van Dürer, de Judith van Cranach (maar zonder de hoed), of de Olympia van Manet (maar zonder het muiltje). Deze toiletten blijken toen in de mode te zijn geweest. De schilder heeft zijn model met bijzondere sympathie bekeken en zo kwam een zeer geslaagd portret tot stand.
De lichte, fijne toetsen en het zeer genuanceerde koloriet dragen er niet weinig toe bij dit schilderij te verlevendigen.
4. Mona Lisa, door Marcel Duchamp
Dit schilderij stelt een jonge vrouw met een snor voor, gezien tegen een berglandschap. Een andere versie, in detail enigszins verschillend, en waarvan de authenticiteit wordt betwijfeld, bevindt zich in het Musée du Louvre in Parijs. Ondanks de betrekkelijk kleine afmetingen is dit een volledig bewerkt portret van een uitzonderlijk karakter. Zonder in willekeurige interpretaties te willen vervallen schijnt ons de glimlach omsluierd te zijn door iets raadselachtigs.
De snor is met een genuanceerd koloriet uitgebeeld; zou dit detail, zoals wel opgemerkt is, verband kunnen houden met de hypothese dat Mona Lisa in werkelijkheid een jonge man was? Het is inderdaad opvallend dat zij op de andere versie deze snor niet draagt. Ook het onderschrift, luidend: l.h.o.o.q., ontbreekt.
In de lichtbehandeling kan aan Leonardo worden gedacht.
5. De Stier, door Paulus Potter
De schilder heeft deze voorstelling op indringende wijze gekarakteriseerd. Op stilistische gronden zijn wij van mening dat dit schilderij ook een koe kan voorstellen. Met nadruk moet echter nog eens worden gezegd dat alle geportretteerden zich steeds met volle tevredenheid herkenden in de beeltenissen van Potter.
Wij kennen in het werk van Potter geen ander voorbeeld van een gegeven dat zo sterk beeldend in de schildertaal werd omgezet.
6. De Staalmeesters, door Rembrandt van Rijn
Zowel voorstellling als compositie is van een grote originaliteit. De twee hoofdfiguren, gezeten achter een tafel, zijn omringd door vijf andere personen waarvan er één een hoed op heeft. De figuren