |
Woont Rue Lhomont, daarna Av. du Maine; exposeert op Indépendants en Salon d'automne. |
Woont Rue Girardon (Montmartre). Exposeert Indépendants. Beïnvloed door Otto Freundlich, die hij via Picasso leert kennen, tot een vlak-decoratieve stijl. |
|
Exposeert op de Picturatentoonstelling een impressionistisch bloemstuk. |
Exposeert Salon des Indépendants. Exposeert in de zomer te domburg: nietcubistisch werk. Neemt deel aan eerste tentoonstelling Moderne Kunstkring. Tekeningen: verstrakking onder invloed van Toorop en Mondriaan. Vijver in het bos; Duinlandschap. |
Exposeert in het voorjaar bij St. Lucas en in de zomer te domburg luministisch werk. Op de Moderne Kunstkring: werk in ‘vlak-decoratieve’ trant: Molen. |
Verstrakking en verdere vereenvoudiging. Oefeningen veldgeschut (invl. Rousseau) ? In tekeningen (De ziekte) al geheel wit fond. |
| |
| |
|
|
1872 |
1881 |
1881 |
1881 |
1886 |
|
Algemeen |
Mondriaan |
Sluyters |
Gestel |
Schelfhout |
Alma |
1912 |
amsterdam. Arti vijand der modernen. April-juli: ‘Vierjaarlijksche’: impressionisme en luminisme.
Juli: oprichting ‘De Onafhankelijken’.
September/oktober: futuristen bij De Roos.
Najaar: tweede expositie Moderne Kunstkring: erezaal voor Picasso, Braque, le Fauconnier en Schelfhout; groep Parijse Nederlanders komt naar voren. Catalogus met opstellen van Kikkert en le Fauconnier. C. Veth: ‘Open brief’.
November: St. Lucas: derde najaarsexpositie: moderne jury.
December: concert Gootjes.
den haag: mei: St. Lucas bij Biesing.
Augustus: futuristen bij Biesing.
rotterdam: Maart: Sluyters-expositie bij Meylink.
Oktober: futuristen bij Oldenzeel.
November: Kandinsky bij Oldenzeel.
domburg: tweede zomerexpositie: cubisme van Schelfhout en Jacoba van Heemskerk.
nijmegen: Tent. van levende Hollandse meesters, o.a. Sluyters en Gestel.
Walden in Nederland; reproducties Duits werk in ‘De Kunst’.
Parijse Nederlanders exposeren te Keulen op de Sonderbund-tentoonstelling.
parijs: Febr.: Futuristische exp. bij Bernheim Jeune. Gleizes en Metzinger: ‘Du cubisme’. De groep Parijse Nederlanders (Schelfhout, Kikkert, Mondriaan, Alma en Van Rees) allen beïnvloed door het cubisme. Indépendants: Alma, Kikkert, Van Epen, Jacoba van Heemskerk, Mondriaan, Schelfhout en Verhoeven.
Salon d'automne: Van Dongen, Maks, Verhoeven. |
parijs, woont op hetzelfde adres als Kikkert en Schelfhout: Av. du Maine - daarna Rue du Départ. Indépendants: ‘Arbres’. Op exp. domburg: géén extreem werk. Moderne Kunstkring: abstraherend werk, invl. cubisme; Bloeiende bomen en ws. Stilleven met gemberpot II. |
Verschillende experimenten: vlak kleurige trant; invloed van cubisme, futurisme en Duitse kunst. Overzichtstentoonstelling bij Meylink, Rotterdam. Breuk met Arti, lid van de Moderne jury van St. Lucas, grote inzending Moderne Kunstkring. Portret S. Beffie; Seringen; fut. Naakt; Portret W. Beffie. |
Prijs Willink van Collenfonds voor pastels. Invloed (analyt.) cubisme in portretten. Zomer: bergen; kent Dirk Gootjes. Futuristische bloemstukken. Tekeningen: invloed synth. cubisme; b.v. Moeder en kind. Is lid van de Moderne Kunstkring.
Vrouw met zonnebloemen; Papavers; Portret Gootjes; Zittend meisje(tek.). |
Woont Av. du Maine, daarna Rue du Départ. Begint in techniek droge naald op raad van Veldheer. Ontwikkelt samenvattende stijl van vele Provenceschilderijen; invl. le Fauconnier en andere cubisten. Exposeert te domburg, cubistisch werk; werkt tijdelijk in Zeeland. Exposeert Moderne Kunstkring in erezaal met Picasso en le Fauconnier. |
Invloed past-fauvisme en cubisme. Etst ook. Exposeert op Moderne Kunstkring en Sonderbund.
