Anathema's 3
(1971)–Rudy Kousbroek– Auteursrechtelijk beschermdRudy Kousbroek, Anathema's 3. Meulenhoff, Amsterdam 1971 (2de druk)
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van de tweede druk van Anathema's 3 van Rudy Kousbroek uit 1971. De eerste druk dateert eveneens uit 1971.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 2, 8, 30, 32, 46, 80, 82, 96, 108, 110, 148, 171, 172, 176, binnenkant achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
Rudy Kousbroek
Anathema's 3
Meulenhoff Editie
[pagina 1]
Anathema's 3
[pagina 3]
Rudy Kousbroek
Anathema's 3
Meulenhoff Editie
Meulenhoff Amsterdam
[pagina 4]
Tweede druk, december 1971
Copyright © 1971 by Rudy Kousbroek
Druk Van Boekhoven-Bosch nv - Utrecht
isbn 90 290 0321 9
[pagina 5]
Inhoud
De wereld | ||
---|---|---|
9 | Elite | |
13 | Een haan voor Asklepios (1) | |
17 | Een haan voor Asklepios (2) | |
21 | Catalogus | |
26 | Van bloemen en board-plafonds | |
Revisme | ||
33 | Dankwoord | |
36 | Naschrift | |
38 | Bagatelles pour un massacre | |
Stijl | ||
47 | Tekens (1) | |
51 | Tekens (2) | |
55 | Brekers | |
59 | Een Junkers zonder vleugels | |
63 | Paniek | |
67 | Architectuurbedervers | |
71 | Stumpers | |
75 | Tekens (3) | |
Taal | ||
83 | Blaffen met en zonder hond | |
87 | Het rijk van Satan | |
91 | Maanlandschappen | |
Muziek | ||
97 | Het gemaskerde woord | |
100 | Vallende stokjes | |
104 | De Theogonie van het toeval | |
Essenties | ||
111 | Pleidooi voor een gemengd monument | |
115 | Literatuur en banaliteit | |
119 | 's Keizers koelies | |
129 | De spookkelders van het racisme | |
136 | Helden, hazen en honden | |
142 | Welkom Hirohito | |
144 | De macht van het vooroordeel | |
Verzamelingen | ||
149 | De eentaktmotor | |
153 | Sauriërs | |
157 | Electrolyse | |
162 | Van oude dingen, de mensen die voorbijgaan | |
166 | Gedroomd paardrijden |
[ achterplat]
Hoe ervaart iemand, die een personenauto gewend is, het besturen van een vrachtwagen? ‘Het gevoel in het donker door je eigen huis te lopen, met een reusachtig gezwollen lichaam; armen, benen, romp, hoofd, alles is twee keer zo dik geworden. In de gang probeer je je smal te maken, en je bukt als je onder een deur door gaat.’ Wat zit er binnenin een moderne auto? ‘Als een moderne auto dwars wordt doorgesneden (een gewoon tafelmes gaat er door als koek) komt er een homogene sponsachtige materie tevoorschijn, van dezelfde kleur als de buitenkant, klef als deeg en ongedifferentieerd.’
In het derde deel van Anathema's is een aantal van de essays opgenomen die Rudy Kousbroek heeft geschreven over technische onderwerpen. Het zijn vermoedelijk deze onderwerpen die hem geïnspireerd hebben tot zijn meest oorspronkelijke, tedere, subtiele, en - wat hij er zelf ook van mag zeggen - poëtische ontboezemingen. Maar daarnaast bevat dit deel ook uitbarstingen in de beste Anathema-traditie, zoals over sport, over het monument voor de Nederlandse vrouwen in de Japanse kampen, over Gerard van het Reve's Dankwoord bij de uitreiking van de P.C. Hooftprijs, en nog een paar minder bekende onderwerpen.
‘Wie denkt dat alleen genialiteit een uitzonderlijke kwaliteit van het menselijke verstand vertegenwoordigt vergist zich: ook grenzeloze onbegaafdheid kan een hoedanigheid zijn die [...] het karakter heeft van een prestatie,’ luidt de openingszin van een serie opstellen over intuïtie, terwijl een reeks essays over muziek besloten wordt met een beschouwing over de verwonderlijke omstandigheid dat de woorden: ‘Lloyd George knew my father; father knew Lloyd George,’ volmaakt passen op de muzikale fraseologie van ‘Onward Christian Soldiers’, alsof dit gezang speciaal voor deze tekst gecomponeerd was. Een onderhoudender manier om over dergelijke onderwerpen te schrijven is niet denkbaar. - E.P.
M | Meulenhoff Editie
isbn 90 290 0321 9