Van de Schelde tot de Weichsel. Deel 1: Frankrijk - Zuid-Nederland - Noord-Nederland
(1882)–L. Leopold, Joh. A. Leopold– AuteursrechtvrijVertelselke van e kastieël dat ‘De Wereld’ hiet. (Klein-Brabant.)In den taaid van de Tempeliern dè' was er e kastieël, dat die raaike pouters doe mouken haânGa naar voetnoot(4), da' soeo groeot was, vierkant rond i' zaain muren, da' se dour den noum oun gegeven hemmenGa naar voetnoot(5) van: De Wèreld 't Kastieël van Bouzel is er mour ne vösschoeotGa naar voetnoot(6) tegen. Roemmetoem was dour ne wal rond, zoeo brieëd as de vourt va Willebroeek of nog brieëdder: allaGa naar voetnoot(7), ge kunt pâzen hoe groeot dat het was, dat er ne kieër ne man gewest hèt, dieën der lostGa naar voetnoot(8) buiten rondgeraaisd was, èn as en terug kwam en kende zaain aaige vrâGa naar voetnoot(9) hem ni mieër: haai was soeo graais as en duif gewörre. Mour de keunink, dieë zag dat die pouters altaaiGa naar voetnoot(10) raaiker wurrenGa naar voetnoot(11), dieë dee ze allemourGa naar voetnoot(12) vangen en verbranne, oem euleGa naar voetnoot(13) geld t' hemmen; 't es dourvan da'd het spreekwoord gekommen es: ‘SchrieëveGa naar voetnoot(14) gelekGa naar voetnoot(15) nen Tempelier.’ Ze zeggen oeok: ‘Drinken gelek nen Tempelier,’ mour wouroem dat dát e spreekwoord gewörren es, da' selle me God en de meulder louten schieënGa naar voetnoot(16). As na de Tempeliern allemour kapot gemokt wouren, begostGa naar voetnoot(17) de keunink eule goeiernGa naar voetnoot(18) te verkoeopen; mour 't woure mour koulrattenGa naar voetnoot(19), die da' swetgoedGa naar voetnoot(20) kochten; waai hemmen da met de Fransen taaid oeok nog gezien, en ze zen der nie wel mee gevouren. De wèreld hèt den oeok nog lang te koeop gelegen, mour 't en es ni ferkocht geroktGa naar voetnoot(21) en da kastieël hoeorden oep 't lesten oun niema' ni toe. De pachters, die d'er oep woeonden, wouren douroem nie kwoud: ze lèvden gelek vissen in 't wouter. KessemisGa naar voetnoot(22) stond in eulen allemanak ni; ge zot gezèd hemmenGa naar voetnoot(23), 't was dour in 't Paradaais bakanstGa naar voetnoot(24), b'halven dat er gieën slang en was. | |
[pagina 52]
| |
Zie, zoeo goug hetGa naar voetnoot(1): as ge te wel zaait, dê komt er welde, en de welde d'es en duvels dink. ErremoeiGa naar voetnoot(2) kunnen de mensen wel uitstoun; mour 't zen sterke bieënen die de welde kunnen drougen, da wet deGa naar voetnoot(3). Van da' goe lève wurre ze zoeo vet, da' se lui wurren, en de raaikste zaânGa naar voetnoot(4) tegen de ander, ‘da' saai nâGa naar voetnoot(5) wa gingen oep eule renten lèven,’ en ze deeën 't. Mour nâ begosten d'er ander oeok te pâzeGa naar voetnoot(6) oem ni moetten te werken, en die zaân: ‘De dieven en moeorenèrs zâanGa naar voetnoot(7) kunnen kommen, en dour en es hier niemand die verstand hèt van te vechten.’ En de raaike wurre benaadGa naar voetnoot(8), en ze gouven eule gelaaik. ‘Alla!’ zaân ze, ‘gaailenGa naar voetnoot(9) moet ni werken, lieërt vechten tegen de dieven en de bindersGa naar voetnoot(10)!’ ‘Waai zelle ze da gâGa naar voetnoot(11) beu mouken,’ zaân de mannen, ‘löt ze mour kommen!’ En van dèn af wouren d'er mannen, dieë nieën zier en deeën as exerceeren en wandelen. Da' moesten nog al de sterkste joengers zaain en die moesten nog de beste pjèren hemmen oem de dieven te achtervolgen; mour dieven? Zoeo veul as oep maain hand! Alle jouren wurren d'er mieër mannen en pjèren gevrougd oem oorlog te vurenGa naar voetnoot(12) tegen de moeorenèrs; - mour die kwoumen ni. De ander boeren begosten da beu te wörre, en dour wouren d'er die zaân: ‘Wa' kunde gaailen doen? As ons Hieër ons ni bewourt, zeddeGa naar voetnoot(13) gaailen ons oeok ni bewoure! Mour as 't ni en règert of as 't gieë schoeo weer es oep zaainen taaid, dè zedde 't mee âlenGa naar voetnoot(14) exerceeren oeok ni bèter doe goun. Wet de wel watte? Waailen goun lezenGa naar voetnoot(15) en bidden, da' sal veul bèter zaain.’ En ze schieëdden-d-er uit va' werken. Oeok de braafste maskesGa naar voetnoot(16), die e goed hètGa naar voetnoot(17) haân, geloeofden da' se ni bèter kosten doen as altaai mour lezen. En de joengers, die snel van verstand wouren, begosten te studeeren in de boekken, die de Tempeliers dour gelouten haân, oem de mensen braver te mouken en oem schoeon dingen te kunnen zeggen van alles wat er oep de wreld en in den hemel en overal was. Tussen ieën twieëGa naar voetnoot(18) wouren de ander boeren aad gewörre, en mee 't dat er zoeoveel snelle joengers en sterke pjèren vandoen wouren veur 't exerceeren, en mee 't dat er zoeoveul frisse maskes nieën zier en | |
[pagina 53]
| |
deeën as altaai mour lezen, en dourbaai d'er nog veul van de slumste joengers bezig wouren oun 't studeeren oep den hemel, zoeo kun-deGa naar voetnoot(1) wel verstoun, dat het werk ni goed ni mieër voeodderde: de aâGa naar voetnoot(2) mannen kreveerden eulenGa naar voetnoot(3). Dour lougen al g'hieël streken brouk; de sukkeleèrs, die niet dochten veur te lieëren exerceeren, en de sumpel gieesten, die mour goed wouren veur achter de ploeg te loeopen, en de maskes, da' zoeo mour zottemoeitsenGa naar voetnoot(4) wouren, die moesten veur eule zelven en veur de raaike en veur allemour de ander in 't gareel, en ze wurren nog erm op den hoeop toe. De errem mensen hemmen altaai veul kindere, mour ze wörren dourmee niet raaiker; en de kindere van de errem mensen zaain oun eule zelven overgelouten: ze wasse wild oep, en ze zaain alleisGa naar voetnoot(5) verdroenken eer da' se 't wouter gezien hemmen. En doumee komt er veul mizeeren onder 't folk. Nâ kun-de wel verstoun, dat er algâ zieke en zuchtige, krèupele en kamankeGa naar voetnoot(6) kwoumen, en as de noeod begöst te naaipen, dè wurre 't nog al erger; want die halve wilde begosten dèn te zeggen: ‘Waai willen veur âlen ni mieër werken! Ge moet gaailen ons heulpen; ge zaait luirikken!’ - en zoeo van alle lieëleke dingen. Mour de raaike zaân tegen de mannen, die altaai g'exerceerd haân: ‘Dour zèn nâ de binders!’ en die sterke kèrels sproengen oep eule pjèren, en dour wurd gevochten, dat het vrieëd was. De erme moesten eulen ondergeven, en dè moeste ze nog hètter werken; ze kregen niks ne mieër as ruggebrood mee wa'd-afgebakke vet of wa'platte kees. De raaike wouren toch ni gerust of dour moesten nog mieër mannen lieëren vechten, en de snelle gieësten begosten van alle schoeon dingen te vertellen oun de lemperikken, en de brave maskes leesden zonder oephâven veur dat gemaain volk, da' soeo boeoshètteg was en....dour kwamp e verke mee ne lange snuit en 't vertelselken es uit!
J.A. van Droogenbroeck. |
|