Woont 16, Rue Perseval (Montparnasse). Etsen van Naaktfiguren; Portretkop. |
| |
| |
|
1882 |
1884 |
1890 |
1885 |
1876 |
1891 |
1876 |
|
Kikkert |
Van Rees |
Bendien |
Raedecker |
Jacoba v. Heemskerk |
Charley Toorop |
Van der Leck |
1912 |
Woont Av. du Maine, daarna Rue du Départ. Ontvangsten in zijn atelier, waar Fransen en Nederlanders elkaar ontmoeten. Exposeert op Moderne Kunstkring door het cubisme beïnvloed werk; schrijft inleiding voor de catalogus. |
Ondergaat invloed van het cubisme. Exposeert op Moderne Kunstkring: een schilderij; Mevrouw van Rees: twee tapisserieën. Exposeert bij Keulse Sonderbund. |
Met Raedecker te parijs. Rue Perseval 16. Exposeert twee abstracte schilderijen op de Moderne Kunstkring. |
Met Bendien te parijs. Ondergaat invloed van de vlak-fauvistische stijl (Van Dongen). |
Exposeert Salon des Indépendants. (Ws. 1912) bezoekt Parijs, Salon van Kikkert.
Expositie te domburg: cubistisch werk (invl. Schelfhout?).
Exposeert op Moderne Kunstkring. Dorpsgezicht. |
bergen (gehuwd met Fernhout). Bezoekt te Keulen de tentoonstelling van ‘Der Sonderbund’. Werk op Domburgse expositie nog vlak en kleurig. |
De blinden.
De cavallerie in Amersfoort. |
| |
| |
|
|
1872 |
1881 |
1881 |
1881 |
1886 |
|
Algemeen |
Mondriaan |
Sluyters |
Gestel |
Schelfhout |
Alma |
1913 |
amsterdam.
Voorjaar St. Lucas: modern; in mei ontbrandt de strijd tussen ‘blauwen’ en ‘bruinen’; najaarsexpositie zonder modernen.
Voorjaar: eerste expositie De Onafhankelijken: vele abstracte schilders.
Najaar: Moderne Kunstkring: le Fauconnier, Duitse en Russische kunst (Kandinsky en Marc). Extra nummer van ‘De Kunst’.
Najaar: tweede expositie De Onafhankelijkelijken: Sluyters en Gestel; groep-Bendien. Voordrachten Rensburg; recital Gootjes.
den haag voorjaar: grote overzichtsexposities van Gestel en Sluyters bij Schüller en Eisenloeffel.
Walrecht: Van der Leck. d'Audretsch: Marc.
rotterdam Rotterdamsche Kunstkring: futurisme. De Protector (B. Canter): Schelfhout.
domburg: derde zomerexpositie: cubisme van Schelfhout, Jacoba van Heemskerk, Charley Toorop.
bergen: zomer: moderne expositie;
hilversum: Schelfhout-tentoonstelling.
berlijn: Erster Deutscher Herbstsalon: Sluyters, Gestel, Jacoba van Heemskerk, Wichman, Schelfhout, Mondriaan en Van Rees, mevr. van Rees-Dutilh.
parijs:
Indépendants: Alma, Jac. v. Heemskerk, Mondriaan, Van Rees en Schelfhout.
Salon d'automne: Van Dongen, Maks, Verhoeven. |
Stijlverandering: waarschijnlijk invloed le Fauconnier en Léger; directer inspiratie op het cubisme: Figuurstuk; Naakt; Landschappen. Daarna (Moderne Kunstkring) bijna abstracte composities naar boomkruinen en façades. Formeel beïnvloed door het synthetische cubisme van Picasso en Bracque; ander uitgangspunt. |
Voorjaar: Grote expositiebij Schüller en Eisenloeffel, Den Haag. Eigen ‘fauvistische’ stijl. Kleur boeit hem: Redon, Kandinsky. Opnieuw invloed van het futurisme en (ws. via Walden) van Delaunay, Chagall. Eigen moderne stijl. Portret mej. H.v.S.; Interieur; Meisje, zich afgedrogend. |
Voorjaar: Grote expositie Schüller en Eisenloeffel, Den Haag. ‘Cubistische’ stijl, cirkelende lijn: Witte pioenrozen; ‘futuristische’ bloemstukken en portretten.
