De taal van Stijn Streuvels. Deel 1. Het woord bij Streuvels
(1970)–Hubert Lemeire– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 348]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
§ 4. Allitererende, assonerende en ablautformaties.Alhoewel de meeste van deze composita reeds besproken werden bij de samenstelling in een van de vorige paragrafen, toch brengen wij ze, wegens hun frequentie en hun belang in een aparte rubriek samen.
Deze formaties oefenden op Streuvels een bijzondere en dubbele aantrekkingskracht uit: om hun klankexpressieve waarde in de eerste plaats en ook om het element herhaling.
Geregeld reeds hebben we kunnen wijzen op het belang en de rol van de klank in Streuvels' taal: reeds in het inleidend hoofdstuk wordt het verband aangetoond tussen spelling en klank. Aan de herhaling en vooral de binaire (allitererende of assonerende) verbinding is het laatste hoofdstuk gewijd.
Wij weten ook dat Streuvels zeer veel elementen ontleent aan de streektaal waar de allitererende tendensen bij de woordvorming actief zijn. En dit is dan meteen de derde reden waarom hij in zovele gevallen deze formaties gebruikt.
Aan dit ‘aspekt van het klankexpressieve karakter van de taal, nl. het niet rationele verschijnsel herhaling als autonome taalscheppende faktor en/of als aktief beginsel van semantische verschuiving’ wijdt Dr. J. Boets een uitstekende bijdrageGa naar voetnoot (1). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 349]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In deze paragraaf nemen wij de door hem gebruikte classificatie over. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. AblautformatiesI. Met i/e - a(a) wisseling
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Met speels-ritmische uitbreiding
Uit de voorbeelden blijkt dat de ablaut geschikt schijnt voor de weergave van een herhaald, afwisselend, meestal regelmatig, soms verward geluid. Even duidelijk is zijn geschiktheid voor een regelmatig afwisselende, soms snelle, soms hoekige, of ook wel eens slordige bewegingGa naar voetnoot(1). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 350]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B. RijmformatiesI. Tweelettergrepige
met suffix -en,:
met ritmisch overgangselement:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Vierlettergrepige
met suffix -elen:
met ritmisch overgangselement:
hiermee verwant: urensgeduren | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III. Vierlettergrepige werkwoordelijke rijmformaties
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 351]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
met ritmisch overgangslement:
In de eerste plaats leent de rijmformatie zich tot klanknabootsing. Dan geeft ze een aanhoudend, eentonig, vaak verward geluid weer. In de bewegingschilderende formaties treed in tegenstelling tot de ablautformaties, het onregelmatige, het hoekige, verwarde meer op de voorgrondGa naar voetnoot(1). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 352]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C. Allitererende formatiesI. Met een, althans schijnbaar, ongemotiveerd element. De klinkerwisseling is in deze formaties actiefGa naar voetnoot(1).
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Allitererende samenstelling met, althans na ontleding, volledig gemotiveerde elementen.Ook hier kan de klinkerwisseling actief zijnGa naar voetnoot(2).
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 353]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III. Individuele allitererende formaties.Het zijn alle gemotiveerde en bewust geschapen formaties. De betekenis is onmiddellijk duidelijk en de alliteratie versterkt enkel de aanwezige betekenis en roept geen nieuwe in het levenGa naar voetnoot(1).
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 354]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D. Assonerende formaties en andere woorden die een expressieve indruk maken.Ga naar voetnoot(1)Ga naar voetnoot(2)Enkele voorbeelden:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E. Volledigheidshalve laten we nu nog een lijst volgen met andere voorbeelden.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 355]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 356]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|