herinnering. Iedereen die wel eens oude foto's heeft verzameld zal het volgende verschijnsel kennen: men vindt een doos vol glasplaatnegatieven, stereo's, of iets dergelijks en koopt die ongezien. Thuisgekomen wacht de teleurstelling: de hele verzameling blijkt te bestaan uit foto's van gebouwen. Het is ongelooflijk, met hoeveel single-mindedness de mensen van omstreeks 1900 gebouwen fotografeerden; zij hadden het er zelfs kennelijk voor over om vroeg op te staan om hun foto te gaan maken, om er voor te zorgen dat er geen levend wezen, geen hond, geen bakkerskar op kwam. Dit placht ik de op één na meest teleurstellende soort foto's te vinden (de allerergste: gletsjers en alpentoppen).
Maar langzamerhand ben ik zulke foto's gaan appreciëren. De reden dat men zich zo vastklampt aan die ene voorbijganger, die ene hond, die ene bakkerskar, die ondanks alle voorzorgen toch nog op een enkele foto kwam is dat wij in onze tijd zo verzot zijn op het anekdotische. Maar na een poosje beginnen die gebouwen je onder hun ban te krijgen; zij vertonen zich zoals hun architecten hen bedoeld hebben. Dat wil zeggen zonder auto's: hoe het komt weet ik niet precies, maar auto's zijn architectuurbedervers. Misschien is het juist datgene waar die vergeten en sinds lang begraven fotografen vroeg voor opstonden: de aanwezigheid van andere dingen is afleidend, anekdotisch, tegengesteld aan waar het in de architectuur om is begonnen: verhoudingen, proporties, vorm, systeem. Vandaar dat dat nu door veel mensen niet meer wordt begrepen, zij zien het zoals een leek een machine ziet waarvan hij de functie niet kent: eigenaardig, pittoresk. Vandaar ook dat het kan bestaan dat sommige hippe enthousiastelingen oude huizen in primaire kleuren willen schilderen, dat geeft een beetje fleur aan zo'n gracht, die eigenlijk ook maar een onpraktisch ding is, die kunnen we beter dichtgooien, dan kan ik overdag de auto ook makkelijker kwijt. Op die manier vormt de auto niet alleen de directe aanleiding tot destructie, maar hij verleent ook eerst de voor die handeling noodzakelijke psychologische immuniteit. Een gracht zonder auto's - het wonderlijke is dat ik dat toch zelf nog meegemaakt moet hebben, vlak na de oorlog. Maar als ik het nu op een foto zie herken ik het haast niet, het lijkt iets uit een andere wereld.
Niet speciaal, haast ik mij er aan toe te voegen, uit een ‘geluk-