Zomer: bergen, abstraherende landschappen. Invloeden uit het moderne Duitsland (Walden). Inzending op Moderne Kunstkring een verrassing. Rensburgportretten: expressieve verwerking van het cubisme. |
Begin van het jaar: naar hilversum. Aanv. voortzetting van de abstraherende stijl: Het meer. Werkt in de zomer met Alma in de omstreken van luik.
Stijl realistischer; veel grafisch werk. Tekeningen. Religieuze onderwerpen.
Exposeert aparte tentoonstelling te Rotterdam: De Protector en te hilversum waar Toorop de expositie opent. |
Expaseert Indépendants: abstraherende stijl (le Fauconnier, Léger?). Landschap. Zomer: werkt met Schelfhout in de omstreken van luik.
Exposeert Moderne Kunstkring bijna abstracte landschappen: Gentilly Woont najaar 26, Rue du Départ. |
1914 |
amsterdam.
Maart concert Schönberg.
Voorjaar St. Lucas: Sluyters en andere modernen exposeren hier weer.
Voorjaar: derde expositie De Onafhankelijken; veel buitenlanders.
Augustus: expositie De Winter.
den haag: expositie Schelfhout e.a.
hilversum: expositie Schelfhout e.a.
haarlem: moderne exposities bij De Bois.
domburg vierde zomerexpositie: Jacoba van Heemskerk, Charley Toorop, le Fauconnier en Kikkert. Walden te Domburg.
brussel: Mei-juni: expositie der Parijse Indépendants, o.a. De Winter.
parijs: Indépendants: Alma, Kikkert, Jacoba van Heemskerk, Mondriaan, Van Doesburg, Van Dongen, Adya van Rees, A. Wegerif-Gravesteyn, E. Wichman. |
Exp. Indépendants volledig abstract werk.
Vóór het uitbreken van de oorlog naar Nederland. |
Zeer abstraherend werk. Portret van een dame in rijcostuum; Largo; Adam en Eva. Ook weer realistischer. Begin van een eigen expressionisme: Portret Van der Vuurst-de Vries. |
mallorca. Eigen moderne stijl.
spanje: werk realistischer.
Zomer: terug naar nederland. |
Religieuze onderwerpen. Invl. Toorop?
De Martelaar.
Kentering naar kleuriger en schilderachtiger trant: Stilleven.
Keert met uitbreken van de oorlog naar nederland terug. |
| |
| |
|
1882 |
1884 |
1890 |
1885 |
1876 |
1891 |
1876 |
|
Kikkert |
Van Rees |
Bendien |
Raedecker |
Jacoba v. Heemskerk |
Charley Toorop |
Van der Leck |
1913 |
Keert zich te Ploumanach af van het cubisme; weet le Fauconnier te overtuigen. Schildert realistisch Stilleven en nog enigszins cubistisch stilerende landschappen, die hij exposeert op de Moderne Kunstkring. Verhuist naar Boulevard Raspail. |
Exposeert Indépendants. Kent Mondriaan. Exposeert Moderne Kunstkring. Toenemende invloed van het cubisme: Zittende vrouw. Mevr. van Rees tekent Der freie Geist. |
Zijn werk wordt geweigerd door de Moderne Kunstkring. Hij exposeert op de tweede: tentoonstelling van De Onafhankelijken als een van de Absolute Schilders. |
Ondergaat invloed van het futurisme: Spelend poesje. |
Exposeert: Salon des Indépendants. Te domburg: een abstract Bosgezicht. Haar werk wordt steeds meer ‘vergeestelijkt’.
Exposeert Moderne Kunstkring en Erster Deutscher Herbstsalon; wordt te Berlijn gewaardeerd. Bezoekt de Waldens te Berlijn, Bos (Mus. Boymans); Stilleven tulpen; tekeningen Boslaan en Crocus. |
Exposeert te domburg werk in cubistische trant: Boerinnetje. |
Schildert te blaricum o.a. Het ongeval: stijl van sterk vereenvoudigde ‘tekens’ tegen wit fond.
Schildert op eterniet Exposeert bij Walrecht. Den Haag. |
1914 |
Exposeert te domburg o.a. landschapsetsen. Komt met het uitbreken van de oorlog met le Fauconnier in nederland (Zeeland). |
|
|
|
Kentering: werk forser van vorm en voller van kleur. Landschap no. 6 (Zeeuws dorp). |
Exposeert derde tentoonstelling De Onafhankelijken, o.a. schilderijen met religieuze onderwerpen. In kinderportret zoeken naar kleur, invl. Kandinsky, Marc, Van Dongen. |
Verdere vereenvoudiging: bv. Bedelvolk en (Afrika): Vrouw op ezel. |
|
|