re reden is, vrees ik, dat haast niemand in Holland boardplafonds echt lelijk vindt.
Vandaar de aanblik, zoals men die op late wintermiddagen kan bewonderen in onze grote steden, van hele rijen grachtenhuizen met boardplafonds, vrolijk verlicht door tl-buizen. Dit alles geldt namelijk niet in de laatste plaats ook voor kantoren. Als in Engeland, Frankrijk of Italië een firma een huis koopt om als kantoor te gebruiken dan gebeurt het even vaak als niet dat die firma het pand laat opknappen in de oorspronkelijke stijl - ook, en dat is het belangrijke, als het niet om iets heel antieks gaat maar gewoon om een gebouw uit het eind van de vorige eeuw of het begin van de huidige, zoals er zoveel zijn.
Als in Holland een 19e-eeuws huis door een firma wordt opgeknapt, zelfs voor vrij veel geld, dan is dat altijd een bijdrage aan het nationale verbruik van board en tapijttegel. Het lijstwerk wordt weggehaald, de schoorsteenmantels gesloopt; niet alleen tegen de plafonds maar ook tegen de deuren wordt board gespijkerd. Deze operaties worden door alle aannemersbedrijven in Holland automatisch verstaan onder het opknappen en herstellen van een huis. Deurknoppen en -handels in ouderwetse stijlen, net als sanitair, kranen e.d., zijn in Nederland niet makkelijk te krijgen. In andere landen worden zij nog gemaakt.
Daar staat tegenover dat er iets is wat in Holland nooit ontbreekt, en dat is bloemen. Hoe meer boardplafond, hoe meer bloemen en planten, zelfs in kantoren. De toepasbaarheid van deze evenredigheid, en de ermee gemoeide kwantiteiten, zijn eenvoudig verbluffend.
In Henri Levebvre's La vie quotidienne dans le monde moderne komt de volgende uitspraak voor: ‘Lorsque l'histoire s'estompe, la nature passe au premier plan.’ Het is merkwaardig om in zo'n boek een opmerking te vinden die zulke specifiek Nederlandse toestanden beschrijft. Het is immers werkelijk opvallend dat bloemen, zoals zij in Nederland worden gebruikt (i.e. de manier waarop, de kwantiteiten waarin, en minder in de betekenis van snijbloemen dan in die van planten met bloemen), in de plaats komen voor stijl, stijl in de betekenis van een systeem dat, zoals in de architectuur, tegelijk de functie heeft van historische continuïteit.
Wat ook klopt is dat bloemen worden mooigevonden door de-